Vægttab


Chanella
 Share

Recommended Posts

Hej alle herinde, er totalt nybegynder på denne hjemmeside og håber ikke jeg poster forkert. Jeg har et par spørgsmål omkring vægttræning og vægttab jeg håber en herinde kan hjælpe mig med. For 1½ mdr siden tog jeg mit liv op til overvejelse og besluttet mig for at nu skulle det være. Jeg ville tabe mig og begynde i et motionscenter. Det er faktisk gået over alt forventning, jeg har tabt over 10 kg og føler jeg er kommet i bedre form. Jeg træner 4-5 gange om ugen og har et fast program på 8 maskiner hvor jeg kører serier på 4 X 12. Derudover står jeg ved et spejl og bruger 2 håndvægte som jeg holder langs siden og fører ud til siden, ligeledes 4 x 12. Jeg er der i ca. 2 timer pr. gang, er det nok??? overvejer at sjippe de dage jeg ikke træner, da jeg føler vildt dårlig samvittihed over ikke at få motion de resterende dage.

Efter jeg er begyndt at træne føler jeg mig sulten konstant, men nægter at spise, måske nok ikke så sundt, men et par fra centret siger jeg ikke får nok at spise. Her er hvad jeg spiser på en dag.

kl. ca. 09.00 En portion havregryn uden sukker med skummetmælk samt en halv dåse ananas ( har fået af vide, de ananas sætter gang i forbrændingen.)

kl. ca. 10.30: 1 stk frugt.

Kl. ca. 12: en halv dåse ananas

kl. ca 15: En banan

kl. ca. 17.30: 1 portion aftensmad (1 stk fedtfattigt kød og pasta, ris, grøntsager, hvad jeg nu har lyst til)

kl. ca. 21.00 1 stk frugt eller en grov bolle uden noget.

Derudover drikker jeg ca. 3 liter vand og ikke andet.

Det er først her på det sidste at jeg er begyndt at føle sult. Får jeg for lidt? altså mad ha ha og hvad kunne være alternativ til frugten, skal lige siges jeg ikke spiser rugbrød.

Jeg er blevet tilbudt nogle piller i centret som skulle tage sulten, meeen ved nu ikke rigtigt, går jo fint uden (Therma Power).

Hilsen Chanella

post-11-1085781295.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du er nødt til at spise noget mere, et så lavt kcal indtag er direkte usundt, hvis du føler dig sulten hele tiden, så burde du kaste nogle grøntsager ind i din kostplan, fylder godt, og så er der ikke særlig mange kcal i...

Du må gerne sjippe de dage du ikke styrketræner, men igen få nogle flere kcal indenbords.

Hved ikke så meget om Therma Power, ud over at det er ulovligt i DK....

Hygge

Link to comment
Share on other sites

JAMEN ALTSÅ, DU FÅR ALT FOR LIDT AT SPISE!!!!!

Du vil ikke blive ved med at tabe dig på den måde og kan meget sandsynligt ende med at slå dit stofskifte i stykker (=slut med vægttab). Jeg vil foreslå dig at læse nogle af logbøgerne herinde på MOL, bl.a. Stef's og Lea's. Der er nogle gode diskussioner om dagligt kalorieindtag.

Jeg går ud fra, at dit mål er en trimmet krop og ikke et vægttab for enhver pris. For at det skal lykkes skal din krop bruge masser af næring og IKKE sultes. Frem for alt en del protein, der bl.a. kan hentes i kød.

Det ville hjælpe, hvis du skrev din højde og vægt op, så er det nemmere at vurdere, hvor meget du bør spise om dagen

Eftersom jeg kan forstå, at det middel du nævner er ulovligt, syntes jeg, det er meget useriøst af dit center at tilbyde det. Du SKAL være sulten, når du træner så meget!!

Jeg er selv ret ny i alt det med at spise ordentligt og træne jævnligt. Men på MOL findes masser af meget erfarne mennesker, og hvis du bruger tid på at læse sitet igennem, vil du blive meget klogere.

Held og lykke med det. Husk det er et LANGSIGTET vægttab, du gerne vil opnå. Det kræver tålmodighed og masser af det rigtige mad!!!

Dubai

Edited by Dubai
Link to comment
Share on other sites

har fået af vide, de ananas sætter gang i forbrændingen

Det lyder som en røver ;)

morgenmad og aftensmad lyder ok, men resten af dine måltider er der ikke meget sjov i. Kender du mængderne så du kan regne det samlede kalorieindtag ud?

SPIS MERE, som de andre også har sagt ;)

Ang din træning:

Generelt er det ikke så godt hvis hele din træning er i maskiner. Frie vægte (håndvægte eller stænger) giver en mere afbalanceret træning af kroppen fordi du ikke er fastlåst i en bestemt bevægebane som i en maskine. Som supplement til frie vægte er maskiner ok.

Bliver det ikke kedeligt i længden med de samme maskiner, samme antal gentagelser og samme vægt gang efter gang? Et sådan program er også dræbende for fremskridtet, men uanset hvordan man træner i starten vil det virke. 2 timer lyder af rimelig længe, men det kommer jo også an på hvor lange pauser du holder. Et program sammensat af flerledsøvelser, der formentlig vil være bedre end dit nuværende behøver ikke tage mere end en time, max 1½.

I øvrigt, når du laver de 12 gentagelser i hvert sæt, hvor mange gentagelser tror du du kunne have lavet hvis du virkelig anstrengte dig? Jeg oplever at en del piger er direkte skræmte ved tanken om at øge deres muskelmasse og derved ikke presset sig selv nok. Jeg ved ikke om det er tilfældet med dig, men husk på at piger har meget sværere ved at opbygge muskelmasse end fyre har, og da du samtidig taber dig er der næppe ressourcer i kroppen til at opbygge ny muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

1. Tillykke med de 10kg du har nået... SÅDAN :4thumbup:

Har du overvjer noget kondi træning?? Løbe, gå? Hvis du virkelig vil forbrænde noget så er spinning nok noget som du bør kikke lidt på :D

For guds skyld, spis noget mere, du må aldrig være sulten i løbet af dage det giver bare bagslag. Drop de der ananas til middag, spis heller noget groft brød, salat/ grønsager (gerne grove), drik vand :D

Måske kan du hente nogle ideer her (husk at det er e program til en mand, men du kan stadig se lidt af hvad man kan spise, og husk at selv om "Den Grønne Slagter" er lidt dyre så er det rigtig godt og fedtfattig pålæg)

Edited by ap1983
Link to comment
Share on other sites

Vil også mene du spiser alt for lidt (nu er det vidst sagt nok gange *G*) - se lidt på din frokost der får du alt for lidt kcal. Skift de der annans ud med noget salat,groftbrød,tun,kød ect. så blir du også mæt og din krop har noget at arbejde med når du skal op og træne.

Når du får flere kcal. vil din træning også blive bedre, da dine muskler har mere energi til dine øvelser.

Hvad angår træning, ville jeg foreslå du varierer din træning lidt mere som Maxpower også siger - koncentrer dig om flerledsøvelser, dvs. øvelser med håndvægte ect. Og så kombiner det med nogle øvelser i maskine mv.

Du kan evt. kører dine sæt som progression ala 12-10-8 reps og så med stigende vægt. Husk som de andre siger, du skal ikke være bange for at tage på i muskelmasse - dels har kvinder meget svære ved at øge muskelmasse, dels gør din diæt at du slet ikke kan øge din muskelmasse som sådan - det kræver et overskud i kcal mv.

Med alt den træning du laver, ser det heller ikke ud til du får nær nok protein i kroppen til dine muskler. Husk en sulte diæt taber man meget muskelmasse og væske, men knap så meget fedt - og det er vel fedt du vil af med ? :-) Hvis kroppen ikke får nok protein mv. begynder den at bruge dine muskler som energi reserver, deraf et øget muskelmasse tab.

Som de andre siger, lur lidt i de forskellige logs og posts herinde - de er fyldt med gode råd om træning og kost.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for alle jeres svar :)

Når jeg træner tager jeg godt nok de samme maskiner gang på gang, men vægten stiger på maskinerne, jeg kan tage mere nu, end da jeg begyndte. I benpress ligger jeg med 90 kg, startede med 60 kg, så det går derud af. (skal lige siges at jeg er tidligere gymnast og har gode benmuskler ha ha). Jeg synes nu ikke det er kedeligt at tage de samme maskiner, det fortæller mig at jeg IKKE kan gå før jeg er færdig med alle sammen. Jeg bruger også vægte foran et spejl, men ret umuligt at komme til for alle de gutter ha ha, de tager hele pladsen, men jeg er begyndt at mase mig ind :)

Jeg holder ca. 1 minut pause mellem serierne, vel derfor der let kan gå 2 timer :w00t:

Med hensyn til kosten, kan jeg godt se jeg får alt for lidt, og må prøve at spise noget mere. Jeg bliver bare sur på mig selv hvis jeg føler jeg får alt for meget mad, derfor jeg tænker meget over hvad jeg spiser. Har det mega godt med at have smidt 10 kg. og skal egentlig nu bare *strammes lidt op*. Vil gerne være lidt mere markant. Jeg er 167 og vejer omkring 68 på en dårlig dag :tongue:

Jeg går ikke på vægten hver dag for at veje mig, Vægten er blevet smidt ud :tongue: men bruger et målbånd 1 gang om ugen i stedet for.

Jeg vil prøve at læse det I anbefaler, og se om jeg kan blive mere klog på min kost. Synes bare det er svært, for nogle siger man må spise det og andre siger det er noget møg, sgu svært at blive klog på. :sneaky:

Chanella

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder ca. 1 minut pause mellem serierne, vel derfor der let kan gå 2 timer

hmm, er det så to timer incl opklædning, opvarmning mm?

8 øvelser, 4 sæt af hver, 12 reps pr sæt ~ 1 min for selve udførslen (højt sat) plus et minut pause.

8 * 4 * (1+1) min = 64 minutter ;)

Ang kosten så ER det lidt af en jungle, men hvis du hører eller læser et råd om at dit eller dat er godt/dårligt, så i stedet for bare at tage det til dig, så lyt på argumenterne og vurdér personen det kommer fra. Jeg synes nu også det er lidt svært en gang imellem, men har man det grundlæggende på plads bliver det nemmere at skille skidt og kanel.

Det må aldrig blive sådan at du har det dårligt med at putte mad i munden fordi summen af alle "gode råd" vil formentlig betyde at der ikke er noget du må spise :blink::blink::blink:

Et rigtig godt sted at starte er vores FAQ'er i kost-forummet

Link to comment
Share on other sites

Hej Maxpower

Jeg varmer op også, det vil sige jeg som det første sætter mig op på motionscyklen og cykler en halv time og herefter kommer træningen så. Når jeg er færdig med maskinerne osv. strækker jeg lige ud, så normalt går der ca. 2 timer inden jeg er ude igen.

Jeg bliver nok nødt til at læse de ting der står om kost herinde, for ja, det er yderst besværligt at finde ud af. <_<

Og min samvittighed skal jeg nok prøve at arbejde med, for selv om jeg en dag får lidt mindre at spise end det jeg har beskrevet, siger jeg til mig selv at jeg har spist for meget. Jeg er nok bange for at den stædighed der har ramt mig siden jeg begyndte for 1½ mdr. siden skal forsvinde. Ikke at jeg har overspist overhovedet, men har nok været let at friste med diverse byture fyldt med sprut osv. Ikke at der ikke også skal være plads til dette, for det skal der da, men nu bliver det med måde. ;)

Det jeg bare var og er mest usikker på er min kost, og jeg er overlykkelig for at jeg fandt denne side, som kan hjælpe mig med dette.

Min træning fornemmer jeg har hjulpet, har da ihvertfald fået kommentarer om at det har pyntet på mig med vægttab og fastere røv ha ha. :tongue: Men det er nu rart alligevel at hører om jeg nu også gør det rigtige og herinde tyder det på folk har forstand på tingene og kan guide mig til en bedre træning samt kostvejledning. B)

Det første mdr. spiste jeg det samme som nu, og følte ingen sult, først her på det sidste at jeg har været skrupsulten. :angry: og det irritererer mig grænseløst.

Chanella

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share