Motion og/eller styrketræning


HiQ
 Share

Recommended Posts

Hvordan taber man sig bedst?

- motion, styrketræning eller begge dele?

Jeg er en 24-årig fyr på 176 cm og 82 kg. Jeg er ikke videre muskuløs, så tallene dækker snarere over for høj fedtprocent end store muskler.

Jeg vil gerne tabe ca. 10 kg - fedt, ikke muskelmasse.

Jeg bruger en kostplan, der giver et energiunderskud på ca. 500 kalorier om ugen.

Spørgsmålet er nu, om motion, styrketræning eller begge dele er bedst sammen med kostplanen.

Intensiv motion (stepmaskine, løb ) hjælper naturligvis energiunderskuddet i den rigtige retning. Problemet er blot, om jeg taber muskelmasse.

Tab af muskelmasse burde jeg kunne undgå ved at styrketræne. Men så er det, jeg bliver i tvivl:

Man hører ofte, at det er umuligt at opbygge muskelmasse, hvis man samtidig er på en kostplan, der giver energiunderskud eller motionerer sig til et energiunderskud. Vil det så overhovedet betyde noget for muskelmassen at styrketræne, mens man taber sig (ud over at man selvfølgelig bruger energi)?

Ser frem til jeres svar.

Med venlig hilsen

HiQ

Link to comment
Share on other sites

Man hører ofte, at det er umuligt at opbygge muskelmasse, hvis man samtidig er på en kostplan, der giver energiunderskud eller motionerer sig til et energiunderskud. Vil det så overhovedet betyde noget for muskelmassen at styrketræne, mens man taber sig (ud over at man selvfølgelig bruger energi)?

i dit tilfælde (overvægtig nybegynder) kan det godt lade sig gøre at opbygge en smule bøffer, imens du smider fedtet, men det bliver sværere og sværere jo mere træningserfaring du får, men styrketræning vil altid være den bedste måde at "forsvare" sin muskelmasse, så den ikke bliver ofret sammen med fedtet!

Iøvrigt kan du opnå en ekstrem god efterforbrænding med benhård vægttræning (mere end du nogensinde kommer til på et stepbånd), og det er vel også værd at tage med.

En kombination af styrketræning og "motions" træning er helt klart at foretrække!

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Anders. Kombinér styrke- og konditionstræning, så du f.eks. styrketræner 2 dage og konditionstræner 2 andre dage i løbet af ugen.

Jeg bruger en kostplan, der giver et energiunderskud på ca. 500 kalorier om ugen.

Du mener 500 kcal. i underskud om dagen, ikke? Det svarer til et vægttab på ca. ½ kg. om ugen.

Held og lykke med projektet :)

Eva

Link to comment
Share on other sites

En kombination af styrketræning og "motions" træning er helt klart at foretrække!

Helt enig her, har selv kørt en kombination af styrketræning og motion (primært spinning) hvilket jeg over 6 måneder har sænket min fedt procent fra 24% til 19% samtidig har fået opbygget noget muskelmasse :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet udelukkende er at sænke fedt-procenten, er cardio umiddelbart det mest effektive. Styrketræning/BB er selvfølgelig også udemærket til kcal-forbrænding men intensiteten kan ikke måle sig med, hvad der opnåeligt med cardio-træning. Så hvis det er et spørgsmål om at få størst mulig forbrænding på korteste tid, så er det cardio, der "vinder".

Det er dog en objektiv betragtning og i træningssituationen er den enkeltes subjektive opfattelse, alt andet lige, vigtigere for motivationen.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint at tilføre kroppen noget sukker (som i f.eks kakaomælk) efter cardio-træningen.

Men hvis man gerne vil tabe sig skal man nok ikke hælde for store mængder ned, for så ender det bare med at man indtager flere kalorier end man har forbrændt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Rønnes bemærkninger.

Det er fint at tilføre kroppen noget sukker (som i f.eks kakaomælk) efter cardio-træningen.

Hurtige optagelige kylhydrater og evt. protein efter træning har til formål at lette restitutionen og depotopbygningen inden næste træning. Taler vi kun om korterevarende træning er effekten begrænset og derfor ikke en god en ide, hvis målet er vægttab. Ved længere varende idræt, hvor depoterne og musklerne nedbrydes (over flere timer) vil det derimod under alle omstændigheder være en fordel (ved moderat indtag), da fuld restitution giver dig mulighed for at træne optimalt ved næste træningspas. Her vil kalorieforbrug gså langt overstige indtaget.

Det skal dog understreges at effekten ved sukkerindtagelset kun vedrører indtag under og den første time efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share