Har jeg trænet for hårdt?


allerup
 Share

Recommended Posts

Jeg prøvede lige sådan en intensitetsberegner, den gav følgende zoner ud fra max på 180 og Hvilepuls på 40:

VO2 træning

90% - 98% : 166-177

AT-træning

85% - 90% : 159-166

Udholdenhed

75% - 85% : 145-159

60% - 75% : 124-145

Hvile - og restitutionstræning

50% - 60% : 110-124

Jeg har kørt mest i mrådet over 150 bpm, men måske skulle jeg når jeg ruller mellem intervaller helt ned på de 110-124 slag? Hvordan gør I andre med de forskellige intensiteter set over hele ugen?

Link to comment
Share on other sites

wow 180! det var da egentlig ikke en særlig høj max puls? :unsure: Min er 199..

Nu er det noget siden jeg cykeltrænede, men jeg synes da klart det er sjovere at ligge i perioder nede på 120-130 og så skyde den af, når man kommer til fx. en bakke end bare at trampe med 160 hele turen. Har man ligget på 160-170 i tre-fire timer er der sgu ikke så meget saft i bakkespurten, som hvis man er mere 'frisk'.

Når jeg trænede idendørs (spinning eller ergometer) holdt jeg pulsen mere konstant oppe over de 150. Men det var sjældent mere end en time eller to ad gangen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis intervaltræning skal give mening, så skal du ned omkring 60-65% MHR imellem intervallerne. Hvis ikke du kommer det, så er du jo slet ikke klar til at give en over nakken i næste interval, og så får du jo ikke meget ud af det.

Nøjes du med intervaltræning et par gange om ugen og så et væddeløb i weekenden, gerne med 48 timer imellem de hårde pas. Rul omkring 60-80% 2-3 dage om ugen og kør et par antritsøvelser/skiltespurter eller hvil hvis ikke tiden tillader træning eller du føler dig træt.

Et program i stil med nedenstående vil være OK for de fleste begyndere/gode motionister:

mandag: hviledag eller kort restitutionstur, max 1½ time, ikke over 65-70% MHR

tirsdag: klubtræning med intervaller/spurter, 2½-3½ timer, giv den gaz!

onsdag: rulletur 60-80% MHR, 1½-2 timer, enkelte spurter/antritsøvelser

torsdag: som tirsdag

fredag: som onsdag, alternativt hviledag

lørdag: kort rulletur med få skiltespurter, 1-1½ timer, alternativt hviledag

søndag: væddeløb/motionsløb

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share