HST


WroNg*
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er lige blevet færdig med et HST program! Kosten har været på plads - træningen har været på plads.. og jeg har kun været på bajer 2-3 gange! Men alligevel har jeg ikke taget på i vægt eller forøget størrelsen på armene!

Så nu begynder jeg igen at træne tungt med et 2-split!

Er der andre der ikke har fået noget ud af HST?

Måske min krop bare skal have flere tæsk for at vokse! Det plejer i hvert fald at virke!

Link to comment
Share on other sites

Progressionen har været 3%.. Proteiner på 160-170 g. pr. døgn.. 3 træningsdage i ugen! altså opfylder jeg det som er nødvendigt! Men som sagt! Min krop har nok bare brug for flere tæsk. Det har i hvert fald givet gode resultater førhend!

Link to comment
Share on other sites

Skulle være i energioverskud hele tiden! Har spist det samme som normalt og det plejer at være nok!

kl 0600: Havregryn med sukker og rosiner eller også kiks med ost samt kakao!

kl 0830: 2 stk rugbrød med godt med pålæg samt ½ liter mælk samt lidt vand

kl 1030: vand eller en sodavand

kl 1200: 2-3 stk rugbrød ½ liter mælk samt vand

kl 1530: stort glas mælk med enten tun eller kiks med ost

kl 1800: protein drik efter træning

kl 1815: hjemme fra træning mælk og måske et stykke snolder

kl 1900: aftensmad typisk 40 proteiner

kl 2100: gerne et glas mælk men ikke hver dag

kl 2230: mælk eller protein før sengetid

Hvad er SD

Link to comment
Share on other sites

Skulle være i energioverskud hele tiden! Har spist det samme som normalt og det plejer at være nok!

Hypertrofi sker bedst i energioverskud. Man skal selvfølgelig ikke pr. definition være i energioverskud 100 % af tiden for at få noget ud af træningen. Men at være så meget som muligt, det er vigtigt.

Hvad er SD

SD er en af de allervigtigste elementer i en HST. Uden SD så får du intet ud af HST.

SD står for Stategisk Dekonditinering.

Dekonditionering betyder, at man afvænner musklen sin evne til at kunne klare en stor workload. Dekonditioneringen gør, at musklen "kommer ned og ligge", således at man kan vokse selv på intensiteter langt under, hvad man normalt "vokser på".

Det strategiske er simpelthen, at denne periode skal lægges lige op til sin HST (helt op til allerførste træningspas).

SD kræver at du i 9-14 dage overhovedet ikke løfter en vægt.

Link to comment
Share on other sites

En progression på 5-6 % lyder absolut fornuftig - 3 % er nok liiiiige i underkanten (ikke umuligt at opnå noget på, men.....)

Angående SD. Det er faktisk noget af det mest kritiske i HST. For der er store individuelle forskelle på, hvor hurtigt man hver i sær er til "af få musklerne ned og ligge". Nogen behøver sikkert ikke mere end 7-9 dage, mens andre skal helt op og vende ved 12-16 dage før der sker noget.

Så husk til næste gang: Prøv med 14 dags pause. :)

Link to comment
Share on other sites

Når man kører SD kan man stadig fx. kører spinning eller boksetræning i de dage elller bør man også stoppe helt for dette ?

Du skal nok ikke lave super hård cardio med balls-to-the-walls intensitet, men du kan sagtens lave cardio.

Wrong--> Hvis du ikke har taget på, så har du heller ikke været i energioverskud. Hvis programmet havde været dårligt og du ikke har gainet, men stadig været i kcal verskud, så havde du fået en masse sul på kroppen. HST bruger bare flere kcal, end man lige umiddelbart regner med.

M.h.t. progressionen, så er det en fin balancegang. Hvis du for at køre 5%, bliver nødt at starte meget submaksimalt, så vil jeg hellere køre en mindre progression. Jo større "gap" der er mellem det du er konditioneret til, jo størrere er hypertrofiresponset (alt andet lige). Derfor vil al for submaksimal træning være spild af tid. Så find den optimale balance for dig. Jeg har haft succes med ikke at indlægge en planlagt progression, men i stedet at starte på en god tung vægt. Skriv ned hvad du løfter fra gang til gang, og sørg så for at øge vægten ofte (hellere store spring end små spring er hovedregelen her). Hvis du ikke kan øge intensiteten mere (kg. på stangen), så kan du (1)droppe i reps, (2)øge antallet af sæt, eller (3)bibeholde vægten og (3.1)hæve antallet af reps eller (3.2)sæt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share