Vægt program hjemme i stuen?


JacoBs
 Share

Recommended Posts

Hvad siger I til programmet her: Komplet træning med håndvægte

Jeg er interesseret i et program hvor jeg kan bruge mine frie vægte og så smide nogle mave/lænderyg øvelser oveni.

Jeg tænker at tage 3 sæt med 12 rep. med 10 kg, well, 2-3 gange om ugen? (Har trænet lidt on/off de sidste par år men vil nu gøre noget mere ved det!)

Kan godt mærke, at jeg før har fokuseret for meget på enkelte muskel grupper på bekostning af andre! :)

Damn! Kan knapt løfte en 1 liter mælk i skulderpres, hahahahaha...

Er det ok? 3 sæt a 12 repetitioner? 10 kg på hver (hånd)vægt? Synes i hvert fald det pt. er hvad jeg kan klare. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et godt program. Hvordan og hvorledes med progression? Kan du øge vægten (skiver, f.eks.)? Det er efter min mening det eneste der kunne være et minus ved din træning.

Generelt er det en fordel at gå i et center, men hvis mulighederne ikke er der, er det også en god måde at få trænet på. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gider ikke center til flere hundrede kroner om måneden (yes, Joakim Von And) når jeg har mine vægte herhjemme og jeg kan sagtens smække flere skiver på. (Har 40 kg i skiver.)

Passer også godt ind i min dagligdag, når der ikke er så mange minutter at gøre godt med når arbejde/andre fritidssysler er overstået. Oki, tak for svarene indtil nu. :)

Link to comment
Share on other sites

Lige en anden ting; den dér "Triceps siddende" kan jeg ikke genneskue udfra billedet. Hvordan udfører man den, udtrykt i "udskåret-i-pap-vending"?  :bigsmile:

Du kan også se den her:

Tricepsextensions

Ellers kan du prøve nogle af dem her:

Death by bodyweight

Håber, at du kan bruge det til noget :)

Hvilke håndvægte et det for øvrigt du har, siden du kan putte 40 kg på?? :o

Link to comment
Share on other sites

Takker for linksene. Var ikke klar over at GetBigs mand også havde nogle øvelser til mig hvor man kan bruge håndvægte (Dumbbell). Nu er der jo uoverskueligt mange øvelser. :)

Vægtene er af mærket Casall. Har aldrig prøvet at smække mine ialt 40 kg på een stang, og tror også jeg venter et stykke tid endnu før jeg begynder at jonglere med sådan en klasse. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad siger I til programmet her: Komplet træning med håndvægte

Jeg er interesseret i et program hvor jeg kan bruge mine frie vægte og så smide nogle mave/lænderyg øvelser oveni.

Jeg tænker at tage 3 sæt med 12 rep. med 10 kg, well, 2-3 gange om ugen? (Har trænet lidt on/off de sidste par år men vil nu gøre noget mere ved det!)

Kan godt mærke, at jeg før har fokuseret for meget på enkelte muskel grupper på bekostning af andre! :)

Damn! Kan knapt løfte en 1 liter mælk i skulderpres, hahahahaha...

Er det ok? 3 sæt a 12 repetitioner? 10 kg på hver (hånd)vægt? Synes i hvert fald det pt. er hvad jeg kan klare. :)

Først og fremmest synes jeg det er et strålende forslag det program du linker til. Vær opmærksom på at det kun er forslag til forskellige øvelser, dvs. du skal ikke nødvendigvis dem alle igennem.

Træn alle muskelgrupper 2-3 gange i ugen. Normalt vil det være rigeligt kun at lave en øvelse pr. muskelgruppe. 2-3 sæt af 10-12 reps lyder fint til en begyndelse. Når du har kørt sådan et par måneder kan du altid begynde at pille lidt ved reps-antallet, dvs. sænke det. Men igen grund til at rushe alt for meget i starten da undersøgelser viser at styrkegains for nybegynderen er uafhængigt af repsantallet. (hov, så lige at du havde trænet on/off i et par år, men det er stadigvæk fint at begynde på 10-12 reps.)

Til spørgsmålet om hvor meget vægt du skal anvende til en øvelse, må svaret være at du skal være i nærheden af failure, men ikke ramme. Når du bliver stærkere skal der selvf. mere vægt på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share