Opstramning eller muskelmasse


ready
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Helt ny her, så jeg er ikke engang sikker på, det er den rigtige metode jeg bruger til at stille mit spørgsmål :o

Prøver alligevel :tongue:

Er der nogle, der har erfaring med, hvad der giver hvad m.h.t. opstramning/muskelmasse. Jeg er lige begyndt som 47 årig at styrketræne:

2-3 gange om ugen af 2 timers varighed-

start og slut 12 min. opvarmning cykel/step

diverse maskiner: fuldt program lagt af instruktør

mave

udstrækning

Mit spørgsmål går på, om det er reps. eller vægten, der giver henholdsvis opstramning/muskelmasse, da jeg ligesom har fået modstridende oplysninger på centeret.

Som kvinde er jeg f.eks. ikke interesseret i at få store muskuløse lår. Men vil da gerne have en rimelige opbygget overkrop. Taljen er også noget jeg gerne vil have reduceret.

Håber det giver nogenlunde mening :dance:

Link to comment
Share on other sites

diverse maskiner: fuldt program lagt af instruktør
:freaked:

Ord som instruktør og maskiner er noget vi generelt ikke er særligt glade for inde på MOL. Hvis du virkelig gerne vil have opstramning og masse skal du træne med frie vægte, men kan du ikke prøve at skrive hele dit program, så vi har lidt mere håndfast at tage fat i. :)

Link to comment
Share on other sites

Sorry 

Som sagt er jeg helt ny. Hvorfor er man ikke så glad for disse udtryk?

Så slemt er det heller ikke, det sker bare tit at instruktører ikke ved helt så meget som de måske skulle. De fleste herinde foretrækker at træne med frie vægte frem for maskiner, da de har visse fordele såsom at de giver mere funktionel styrke, da man ikke er tvunget til at løfte i en fastlåst bevægelse, og da man også får trænet nogle stabiliserende muskler. Som total nybegynder, så ser jeg dog ikke noget i vejen for at træne i maskiner, hvis du bliver grebet af træningen kan du altid skifte over til frie vægte senere, så har du også en grundform på plads.
Mit spørgsmål går på, om det er reps. eller vægten, der giver henholdsvis opstramning/muskelmasse, da jeg ligesom har fået modstridende oplysninger på centeret.

Det fungerer ikke sådan et du ved at træne på en bestemt måde får store muskler, og ved at træne på en anden bliver strammet op. Det du nok gerne vil er at få nogle mere faste arme, ben whatever, og for at gøre det skal du have opbygget noget muskel. Du skal ikke være bange for at dine muskler lige pludselig vokser helt uhæmmet, da muskelvækst for det første tager sin tid, og da du som kvinde ikke er specielt disponeret for muskelvækst. Hvis du synes det bliver for meget så er det jo bare at holde lidt igen med træningen på de steder hvor du synes det tager overhånd.

Jeg vil råde dig til at sørge for at få trænet hele kroppen igennem, og køre med 8-12 gentagelser i dine øvelser. En anden ting vi lige så godt kan få på plads er at du ikke kan punktforbrænde, dvs. hvis du har lidt overflødigt fedt du gerne vil af med på maven, så nytter det ikke med masser af mavebøjninger, her er det kosten der spiller ind (beklager hvis du vidste det i forvejen :))

Håber det gav mening, ellers så spørg endelig igen.

- Rod

Edited by Rod
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :bigsmile:

Jeg kører faktisk et program, der får fat i hele kroppen med 12 reps. enten 2 eller 3 gange ved hver. Men her på det sidste er jeg begyndt at tage mere vægt på til overkroppen og færre reps. og mendre vægt- men mange reps. til benene. F.eks. med lårinhder/yderside kører jeg 50 reps. men kun hh.v. 15 og 20 kilo. Men jeg har tænkt mig at få lagt nyt program inden længe, da det begynder at kede mig, som jeg har det nu.

Jo, jeg vidste godt man ikke kan forbrænde med styrketræning, men jeg starter og slutter med 12 min. steppemask., hvor jeg regner med at forbrænde lidt.

Jeg mangler at tabe 5-6 kilo (har tabt 5,5 siden nov.03) Jeg er ikke på kur, men tænker over, hvad der bliver proppet i munden(livsstilsændring).

Det er bare som om, vægten har stået stille, siden jeg startede med træningen 06.04.04. Det skal dog siges, jeg kan ved måling af diverse steder se, at der er sket en ombygning bl.a. 7 cm mindre i taljen og lår - overarme er blevet 1 cm større. :)

Jeg er jo så også desværre begyndt at spise mere, men det må jeg vel acceptere-bare det er sund kost. Kroppen skal vel have sit brændstof.

Men et andet spørgsmål, jeg kunne lide at få svar på er:

Jeg læste på en hjemmeside, at det ikke er godt at træne mere end en time, da der ellers bliver frigivet nogle stoffer, som virker nedbrydene. Jeg er på centeret ca. 2 timer af gangen tirsdag-torsdag og lørdag. Er det et problem?

post-8-1086440545.jpg

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til og tillykke med vægttabet! :)

For det første er det alt for meget at tage 50 gentagelser - det har ikke rigtig noget med styrketræning at gøre. For det andet er inder- og yderlårsmaskinerne spild af tid. Læs evt. denne artikel.

Desværre er der alt for mange instruktører som lægger dem i folks programmer. :smashtard:

Hvis du derimod kører en benpres eller squat, får du trænet benene på glimrende vis. :)

Mht at vægten står stille er det meget normalt når man begynder at træne. Man kan ikke rigtig regne med badevægtens tal, og denne artikel forklarer hvorfor. Men som du skriver har du jo alligevel tabt 7 cm i talje og lår, så du har altså tabt fedt selvom vægten ikke er gået nedad. :4thumbup:

Du kan sagtens træne mere end en time hvis du har lyst, men det er klart at efterhånden som kroppen tømmer sine sukkerdepoter, vil ydeevnen også falde. Den med de nedbrydende stoffer har jeg godt nok aldrig hørt før! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Men her på det sidste er jeg begyndt at tage mere vægt på til overkroppen og færre reps. og mendre vægt- men mange reps. til benene. F.eks. med lårinhder/yderside kører jeg 50 reps. men kun hh.v. 15 og 20 kilo.
I mine øjne er det spild af tid at køre 50 gentagelser men mindre du forsøger at øge udholdenheden i musklerne. Det fungerer som sagt ikke sådan at du bliver mere markeret ved at lave flere gentagelser. Muskler kan blive enten større eller mindre, færdig slut. Hvor markeret en muskel er er et spørgsmål om fedtprocent.

Inder og yderlår maskiner er i øvrigt også nogle ret ligegyldige øvelser :) link

Det er bare som om, vægten har stået stille, siden jeg startede med træningen 06.04.04. Det skal dog siges, jeg kan ved måling af diverse steder se, at der er sket en ombygning bl.a. 7 cm mindre i taljen og lår - overarme er blevet 1 cm større. 

Jeg er jo så også desværre begyndt at spise mere, men det må jeg vel acceptere-bare det er sund kost. Kroppen skal vel have sit brændstof.

At vægten står stille betyder vel ikke så meget hvis du kan se at det flytter sig lidt :) Der også lige kommet en ny artikel op på siden om netop dette: link. Når du laver mere er det jo også naturligt at at spise mere, men hvis du gerne vil have vægten ned, så må du jo holde lidt igen, eller bruge lidt længere tid på stepmaskinen, læs evt. cuts eller rod lidt rundt her på siden og i artikelsektionen på forsiden.

Jeg læste på en hjemmeside, at det ikke er godt at træne mere end en time, da der ellers bliver frigivet nogle stoffer, som virker nedbrydene. Jeg er på centeret ca. 2 timer af gangen tirsdag-torsdag og lørdag. Er det et problem?

Det er ikke noget problem, det er en gang sludder at man ikke må træne over en time af gangen. Der er mange herinde der træner længere tid og får resultater som andre kun drømmer om :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Hvis du derimod kører en benpres eller squat, får du trænet benene på glimrende vis. :)

Tak for svarene!

Hvad er squat for noget? Jeg kører benpres nu med 110. 3 reps a 12.

Jeg vil forsøge at beskrive mit program senere. Det er bare ikke så nemt, da jeg ikke kender så mange af de udtryk, der bliver brugt her på siden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens træne mere end en time hvis du har lyst, men det er klart at efterhånden som kroppen tømmer sine sukkerdepoter, vil ydeevnen også falde. Den med de nedbrydende stoffer har jeg godt nok aldrig hørt før! :blink:

Jeg har ledt som en gal, men kan p.t. ikke lige finde den hjemmeside igen. Dog tror jeg, det er i nærheden af denne her :hehe:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=282

Link to comment
Share on other sites

Det er okay lige at have en ide om hvordan du skal udføre løftet, men jeg vil stadig råde dig til at få en der ved noget om det til at vise dig øvelsen (og det er ikke nødvendigvis instruktøren i dit center jvf. tidligere bemærkninger :)).

- Rod

Link to comment
Share on other sites

De fleste herinde foretrækker at træne med frie vægte frem for maskiner, da de har visse fordele såsom at de giver mere funktionel styrke, da man ikke er tvunget til at løfte i en fastlåst bevægelse, og da man også får trænet nogle stabiliserende muskler. Som total nybegynder, så ser jeg dog ikke noget i vejen for at træne i maskiner, hvis du bliver grebet af træningen kan du altid skifte over til frie vægte senere, så har du også en grundform på plads.

Det med at træne med frie vægte er et problem for mig, da jeg ikke er 100 % fysiologisk. Jeg har haft en muskelsygdom i halsmuskelaturen (siden 85), der gør resten af kroppen ikke fungere optimalt. Jeg er således stærkere i venstre side på overkroppen og modsat på underkroppen. Derfor er det p.t. bedst for mig med maskiner. Håber selfølgelig at jeg med træningen for rettet op på den skævhed, der har sat sig igennem de mange år :unsure:

Prøver lige at beskrive mit nuværende program. Jeg skriver set/rep/vægt i nævnte rækkefølge: Skriver nummeret på maskinen, men det er jo ikke nødvendigvis en oplysning, der er relevant.

12 min. step level 4-5 (har planer om at forhøje ved omlægning-tidshensyn-)

Bryst:

21. Siddende med træk oppefra til bryst -stang- 3/12/25

18. Siddende med træk 90 grader i forhold til kroppen 2greb*3/12/15

?. Lige startet med fast vægtstang liggende 3/12/ kun stangens vægt

Ryg:

6. Ryg extension skrå hoftepude 3/12-15/-

10. Øvre ryg/skuldre træk siddene med stag 3/12/25

Biceps/triceps:

12. Henholdsvis stang og reb stående 2*3/12/20

Lår:

15. Skråt liggende med fodpres 3/12/110

4. Inderside siddende 3/50/10

5. Yderside siddende 3/50/30

Balder/baglår:

3. Liggende med mavestøtte pres bagud og op 3/12/62,5

Mave skrå:

1. Siddende 75 grader vrid 3/12/50 ( den er jeg lidt i tvivl om, da jeg gerne vil have mere talje og den måske udvikler "pølser" i siderne.)

Mave:

?. Skrå bænk 3/10-12/- (får gerne lidt ondt i sidste set, så stopper ved 6.-7. rep)

På gulvet:

Med fødderne på halvbold og udstrakte arme trækker jeg maven ind 3/20-30sek.

Liggende på underarmen og på tåspidser trækker jeg maven ind 3/20-30sek.

På ryggen siddende skråt med fødderne i gulvet små vip bagud 3/6-7.

På bænk liggende med ben op i 90 grader og vip med bagdelen(holder fast i rib med hænderne(ikke ret meget-hårdt-)

Baglår:

På gulvet med skiftevis fod på bænk hæver jeg bagdelen og ryggen 2*3

Slutter af med 12 min. step level 6-7

Udstrækning

Slut og skøn fornemmelse :bigsmile:

Efter jeg snakkede med en bekendt om, jeg gerne vil have bedre markering på overarme og mave har jeg planer om at fordele øvelserne på de forskellige træningsdage (tirsdag/torsdag/lørdag), så der tidsmæssigt og effektmæssigt bliver bedre harmoni.

Hvad synes du/i og er der evt. nogle gode forslag?

P.S. Hvordan ligger man billed på sin profil her i diskussionsfora?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror sådan nogenlunde jeg kan lure hvad det er for nogle øvelser du mener :), og det ser okay ud, men kan da godt ændres. Dine 50 gentagelser til inder og yderlår er f.eks. spild af tid, så bare drop dem.

Her er lige lidt sporadiske kommentarer:

Hvis 21. Siddende med træk oppefra til bryst -stang- 3/12/25 er den her øvelse link hvilket det lyder til så er det ikke en bryst øvelse men en øvre ryg øvelse.

?. Skrå bænk 3/10-12/- (får gerne lidt ondt i sidste set, så stopper ved 6.-7. rep)
Får du ondt i ryggen af det så find en anden øvelse, sådan nogle skråbænke kan godt være dårlige for ryggen: link
( den er jeg lidt i tvivl om, da jeg gerne vil have mere talje og den måske udvikler "pølser" i siderne.)

Det skal du ikke være bange for :)

Efter jeg snakkede med en bekendt om, jeg gerne vil have bedre markering på overarme og mave har jeg planer om at fordele øvelserne på de forskellige træningsdage (tirsdag/torsdag/lørdag), så der tidsmæssigt og effektmæssigt bliver bedre harmoni.
Den forstår jeg ikke helt hvad du mener med, men hvis du gerne vil have bedre markering så er det igen fedtprocenten og dermed kosten det kommer an på.
Det med at træne med frie vægte er et problem for mig, da jeg ikke er 100 % fysiologisk. Jeg har haft en muskelsygdom i halsmuskelaturen (siden 85), der gør resten af kroppen ikke fungere optimalt. Jeg er således stærkere i venstre side på overkroppen og modsat på underkroppen. Derfor er det p.t. bedst for mig med maskiner. Håber selfølgelig at jeg med træningen for rettet op på den skævhed, der har sat sig igennem de mange år

Ja det er da lidt problematisk kan jeg godt se, hvis det er noget der giver nogle balance problemer så skal du måske ikke lige lægge dig ud med squat til at starte med. Du kunne måske til gengæld have gavn af at lave nogle øvelser med håndvægte så den ene side ikke kan tage slæbet for den anden.

Hvis det har nogen interesse kan jeg godt prøve at flække et nemt helkrop program sammen til dig, som ikke burde kræve nogen instruktion ud over det du har fået i forvejen, evt. med en form for indbygget progression.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Hvis 21. Siddende med træk oppefra til bryst -stang- 3/12/25 er den her øvelse link hvilket det lyder til så er det ikke en bryst øvelse men en øvre ryg øvelse.

Ja, det har du ret i

Efter jeg snakkede med en bekendt om, jeg gerne vil have bedre markering på overarme og mave har jeg planer om at fordele øvelserne på de forskellige træningsdage (tirsdag/torsdag/lørdag), så der tidsmæssigt og effektmæssigt bliver bedre harmoni.

Den forstår jeg ikke helt hvad du mener med, men hvis du gerne vil have bedre markering så er det igen fedtprocenten og dermed kosten det kommer an på.

Det jeg mener er, jeg ville køre kondition steps f.eks. 24 min i stedet for 12 hver gang, mave hvergang, men så fordele resten så jeg kører overkrop, specielt triceps og biceps med højere vægt/ færre reps. tirsdag og lørdag og restourere torsdag, hvor jeg så ville tage resten med nuværende vægt/reps. Men du siger jo, det har noget med kosten at gøre, så jeg ved ikke om, det er realistisk at få f.eks. større overarme på den måde. Men du må meget gerne flække et program sammen til mig med tanke på mit ønske om større overarme.

Det med at træne med frie vægte er et problem for mig, da jeg ikke er 100 % fysiologisk. Jeg har haft en muskelsygdom i halsmuskelaturen (siden 85), der gør resten af kroppen ikke fungere optimalt. Jeg er således stærkere i venstre side på overkroppen og modsat på underkroppen. Derfor er det p.t. bedst for mig med maskiner. Håber selfølgelig at jeg med træningen for rettet op på den skævhed, der har sat sig igennem de mange år
Ja det er da lidt problematisk kan jeg godt se, hvis det er noget der giver nogle balance problemer så skal du måske ikke lige lægge dig ud med squat til at starte med. Du kunne måske til gengæld have gavn af at lave nogle øvelser med håndvægte så den ene side ikke kan tage slæbet for den anden.

Det med håndvægte, tror jeg ikke lige er mig, fordi min højre arm er nogle gange lidt svær at styre p.g.a. mine halsmuskelproblemer. Jeg har det bedst med at have fat med begge hænder på èn gang.

Hvis det har nogen interesse kan jeg godt prøve at flække et nemt helkrop program sammen til dig, som ikke burde kræve nogen instruktion ud over det du har fået i forvejen, evt. med en form for indbygget progression.

Hvad betyder indbygget progression?

P.S. Hvordan får man de der Quotes indimellem teksten flere gange i samme svar? Nu prøver jeg på denne måde, så det kan godt være, det kommer til at se underligt ud.

Hvis 21. Siddende med træk oppefra til bryst -stang- 3/12/25 er den her øvelse link hvilket det lyder til så er det ikke en bryst øvelse men en øvre ryg øvelse.

Ja, det har du ret i B)

Efter jeg snakkede med en bekendt om, jeg gerne vil have bedre markering på overarme og mave har jeg planer om at fordele øvelserne på de forskellige træningsdage (tirsdag/torsdag/lørdag), så der tidsmæssigt og effektmæssigt bliver bedre harmoni.
Den forstår jeg ikke helt hvad du mener med, men hvis du gerne vil have bedre markering så er det igen fedtprocenten og dermed kosten det kommer an på.

Det jeg mener er, jeg ville køre kondition steps f.eks. 24 min i stedet for 12 hver gang, mave hvergang, men så fordele resten så jeg kører overkrop, specielt triceps og biceps med højere vægt/ færre reps. tirsdag og lørdag og restourere torsdag, hvor jeg så ville tage resten med nuværende vægt/reps. Men du siger jo, det har noget med kosten at gøre, så jeg ved ikke om, det er realistisk at få f.eks. større overarme på den måde. Men du må meget gerne flække et program sammen til mig med tanke på mit ønske om større overarme.

Det med at træne med frie vægte er et problem for mig, da jeg ikke er 100 % fysiologisk. Jeg har haft en muskelsygdom i halsmuskelaturen (siden 85), der gør resten af kroppen ikke fungere optimalt. Jeg er således stærkere i venstre side på overkroppen og modsat på underkroppen. Derfor er det p.t. bedst for mig med maskiner. Håber selfølgelig at jeg med træningen for rettet op på den skævhed, der har sat sig igennem de mange år

Ja det er da lidt problematisk kan jeg godt se, hvis det er noget der giver nogle balance problemer så skal du måske ikke lige lægge dig ud med squat til at starte med. Du kunne måske til gengæld have gavn af at lave nogle øvelser med håndvægte så den ene side ikke kan tage slæbet for den anden.

Det med håndvægte, tror jeg ikke lige er mig, fordi min højre arm er nogle gange lidt svær at styre p.g.a. mine halsmuskelproblemer. Jeg har det bedst med at have fat med begge hænder på èn gang.

Hvis det har nogen interesse kan jeg godt prøve at flække et nemt helkrop program sammen til dig, som ikke burde kræve nogen instruktion ud over det du har fået i forvejen, evt. med en form for indbygget progression.

Hvad betyder indbygget progression?

P.S. Hvordan får man de der Quotes indimellem teksten flere gange i samme svar? Nu prøver jeg på denne måde, så det kan godt være, det kommer til at se underligt ud. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

P.S. Hvordan får man de der Quotes indimellem teksten flere gange i samme svar? Nu prøver jeg på denne måde, så det kan godt være, det kommer til at se underligt ud. :w00t:

Ja, det kom til at se underligt ud :w00t:

Jeg lærer det nok på et tidspunkt :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvad betyder indbygget progression?
Progression betyder vel i grove træk at man øger belastningen, dette kan f.eks. være ved flere sæt eller ved at hæve vægten. Med indbygget progression mener jeg bare at i stedet for at smide ekstra kilo på stangen når man synes det er på tide, så kan man styre det lidt så du f.eks. kører to uger med 12 gentagelser, to uger med 10 gentagelser og to uger med 8 gentagelser, med vægte der er afpasset til antallet af gentagelser. Det kunne f.eks. være på samme måde som i det evigt populære HST program link.
P.S. Hvordan får man de der Quotes indimellem teksten flere gange i samme svar? Nu prøver jeg på denne måde, så det kan godt være, det kommer til at se underligt ud.
Ja, det kom til at se underligt ud

Jeg lærer det nok på et tidspunkt

Du trykker bare på quote knappen sætter teksten ind, og trykker på quote igen, så får du teksten mellem de to quote kommandoer ind i sådan en quote box.

Jeg fixer lige hurtigt et program sammen engang så, men det er for sent på dagen lige nu :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Hvad betyder indbygget progression?

Progression betyder vel i grove træk at man øger belastningen, dette kan f.eks. være ved flere sæt eller ved at hæve vægten. Med indbygget progression mener jeg bare at i stedet for at smide ekstra kilo på stangen når man synes det er på tide, så kan man styre det lidt så du f.eks. kører to uger med 12 gentagelser, to uger med 10 gentagelser og to uger med 8 gentagelser, med vægte der er afpasset til antallet af gentagelser. Det kunne f.eks. være på samme måde som i det evigt populære HST program link.

P.S. Hvordan får man de der Quotes indimellem teksten flere gange i samme svar? Nu prøver jeg på denne måde, så det kan godt være, det kommer til at se underligt ud.
Ja, det kom til at se underligt ud

Jeg lærer det nok på et tidspunkt

Du trykker bare på quote knappen sætter teksten ind, og trykker på quote igen, så får du teksten mellem de to quote kommandoer ind i sådan en quote box.

Jeg fixer lige hurtigt et program sammen engang så, men det er for sent på dagen lige nu :)

- Rod

Tak, det vil jeg se frem til :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Her er lige hvad jeg sådan hurtigt kunne finde på. Jeg synes nogenlunde jeg kunne tyde af dit tidligere program at du kender de fleste af øvelserne, ellers så tager du bare dem der ligner som du har i forvejen. Så havde jeg tænkt mig at du kunne køre 2 uger med 3x12 på alle øvelser to uger med 3x10 og to uger med 3x8, hvor du så sørger for at vægtene stiger så det passer til antallet af gentagelser. Det er vist ikke så meget anderledes end dit nuværende program, men hvis du vil undgå frivægte, så er der ikke så meget plads til fornyelse :)

Jeg har ikke lagt ekstra øvelser på til arme, for da biceps også bruges til alle trække øvelser og triceps bruges til skubbe øvelser, så burde de få rigeligt med træning. Hvad kondi delen angår så er jeg ikke så skarp i det, så det må du hellere få hjælp af andre til, men siden du nu lægger det på samme dage, så ville det være gavnligt for muskelvæksten hvis du indtager noget protein og kulhydrat efter styrketræningen inden du hopper på stepmaskinen.

Ben

Benpres

Ben curl

3. Liggende med mavestøtte pres bagud og op

Bryst

Bænkpres

Brystpres

Ryg

Pulldown

Cable Row

Hyper Extension

Arme

BB Curl

Pushdown

Skulder

Sidelats

Mave

Crunches

1. Siddende 75 grader vrid 3/12/50

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Hvad kondi delen angår så er jeg ikke så skarp i det, så det må du hellere få hjælp af andre til, men siden du nu lægger det på samme dage, så ville det være gavnligt for muskelvæksten hvis du indtager noget protein og kulhydrat efter styrketræningen inden du hopper på stepmaskinen.

Tak for dit forslag. Jeg vil starte i morgen, men jeg håber ikke, det bliver et problem med at steppen på alle træningsdage. Jeg plejer at spise en banan, før jeg kører til træning og spise grønt og lidt brød en halv times tid efter. Jeg kan ikke rigtigt forestille mig, det er godt at putte noget i maven før sidste step. I hvilken afdeling af MOL kan man evt. få information om det?

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit forslag. Jeg vil starte i morgen, men jeg håber ikke, det bliver et problem med at steppen på alle træningsdage. Jeg plejer at spise en banan, før jeg kører til træning og spise grønt og lidt brød en halv times tid efter. Jeg kan ikke rigtigt forestille mig, det er godt at putte noget i maven før sidste step. I hvilken afdeling af MOL kan man evt. få information om det?

Ja det bliver måske ikke helt spændende at stå på en stepmaskine lige efter noget mad :), men det skulle ikke gøre noget ved effektiviteten af steppen. Pointen er at når du lige har styrketrænet så har musklerne brug for næring for at kunne restituere og genopbygge, men det kan da godt vente til efter steppen.

Det du spiser efter træning skal også indeholde protein som muskler jo netop er opbygget af, så i den her sammenhæng er brød+grønt ikke så interessant. En nem løsning som mange herinde benytter sig af er kakaomælk, som de så bare har liggende i tasken. Alm. mælk kan også fint fungere, men det er knap så interessant efter to timer i en taske.

Der står en masse om kost i forbindelse med træning i kost&kosttilskud sektionen, læs f.eks. de FAQs der ligger øverst.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share