Hurtig vægttab?


Maxster
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt over det med at man "kun" bør tabe sig 500 gram pr. uge, for at det er et sundt vægttab, men hvorfor egentlig det? Hvad sker der hvis man bestemmer sig for at give den fuld gas på cyklen, med løb osv. og forbrænder noget der ligner 1000 kcal om dagen og samtidig spiser fornuftigt. Vil det ikke give et hurtigere vægttab og samtidig være ok sundt?

Jeg er meget utålmodig og vil gerne yde ekstra - kan det ikke give bonus...

Link to comment
Share on other sites

I korte træk:

Grunden til du ikke bør tabe dig for hurtigt er, at du derved vil miste muskelmasse hvilket nedregulere dit stofskifte unødvendigt. Dette sker ofte på mystiske sulte diæter!!

Når man så efter et stykke tid opgiver projektet (fordi det som ofte er urealistisk) oplever mange at tage det dobbelte på igen i form af fedt - pågrund af det nedsatte stofskifte! Derfor er det eneste som virker (i det lange løB) en livstilsændring med sund kost og motion!!

Det skal lige siges, at de 0,5 kg ikke er hugget i sten, men blot en god retningslinie.

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Okay, men nu snakkede jeg jo heller ikke om mystiske sultediæter, men om hård træning.

I mit tilfælde har jeg 5 kg jeg skal af med hurtigst muligt.

Det gør det (IMO) bare endnu mere vigtigt, at du ikke taber dig for hurtigt. Hvis du skal træne meget og hårdt er det vigtigt du får nok energi til træningen - altså et minimalt energi underskud!

Når du ikke skal tabe dig mere end 5 kg vil jeg mene du får et langt bedre og holdbart resultat på den måde!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt at det ikke er den sundeste måde at gøre det på, men effektiv må det da være. . Det drejer sig om en kort periode i stort kcal underskud hver dag på grund af hård træning. Stadig med sund kost.

Muskelmasse er så vidt jeg har forstået det sidste der tæres på så det må da %-vis være forsvindende lidt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt at det ikke er den sundeste måde at gøre det på, men effektiv må det da være. . Det drejer sig om en kort periode i stort kcal underskud hver dag på grund af hård træning. Stadig med sund kost.

Muskelmasse er så vidt jeg har forstået det sidste der tæres på så det må da %-vis være forsvindende lidt.

Desværre er virkeligheden ikke sådan.

link

Det er nok en smule bedre at underskuddet både stammer fra motion og kost, på den måde at kroppen bliver brugt og opfatter en større nødvendighed at den eksisterende muskelmasse, men der vil uden tvivl stadig ryge en del. Og det er altså ikke holdbart i længden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er at man snildt kan ligge på omkring 1kg om ugen eller lign...

Har selv ligget med 1kg -> 1½kgs vægttab om ugen i det sidste gode stykke tid (pånær en pause her sidste måned pga druk :p), og der har altså ikke været de store problemer med at holde igen på muskelmassen... :-)

Link to comment
Share on other sites

Lige sådan et svar jeg søgte  Har selv tabt 10 kg over en 8 ugers periode sidste år.

Ja, jeg kunne da også sagtens have givet dig ret i første post... du ventede åbenbart på nogen skrev det du gerne ville høre?? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring siger mig også at man kan tabe en del mere end 500g om ugen, uden at der ryger mærkbar muskelmasse. Den smule der ryger (hvis der overhovedet ryger noget) kommer også meget hurtigt igen, hvis man arbejder for det, når man stopper med diæten.

Link to comment
Share on other sites

Linket refferer til "faste", hvilket jeg på ingen måde er interesseret i - tværtimod. Jeg snakker om sund kost, hård motion = stort kcal underskud.

Efterhånden som kalorieunderskuddet gøres større og større, vil effekten på kroppen begynde at ligne faste.

Hvor kritisk det er mht. størrelsen af kalorieunderskud kommer også i høj grad an på hvor overvægtig du er, for jo længere ned i vægt du kommer, jo sværere bliver det at holde på massen.

Link to comment
Share on other sites

Indenfor behandler verdenen siger man normalt ½-1 kg om ugen. Alder, overvægt, køn, højde osv er alt sammen noget der spiller ind.

Har man kun 5kg overvægt kan man, med stor sandsynlighed, ikke tabe sig 1kg om ugen uden der følger lidt muskelmasse med, i modsætning vil man med 70kg overvægt måske kunne tabe 1½kg om ugen uden der følger muskelmasse med.

Derfor er det kun en rettesnor, men det har vist sig at være et ganske fornuftigt interval.

Et andet spørgsmål er jo så, hvor meget muskelmasse man vil acceptere for at komme ned på sin ønskevægt.

Grunden til du ikke bør tabe dig for hurtigt er, at du derved vil miste muskelmasse hvilket nedregulere dit stofskifte unødvendigt. Dette sker ofte på mystiske sulte diæter!!

Når man så efter et stykke tid opgiver projektet (fordi det som ofte er urealistisk) oplever mange at tage det dobbelte på igen i form af fedt - pågrund af det nedsatte stofskifte!

Muskelmasse forbruger ca 50Kj pr kg om dagen. Med mindre man mister en stor mængde muskelmasse er det ikke det afgørende for om man tager på igen eller ej.

At man tager det "dobbelte"(normalt rammer man ca den vægt man vejede før) på igen, også kaldet yoyo effekten, skyldes hovedsageligt at man går tilbage til sine gamle kostvaner. Evt overspiser man i tiden lige efter for at kompensere for den restriktion man lige har været på.

Link to comment
Share on other sites

Lige sådan et svar jeg søgte :) Har selv tabt 10 kg over en 8 ugers periode sidste år.

Ja, man kan jo blive ved med at spørge, indtil man får det svar man ØNSKER at høre ;) . Men du kommer selv med argumentet IMOD det hurtige vægttab: du har gjort det før og nu skal du altså bare til det igen, fordi det holder ikke i længden. <_< .

Desuden vil jeg stille spørgsmålstegn ved din mulighed for at holde et højt intensitetsniveau i din cardio efter den første uge med 1000 Kcal i underskud pr. dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været på diæt i 3 uger nu med ca. 900 kcal i underskud hver dag - på nær en dag om ugen hvor jeg har spist ca. 5000-7000 kcal.

Jeg trænede for første gang i lørdags på min såkaldte ædedag, og fuck der er forskel på den vægt man kan løfte når man får mange kcal. og når man ikke får så skide mange.

Er begyndt at tænke lidt over om 900 kcal. i underskud hver dag ugens 6 dage er for meget - taber mig godt nok ca. 1-2kg om ugen pt. og øger vægten jævnligt til træning.

Nu får vi at se, hvad der sker om en eller 2 uger - skal lige siges at jeg indtager ca. 300gr protein hver dag for at prøve at holde på min muskelmasse mest muligt.

Første uge jeg ikke tabte mig i var denne vi lige har været i - til gengæld havde jeg tabt cm istedte for - så det er ganske tilfredsstillende sq :-)

Før min nuværende diæt, var jeg på noget herbalife ting - 1000-1300 kcal om dagen i 8 måneder - smed 25 kg. Selv en cutte diæt er sjovere end herbalife, men den var effektiv - dog mister man en masse muskelmasse på sådan en kur, men da jeg ikke trænede før eller under så er det ok. Begyndte først at træne i aug. 2003 seriøst, og startede min nuværende diæt pr 1. april i år.

Da jeg stoppede med min Herbalife diæt tog jeg ca. 5 kg på - og det var netop med den parole at nu skulle jeg satme æde alle de ting jeg ikke måtte før i tiden. Den holder ikke i længden sq, der findes kun en god ting - livsstilsændring.

At jeg så har smidt de 5 kg jeg tog på og mere til, er kun fordi jeg er en stædig satan plus den cutteragtig diæt jeg er på nu- det blir man når man har været fed hele sit liv, og for første gang i 15 år kan li det man ser i spejlet - det er sq den ultimative motivator :D

Det er jo snart sommer - tror jeg skal ud og købe min første t-shirt uden ærmer her til sommer - nogensinde *G*

Link to comment
Share on other sites

Der rodes godt og grundigt rundt i fedttab og vægttab.

Det er IKKE smart.

Det er heller IKKE svært at stige i vægt , men det er særdeles hårdt arbejde at øge sin muskelmasse IGEN efter at man har sultet den væk på en tanketom kuponhæftekur.

Derfor skal man IKKE være så utålmodig og/eller dum, at man prøver at smide en masse spæk hurtigt, - og man skal heller IKKE være så ueftertænksom, at man slasker til efter at have være i form de 3 dage, hvor solen skinnede, - eller hvor man konkurrerede om et tarveligt plastictrofæ til 4.85!

Det lader sig bare IKKE gøre, - og det lader sig slet IKKE gøre UDEN tab af muskelmasse og nedregulering af stofskiftet.

Selv proff. bodybuildere, der indtager et rent overflødighedshorn af muskelopbyggende hormonader, - samt ufattelige mængder af andet kemisk affald, - taber muskelmasse, når de prøver at reducere deres fedtmasse.

Faktisk vil jeg IKKE engang anbefale 500g pr. uge, når man begynder at blive defineret.

Når fedtprocenten ryger ned under 10%, kan man med fordel justere fedttabshastigheden yderligere ned, - f.eks. til det halve.

Fedtet skal "sniges" af!

PS:

Her er et link til ”biblen” på dette område, manden er sgu genial!

GUD

Link to comment
Share on other sites

En tænkelig løsning på dit ønske om et hurtigere vægttab, det kunne evt. stå i en midlertidig, kunstig regulering af dit stofskifte, f.eks. via koffein-tabletter, det er jo ikke sundt, men for den smule du skal tabe vil jeg ikke mene det kan nå at gøre nogen forskel af afgørende karat. :)

Det lyder ikke om om at du har problemer med at holde vægten og/eller tabe dig, men blot ønsker at tabe den smule lidt hurtigere som du vil af med, så derfor burde det virke uden at du risikerer at det ryger på igen bagefter. ;)

Link to comment
Share on other sites

Er i gang med 3 uge af mit projekt og status er ok. Er gået fra 84 til 80.4 d.d. Målet er 79 og det skal nok lykkes. Jeg tror helt sikkert jeg har mistet muskelmasse, men det mener jeg nu godt jeg kan hente igen.

Jeg holder mit kalorieindtag på et niveau så jeg ikke føler træthed når jeg motionerer og har desuden stor nytte af mit nyindkøbte polar ur med kalorieindtag/forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder mit kalorieindtag på et niveau så jeg ikke føler træthed når jeg motionerer og har desuden stor nytte af mit nyindkøbte polar ur med kalorieindtag/forbrænding.

Nu skal du bare lige huske, at der ikke er noget videnskabeligt belæg for den såkaldte "forbrændigszone".

Jo mere du yder, jo mere forbrænder du.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share