Konditræner jeg optimalt?


JohnJessen
 Share

Recommended Posts

Jeg er 45 år og træner 3 gange ugentlig. Mit primære mål er at forøge min kondition. Ud over opvarmningen tager jeg 30 minutters styrketræning, og herefter 60 minutter på kondicykel.

Sidstnævnte tilrettelægges 2 gange om ugen således at jeg cykler med 165-170 i puls hovedparten af tiden, og ca. hver 5-10 minut sprinter jeg op til min max.puls på 192, og straks ned på 165-170 igen når den er nået. Den anden gang kører jeg 15 minutters decideret intervaltræning med fuldt knald i 1 minut, 1 minuts hvile etc. afsluttet med 45 minutters hyggekørsel med cyklens pro.program.

Bør jeg evt. træne længere tid nogle gange, eks. 2-3 timer, eller vil jeg med fordel kunne opprioritere intervaltræningen.

På forhånd tak for indspark!

Hilsen

John

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo lidt an på hvad du vil bruge din forbedrede kondition til...

Hvis du vil deltage i længerevarende discipliner skal du også op og træne længere intervaller. Ønsker du derimod at blive kanongod på 60 meter, skal du nok træne flere kortere intervaller

Link to comment
Share on other sites

Fint at kombinere styrke og cardio. Det er svært at sige om din træningsmængde er for meget af det gode. Hvis du kan klare det, så er det fint og helt sikket meget effektiv træning. Men hvis du efter nogle uger føler dig udbrændt, og mærker at du er længere tid om at komme oven på end fedt er, ja så er det for hårdt et program. Så skal du gøre intervallerne kortere eller køre færre af dem.

Den første omgang cardio med en masse kørsel omkring 165 bpm + accelerationer op til maxpuls er måske lige at presse hårdt nok på, hvis det står på 45-50 min., men kan du klare det i længden, så er det fint.

Vil du træne mere end du allerede gør, så vil jeg foreslå en cykeltur på 1-2 timer i det fri ved moderat intensitet (60-80% af din maxpuls) en gang om ugen. Længerevarende træning er også en god måde at forbedre konditionen på, og det er en behagelig og stresfri måde at træne på, som også giver lidt afveksling fra din indendørs træning (ikke mindst til sommer...)

For mange er det en god idé at tage sig en slapper hver 4. uge, når man dyrker hård intervaltræning, som du gør. Det giver kroppen tid til at komme sig helt og du undgår næsten helt sikkert at brænde ud. Det betyder ikke, at du ikke må træne den uge du "slapper af". Det må du gerne. Og du må også gerne lave intervaltræning, men halver f.eks. længden af intervallerne.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share