kosttilskud efter træning!!


søren
 Share

Recommended Posts

Tænkte lige på hvad det er der sker med kulhydratet fra en wheygainer!!

Proteinet opbygger vel musklerne igen.. ik?, men hvad gør kulhydratet, andet en at opfylde glykogendepotet efter træning.. bliver det til fedt eller hvad???

Har svært ved at tage på selvom jeg spiser nogenlunde rigtigt.. så har derfor tænkt mig at tage omkring/max 200g. wheygainer fordelt ud på hele dagen.

Mvh Søren B

Link to comment
Share on other sites

ud over at genopfylde glukogen-depoterne bliver kulhydraterne brugt som energi ligesom resten af de kulhydater du indtager i løbet af dagen.

En bedre løsning end weightgainer er helt almindelig mad. WG er støvsuget for alle de vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer som rigtig mad indeholder. WG mætter også meget ringe men det kan man trods alt godt sige er en fordel hvis du har svært ved at spise nok. Brug derfor kun WG hvis din hverdag er sådan indrettet at det er umuligt for dig at få nogle ordentlige måltider i løbet af dagen.

Ligeså vel som en person der har svært ved at tabe sig kan have stor hjælp af at registere sin kost (i hvert fald i en periode), så gælder det samme for personer der har svært ved at tage på. Deciderede stofskiftesygdomme er meget sjældne, og for så godt som alle der har svært ved at tage må kan man konstatere, at hvis man systematisk holder styr på kalorieindtaget og øger det hvis vægten ikke flytter sig, så kan alle tage på. Naturligvis er der en forskel fra person til person hvor meget de så kan tage på i muskelmasse, men hvis du styrketræner og er i energioverskud kan du næsten ikke undgå at få opbygget noget masse.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

tak for svaret, men det var sådan set ikke det jeg spurgte om...

Jeg kan ikke optimere min kost bedre end jeg gør nu, med den tilværelse jeg har og har derfor valgt at bruge en wheygainer... har ikke brug for at høre hvad der ville være bedre, men bare om de 200 gram/dag er en passende mængde..??

Og så havde jeg også et spørgsmål om hvad der blev af kulhydratet som var i overskud efter glykogenopfyldelsen..? Der er vel ikke et energibehov der skal dækkes efter at man har trænet, da man jo ikke bruger energi mere... eller hva??

Hvad med det overskydende kulhydrat, altså efter alt andet der måtte være er dækket.. (kulhydratoverskuddet), bliver det til fedt eller hvad?

Mvh Søren B

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret, men det var sådan set ikke det jeg spurgte om...
Næhh, men det er heller ikke en brevkasse så nogen gange får man et lidt andet svar end man forventer. det var gode råd der blev givet så lad være med bare at glemme dem.
Jeg kan ikke optimere min kost bedre end jeg gør nu, med den tilværelse jeg har og har derfor valgt at bruge en wheygainer... har ikke brug for at høre hvad der ville være bedre, men bare om de 200 gram/dag er en passende mængde..??

a ) Man kan altid optimere sin kost.

b ) om de 200g/dag er passende er umuligt at sige uden at kende mere til din kost, forbrænding og aktivitets niveau samt energi indholdet i din gainer.

Hvis du ender med at indtage dem på bekostning af tilsvarende mængde(kaloriemæssigt) mad er du lige vidt.

Så lydt til MaxP og prøv at registrere dit mad/kalorieindtag, evt. bare et groft overslag, så kan du jo prøve at opjustere det (med gainer eller mere mad) indtil du ligger ca. 500kcal over det fundne niveau.

Hvad med det overskydende kulhydrat, altså efter alt andet der måtte være er dækket.. (kulhydratoverskuddet), bliver det til fedt eller hvad?

Der er jo løbende et energiforbrug der skal dækkes, og du kan ikke bare opgøre det i: "de første 500kcal gå til genopfyldning og muskelopbygning og resten til fedt." Det er 2 processor der foregår sideløbende. På et eller andet tidspunkt er den anden bare mere dominerende end den første.

De hurtige kulhydrater efter træningen giver også et insulinspike, der igen hjælper med opbygningen af musklerne(samt lagring af fedt) på det tidpunkt hvor musklerne er mest modtagelige.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke helt jeg forstår forskellen så..!!

en wheygainer er vel til at øge kropsvægten..

proteinpulver er til at genopbygge musklerne efter træning eller hva??

men en wheygainer genopbygger vel også msuklerne med det protein den nu indeholder..eller??

Hvor er det så forskellen ligger.. hvad er det der øger kropsvægten ved en wheygainer og de ekstra kulhydrater hvis det ikke er øget mængde fedt..??

Link to comment
Share on other sites

en weightgainer er sådan set bare noget proteinpulver tilsat en masse sukker eller anden kulhydrat, for at øge kalorie indholdet i det. Anden forskel er der ikke.

Ser man på prisen per gram protein er det meget billigere at købe rigtigr whey protein go selv tilsætte nogle kulhydrater.

For at øge vægten skal du være i kalorieoverskud. dvs. du skal indtage flere kalorier end du forbrænder.

Det hele handler om kalorier(næsten).

Der skal selvfølgelig løbende være nok protein til rådighed for kroppen for at musklerne kan blive opbygget og man skal løfte lidt vægte, ellers sætter det sig bare som fedt.

Yderligere er det som nævnt en god ting med protein og hurtige kulhydrater lige efter træning, og her kan weightgainer såmænd være et ganske udmærket omend lidt dyrt alternativ til Matilde/lille lise/Abeskønne charlie/protshake med banan eller hvad folk nu finder på.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke helt jeg forstår forskellen så..!!

en wheygainer er vel til at øge kropsvægten..

proteinpulver er til at genopbygge musklerne efter træning eller hva??

men en wheygainer genopbygger vel også msuklerne med det protein den nu indeholder..eller??

Hvor er det så forskellen ligger.. hvad er det der øger kropsvægten ved en wheygainer og de ekstra kulhydrater hvis det ikke er øget mængde fedt..??

Går udfra at du også træner...

De ekstra kulhydrater er der for at du kommer i kcal overskud, hvilket er en nødvendighed for at øge muskelmassen, hvilket så gør at du bliver tungere...

Mener at du bør investere i noget protein pulver uden ekstra kulhydrater, så kan du blande op med sukker fra Netto, det koster vel en femmer kiloet, eller sådan noget... dette skulle gerne gøre det langt billigere, hvis du vil æde tomme kcal for at blive større...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

For at øge vægten skal du være i kalorieoverskud. dvs. du skal indtage flere kalorier end du forbrænder.

Det hele handler om kalorier(næsten).

Der skal selvfølgelig løbende være nok protein til rådighed for kroppen for at musklerne kan blive opbygget og man skal løfte lidt vægte, ellers sætter det sig bare som fedt.

Hmm.. hvad er det du mener at det ellers sætter sig som, hvis det ikke skulle være fedt???

-----------------------------------------------------------------------------------

De ekstra kulhydrater er der for at du kommer i kcal overskud, hvilket er en nødvendighed for at øge muskelmassen, hvilket så gør at du bliver tungere...

For at øge muskelmassen skal man vel opfylde sit glykogen-depot og derefter indtage en masse dejlige proteiner... Mener du så at der skal være et kalorie overskud for at proteinen kan genopbygge musklerne større og stærkere og det er de større muskler der gør at man gainer vægt (wheygainer)??

Link to comment
Share on other sites

Der er vel ikke et energibehov der skal dækkes efter at man har trænet, da man jo ikke bruger energi mere... eller hva??
Du bruger jo energi hele tiden, men hvis der er alt for meget energi i et måltid, uanset om det er meget protein, fedt eller kulhydrat, så vil det sætte sig som fedt. OG måske bliver brugt igen, hvis der skulle gå så længe indtil næste måltid at kroppen må tærer på depoterne. Der risikere man desværre også at der bliver tæret på "protein-depoterne", dvs musklerne.
en wheygainer er vel til at øge kropsvægten..

proteinpulver er til at genopbygge musklerne efter træning eller hva??

men en wheygainer genopbygger vel også msuklerne med det protein den nu indeholder..eller??

Ok, det lader til vi lige skal have styr på begreberne.

whey = det engelske navn for valle, en proteinform udvundet fra mælk.

Det meste proteinpulver man kan købe består primært at whey, og køber du et fornuftigt produkt kan det f.eks. være 80% protein og få procent kulhydrat og fedt.

"gainer", enten kaldet weight gainer eller whey gainer er det føromtalte proteinpulver tilsat en masse simple kulhydrater (dvs sukkerarter), så procentfordelingen f.eks. kunne blive 30% protein, 60% kulhydrat og 10% andet (herunder fedt).

Generelt vil jeg sige man bruger (eller bør bruge) proteinpulver i forbindelse med træning og til supplering af andre måltider der ikke har nok protein. Kulhydrater kan du altid få i en bedre form end weight gainer, med mindre som sagt at din hverdag ikke tillader andet end at du nupper en shake til mellemmåltid.

Som nightbringer siger er det umuligt at sige om 200g er "nok" til dig, for måske når du stadig ikke i kalorieoverskud (generelt) og dermed tager du ikke på i vægt.

For at øge muskelmassen skal man vel opfylde sit glykogen-depot og derefter indtage en masse dejlige proteiner... Mener du så at der skal være et kalorie overskud for at proteinen kan genopbygge musklerne større og stærkere og det er de større muskler der gør at man gainer vægt (wheygainer)??

Dit ønske må naturligvis være at øge din vægt via øgning i muskelmasse og ikke blot via større fedtdepoter. At det så kan være svært at undgå noget fedt hvis man vil øge muskelmassen mest muligt er en anden historie.

Muskelopbygning er en energikrævende process, som langt fra er livsnødvendig (bare man er oppe på et minimum af muskelmasse), derfor skal kroppen være i overskud af energi før den vil bruge ressourcer på muskelopbygning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share