Kalcium


Cookiemonster
 Share

Recommended Posts

Jeg har kostregistreret nogle dage (ikke træningsdage) for at kigge lidt på mit indtag mht. energiindtag, energifordeling og indtag af mineraler og vitaminer.

Jeg har konstateret et meget stort indtag af kalcium på ca. 2500 mg pr. dag, og det er endda for dage hvor jeg ikke træner. Mit samlet energiintag er ca. 13 MJ på ikke træningsdage og mellem 15-17 MJ på træningsdage.

Ifølge de Nordiske næringsanbefalinger er grænsen sat til 2500 mg kalcium pr. dag, så jeg ligger lige på grænsen, men stadig for ikke træningsdage.

Jeg har kigget på kosten, og jeg synes alt mad indeholder store mængder kalcium. Mine hovedkilder er havregryn, mælk, pasta og gulerødder og lidt ost.

Hvordan undgår I for meget kalcium?

Er der nogle forslag til energitætte fødevare som ikke blot er "tomme" kalorier, som kan erstatte noget af ovenstående kilder?

Takker

PS.

Indlægget burde have været i "Kost og Kosttilskud", er der nogen som kan trylle det derover i stedet?

Edited by Cookiemonster
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er der nogle forslag til energitætte fødevare som ikke blot er "tomme" kalorier, som kan erstatte noget af ovenstående kilder

Hvad med at skifte dit pasta ud med fuldkornspasta, det har også en god smag :w00t:

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hej Småkageuhyre,

Jeg tror ikke, du skal være så nervøs for, om du får for meget kalcium. For det første er en stor del af calciumtransporten over tarmepitelet aktiv, dvs. der sidder nogle transportere i cellemembranen, og antallet af dem er afhængige af kroppens calciumstatus, så der sker hele tiden en regulering af optaget (som iøvrigt også er stærkt vitamin D-afhængigt). Meget af det indtagne calcium bliver altså skyllet ud i tønden. Det er værre at få for meget fosfor, men det er en anden snak.

En anden ting er calciumkilderne. Kalcium fra rå vegetabilske fødevarer er svære at optage, da en stor del af calcium er bundet af fytinsyre, så det bliver utilgængeligt for kroppen (og ryger ud i tønden). Calcium fra havregryn passerer altså mere eller mindre ufordøjet igennem. Det er en anden sag, hvis du spiser havregrødGRØD fordi fytinsyre spaltes ved opvarmning.

Helt personligt har jeg aldrig hørt om calciumforgiftning - jeg tror man skal op på rigtig meget for meget, før der er en forgiftningsrisiko, og så tror jeg ærligt talt, maden smager lidt for meget af kridt....

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give Da'mus ret. Jeg har ikke helt samme overbevisende argumentation men talte på et tidspunkt med Arla om "problemet" idet jeg drak lidt rigeligt med skummetmælk (for proteinernes skyld). Kalciumforgiftning er ikke en mulighed, der er værd at tænke nærmere over. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share