Cutte


Back
 Share

Recommended Posts

Jeg er i gang med at cutte, men mit problem er ligge nu, at jeg taber forholdsvis meget muskelmasse. Jeg er 180 cm høj og vejer 84,4 Kg.

BF. ca. 16,5-17%. Mit mål er at nedbringe BF til 10 % på 12 uger.

Jeg køre HST 3 gange om ugen, (holder pause frem til mandag d.10, for at starte på en ny omgang), derudover går jeg til spinning 1 gang om ugen og cykler i hverdagen (ca. 14 km).

Så hvordan ser mit kostplan ud i forhold til mit aktivitetsniveau og mit mål? nogen ideer til, hvad jeg kan gøre anderledes?

post-11-1083490876.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kunne evt. øge dit kcal indtag lidt så du ikke taber dig så meget, og hvis du er meget aktiv nogle dage skal du self. indtage noget mere og hvis det der var for en dag med meget aktivitet og træning virker det som lidt for lidt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt det i 2 uger forløbet og taber faktisk ikke mere end 600 g, men problemet er, at stedet for at falde, er min BF % steget. Så det ikke fordi jeg taber for meget, men jeg er bange for at mit kost er sammensæt forkert....

hvis jeg skulle sætte KCAl op, hvor meget vil i forslå og hvilken tidspunkt på dagen ? måske 7 måltider i stedet for 6?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger 3 systemer for at måle min BF så præcis som muligt. Jeg bruger en badvægt med BF% (tanita model 2003 prof:- det er ikke en billig en fra Bilka, men deres prof. til 1200 kr., men jeg fik til 499,- gennem en ven), så bruger jeg en elektronisk tang og jeg bruger den vægt vores motioncenter har, den kostet vis 18000 kr. og har en udsving på ca. .5-1 % (hvis instruktøren taler sandt altså:-) Derefter er det bare en statistisk udregning, så med 99 % sikkerhed kan jeg sige, at min BF er mellem 16,5 og 17 %. Den er steget med 0,5 % i de sidste 2 uger.

Link to comment
Share on other sites

Du får for mange proteiner. Drop det der pulver og spis noget mere rigtig mad i stedet. De proteiner din krop ikke kan anvende, omdanner den til fedt. Sæt kcal. indtaget lidt op, hvilket nok kommer af sig selv, hvis du spiser lidt mere mad.

Bananerne har du vel heller ikke nogen grund til at spise med mindre at du føler et behov i forbindelse med din træning.

Herefter vil du også få en "bedre" energifordeling. Lad dig ikke afskrække at en fedtenergi% tæt på 30.

Hvis du kun har cuttet i 2 uger, vil jeg ikke hæfte mig for meget ved hvad vægt og fedttang siger. Rom blev ikke bygget på én dag.

Beregningsmæssigt kan du ikke sammenblande resultater fra 3 forskellige målemetoder og derefter udlede noget statistisk resultat, hverken hvad angår konfidensintervaller, standardafvigelser eller lign. Hvis metoderne gennem længere tid udviser ensartede/forskellige resultater, kan du dog godt teste for ensartethed men det kræver nok lige et par måneders målinger. Men det nødvendige antal målinger kan faktisk også regnes ud. Men 99% sikkerhed efter 2 uger, I don't think so. ;)

Link to comment
Share on other sites

Du får for mange proteiner. Drop det der pulver og spis noget mere rigtig mad i stedet. De proteiner din krop ikke kan anvende, omdanner den til fedt.

Da ikke hvis han er i kalorieunderskud!

Back ->

Jeg synes dit proteinindtag er meget fornuftigt, men dit samlede kalorieindtag er for lavt. Spis lidt flere kulhydrater. Og gerne nogle fiskeoliekapsler.

Med din vægt og dit aktivitetsniveau ville jeg prøve med 2750 Kcal pr. dag, og så justere op eller ned til du rammer et vægttab på 500 g/uge. Vej dig hver morgen, så du kan se hvad der er tilfældige udsving, og hvad der er reelt vægttab

Hvis du vil fra 17 til 10 % på 12 uger VIL der ryge meget muskelmasse. Glem fedtprocentmålingerne og brug målebånd og spejl istedet.

Link to comment
Share on other sites

1. Grund til, at jeg tage protienpulver i stedet for "rigtig mad" er, at jeg studerer og derfor tillader hverken tiden eller mit aktivitetsniveau, " 6 rigtig mad måltider" <_< .

2. for at ikke gå for meget i detaljer, kan man godt lave en statistisk beregning med 99 % sikkerhed, hvis du har de rigtig værktøj som SPSS, derudover er det std. error og mean der vigtig, dataet det bygger på er observationer fra hele min træningstid.

3. Jeg har læst mig lidt frem til, at hvis man ikke kan spise mere, så kan man bringe sin KCAL op med at indtag mere fedt, men er det en god ide? erfaringer?

Jeg tror, at jeg sinker mit aktivitetsniveau, måske tag bussen pr. dage om ugen og bringe mit KCal op med ca. 300 om dagen... tror i det er nok?

Det med at veje sig selv hver dag er jeg ikke stærk tilhænger af, jeg har fået at vide, at man maks. skal veje sig selv en gang om ugen, optimalt hver anden uge.

Link to comment
Share on other sites

3. Jeg har læst mig lidt frem til, at hvis man ikke kan spise mere, så kan man bringe sin KCAL op med at indtag mere fedt, men er det en god ide? erfaringer?
Du kan sagtens spise lidt mere fedt, og som Henrik C siger, så vil fiskeokie kapsler være fine. Du kan købe nogle i Aldi for en tyver, som klarer sig udemærket i diverse tests (Lekaform). Du skal dog ikke spise en masse mættet fedt for at få dit indtag af kcal op, så hellere kulhydrater. Jeg synes måske (hvis det altså ikke direkte går ud over din restitution), at du skal bibeholde din cykeltur i stedet for bussen etc. det har en masse andre gavnlige virkninger. Du kan evt. spise noget mere pasta eller ris, hvis det er fordi dit kalorieindtag forbliver for lavt.
Det med at veje sig selv hver dag er jeg ikke stærk tilhænger af, jeg har fået at vide, at man maks. skal veje sig selv en gang om ugen, optimalt hver anden uge.

Nu er det jo ikke fordi man "tager skade" af at veje sig. Der vil naturligvis være en masse udsving, men med flere observationer, så er det nemmere at at konkludere, hvor meget der er afvigelser og hvor meget, der er tendens. Det kan du evt. hamre ind i dit SPSS, og regne std. dev. på osv ;) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share