Light kakaopulver


proteinfræseren
 Share

Recommended Posts

Fælles for de fleste kakaopulver er at de ikke indeholder særligt meget kakao, stort set ingenting. Derimod er de fyldt med aroma og farvestoffer og ca. 60-80% sukker, altså helt uegnet som menneskeføde.

Det du skal bruge er noget økologisk 100% ren kakaopulver. Jeg bruger selv noget fra Prima. 125g for 17.- det lyder måske lidt dyrt men ren kakao er meget stærk og der skal kun bruges en knivspids til at få en shake til at smage af rigtig kakao :)

Link to comment
Share on other sites

Det du skal bruge er noget økologisk 100% ren kakaopulver. Jeg bruger selv noget fra Prima. 125g for 17.- det lyder måske lidt dyrt men ren kakao er meget stærk og der skal kun bruges en knivspids til at få en shake til at smage af rigtig kakao :)

Men er der ikke stadig voldsomt meget fedt/kalorier i?

Jeg har nemlig selv overvejet det til shakes osv, men tænkte, at der ikke var nogen grund til at tilsætte unødigt ekstra fedt og kalorier (jeg forsøger vel og mærket også at komme ned i fedtprocent for tiden...)

Link to comment
Share on other sites

Hey folkens er der nogen som ved hvor man kan købe bland selv kakao pulver, men bare i en light udgave med mindre/ingen sukker?

Håber da det overhovedet kan købes et sted.

Ps. evt. priser eller indhold hvis i kender det

ja,

Du kan købe noget der hedder Quickmix Cacaodrik, det er kalorielet og ikke tilsat sukker

Smager godt!

Kan købes i de fleste supermarkeder.

ISIS laver også div. sødemidler, kager osv. til bl.a. diabetikere.

Link to comment
Share on other sites

QUICKMIX Kakaodrik er fyldt med aspartam og mange andre sjove ting og indeholder kun 19% kakao. Rigtig kakao skal indeholde 100% ren kakao uden nogen form for tilsætningsstoffer.

Hvad er der galt med aspartam?

Hvad er sjove ting?

Der er lavet klare regler for hvor meget kakao, der skal være i et kakao/chokoladeprodukt før det må kaldes kakao/chokolade ellers skal det kaldes vekao - grænsen er ikke 100% kakao.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Der er lavet klare regler for hvor meget kakao, der skal være i et kakao/chokoladeprodukt før det må kaldes kakao/chokolade ellers skal det kaldes vekao - grænsen er ikke 100% kakao.

Så vidt jeg er orienteret, er reglen, at der til chokolade max må være tilsat 5 % andet fedtstof (som tilsættes for at modvirke krystaldannelse). Hvis der er tilsat mere end 5 % af et andet fedtstof, og dette er af vegetabilsk oprindelse, kaldes produktet for vekao.

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet klare regler for hvor meget kakao, der skal være i et kakao/chokoladeprodukt før det må kaldes kakao/chokolade ellers skal det kaldes vekao - grænsen er ikke 100% kakao.

Så vidt jeg er orienteret, er reglen, at der til chokolade max må være tilsat 5 % andet fedtstof (som tilsættes for at modvirke krystaldannelse). Hvis der er tilsat mere end 5 % af et andet fedtstof, og dette er af vegetabilsk oprindelse, kaldes produktet for vekao.

11.

Vekaovare

 

Det produkt, der er et kakao- og chokoladelignende konfektureprodukt, der alene består af   eller er overtrukket med varer,

 

-  der ikke opfylder definitionerne i nr. 1-10,

 

-  og som efter en samlet bedømmelse af smag, udseende, sammensætning, øvrige beskaffen~hed, anvendelse og den måde, hvorpå det markedsføres, kan betragtes som en efterligning af eller erstatningsvare for kakao- og chokoladevarer.

Kilde

Fødevaredirektoratet

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Jeg var i Kvickly i går og fandt noget, der hed "Kakao" ;) og indholdet var: Kakao og surhedsregulerende middel og jeg mener kalorieindholdet var 22 g protein, 16 g kulhydrat og 20 g fedt (men jeg har muligvis blandet rundt på de tal).

Om det smager specielt godt uden sukker er nok en anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene

Grunden til jeg spørg er at jeg altid laver chokoshakes fordi jeg kun har protein pulver med chokosmag og jeg gerne vil pifte den chokosmag lidt op, fordi den mildest talt er både syntetisk og flad. :puke2:

Jeg har almindelig kakaopulver med højt kakaoindhold. Det er den slags man altid bruger når man bager, men kan det godt bruges i en shake og samtidig give en god smag?

Måske skulle jeg købe det der lightpulver istedet, for som det er nu kan jeg sku ik rigtig nyde mine shakes fordi smagen er som den er.

På forhånd tak

Ps. Jeg er sku ligeglad med aspartamíndholdet, bare der er et minimum af sukker i

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet klare regler for hvor meget kakao, der skal være i et kakao/chokoladeprodukt før det må kaldes kakao/chokolade ellers skal det kaldes vekao - grænsen er ikke 100% kakao.

Så vidt jeg er orienteret, er reglen, at der til chokolade max må være tilsat 5 % andet fedtstof (som tilsættes for at modvirke krystaldannelse). Hvis der er tilsat mere end 5 % af et andet fedtstof, og dette er af vegetabilsk oprindelse, kaldes produktet for vekao.

Nå, jeg kan se, at det var det her, jeg havde hørt til forelæsning:

Anvendelsesområde

§ 1. Denne bekendtgørelse omfatter følgende fødevarer:

1)  Kakao- og chokoladevarer som defineret i bilag 1, afsnit A, nr. 1-10.

2)  Vekaovarer som defineret i bilag 1, afsnit A, nr. 11.

Sammensætning og tilvirkning

§ 2. Til fremstilling af de i §1, nr. 1 anførte produkter, må alene anvendes de i bilag 1, afsnit B an~førte ingredienser, på de deri anførte betingelser.

§ 3. Ved fremstilling af chokoladevarer defineret i bilag 1, afsnit A, nr. 3-6, 8 og 9 kan ud over kakaosmør tilsættes de andre vegetabilske fedtstoffer, der er defineret og opført i bilag 2.

Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte tilsætning må ikke udgøre mere end 5 % af det færdige produkt efter fradrag af den samlede vægt af de øvrige spiselige stoffer, der måtte være anvendt i overensstem~melse med bilag 1, afsnit B, uden at mindsteindholdet af kakaosmør eller kakaotørstof derved må reduceres.

Fra Retsinfo - fundet via Vandpyts andet link.

Link to comment
Share on other sites

QUICKMIX Kakaodrik er fyldt med aspartam og mange andre sjove ting og indeholder kun 19% kakao. Rigtig kakao skal indeholde 100% ren kakao uden nogen form for tilsætningsstoffer.

Hvad er der galt med aspartam?

Hvad er sjove ting?

Der er lavet klare regler for hvor meget kakao, der skal være i et kakao/chokoladeprodukt før det må kaldes kakao/chokolade ellers skal det kaldes vekao - grænsen er ikke 100% kakao.

'Pyt

Det kan da godt være, at det indeholder aspartam,,, men men men.........

OG hvad så,

Jeg tror, at de folk der har så meget imod aspartam, skulle læse lidt på lektien.

Den daglige ADI ligger rimeligt højt. Der skal indtages ca. 8 Liter Quickmix for, at opnå ADI, så... Ved godt, at der længe (de sidste 20 år) har været meget forvirring ang. aspartam.

Jeg er sikker på, at jeg godt kan anbefale dette produkt !

Selvfølgelig skal det ses som et alternativ, til de personer der absolut ikke må indtage sukker og til de personer der gerne vil undgå rafineret sukker.

det var det ? gik ud på. ikke om dr var noget der var bedre

Link to comment
Share on other sites

Det kan da godt være, at det indeholder aspartam,,, men men men.........

OG hvad så,

Jeg tror, at de folk der har så meget imod aspartam, skulle læse lidt på lektien.

Hvorfor quoter du mit indlæg? :unsure: Det er ikke mig der antyder at aspartam er roden til alt ondt. <_< B)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ganske ligegyldigt hvad reglerne siger om hvor mange procent kakao et produkt skal indeholde før det må kaldes kakao eller chokolade. Hvis det er kakaopulver man har brug for så køber man vel et rent produkt og ikke et skummelt produkt der indeholder 0-20 procent kakao og hvor resten er fyldstoffer……det har intet med kakaopulver at gøre, smagen stammer jo fra diverse smagsstoffer.

Problemet i Danmark er at der kun er ganske få der har prøvet at smage rigtigt kakao/chokolade. De fleste tror at kakao er Nesquik og at chokolade er Nutella. Begge dele består hovedsaligt at aromastoffer og sukker og har intet med rigtigt kakao og chokolade at gøre.

Proteinfræseren >

En billig og god måde at pifte din shaker lidt op på kunne være med noget kanel. I Netto kan man købe et glas med 45g til 3.95,-

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ganske ligegyldigt hvad reglerne siger om hvor mange procent kakao et produkt skal indeholde før det må kaldes kakao eller chokolade. Hvis det er kakaopulver man har brug for så køber man vel et rent produkt og ikke et skummelt produkt der indeholder 0-20 procent kakao og hvor resten er fyldstoffer……det har intet med kakaopulver at gøre, smagen stammer jo fra diverse smagsstoffer.

Det er jo det, du har misforstået, det er nemlig ikke ligegyldigt, ligesom du ikke kan beskylde apsartam for alskens dårligdom, blot fordi du kan læse det i noget kaffegrums.

Problemet i Danmark er at der kun er ganske få der har prøvet at smage rigtigt kakao/chokolade. De fleste tror at kakao er Nesquik og at chokolade er Nutella. Begge dele består hovedsaligt at aromastoffer og sukker og har intet med rigtigt kakao og chokolade at gøre.

Se nu vrøvler du igen, ved at påstå at du ved alt om alle mennesker i Danmark, deres kostvaner, og hvad de har smagt igennem deres liv. Jeg ved ikke hvor du kommer fra, men Nutella har aldrig slået sig op på at det skulle være chokolade, det er et nøddesmørepålæg.

Din påstand omkring aromastoffer må du underbygge, ligesom du mangler at redegøre for aspartam. <_<

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Vandpyt > Du læser da vist som vinden blæser, har meget svært ved at tage dit indlæg alvorligt….Joker du???….. OK, lad os da bare lege lidt.

Det er jo det, du har misforstået, det er nemlig ikke ligegyldigt, ligesom du ikke kan beskylde apsartam for alskens dårligdom, blot fordi du kan læse det i noget kaffegrums.

Jeg behøver ikke at beskylde aspartam for noget det klare det fint selv. Da du ikke ved noget om produktet, syntes jeg du skulle prøve at google det og så ellers læse løs.

Se nu vrøvler du igen, ved at påstå at du ved alt om alle mennesker i Danmark, deres kostvaner, og hvad de har smagt igennem deres liv.

Det er nu et faktum at der bliver solgt ganske lidt rigtigt kakao og chokolade i DK i forhold til mange andre lande.

Jeg ved ikke hvor du kommer fra, men Nutella har aldrig slået sig op på at det skulle være chokolade, det er et nøddesmørepålæg.

???? Det har jeg jo netop heller ikke påstået. Læs Vandpyt læs.

Din påstand omkring aromastoffer må du underbygge, ligesom du mangler at redegøre for aspartam

Det er nu igen ikke min påstand. Det er det producenterne selv oplyser om deres produkter.

Er der andet du totalt har ”misforstået” så hold dig ikke tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg behøver ikke at beskylde aspartam for noget det klare det fint selv. Da du ikke ved noget om produktet, syntes jeg du skulle prøve at google det og så ellers læse løs.

Jeg ved nok om produktet til at vurdere, at det er uskadeligt i de mængder de optræder i i fødevarer. Tilsætningsstoffet er godkendt af fødevaremyndigheder verden over. Det er dig der kommer med påstanden om at det er skidt, ergo må du frembringe dokumentationen. At du kan finde kaffegrums på google overrasker mig ikke, at du er naiv nok til at tro på alt hvad du finder på nettet, gør derimod.

Det er nu et faktum at der bliver solgt ganske lidt rigtigt kakao og chokolade i DK i forhold til mange andre lande.

Hvis det er et faktum må du jo fremvise det, men husk på din påstand

Problemet i Danmark er at der kun er ganske få der har prøvet at smage rigtigt kakao/chokolade.

Så du definere få, og finde en undersøgelse der påviser det. Definitionen af kakao og chokolade har jeg linket til, så halvdelen af dit arbejde er gjort - du kan takke mig senere. :bigsmile:

???? Det har jeg jo netop heller ikke påstået.

Du har påstået at folk tror det er, så må du jo underbygge det.

De fleste tror at kakao er Nesquik og at chokolade er Nutella.
Det er nu igen ikke min påstand. Det er det producenterne selv oplyser om deres produkter.

Din påstand var

Begge dele består hovedsaligt at aromastoffer og sukker og har intet med rigtigt kakao og chokolade at gøre.

Syltetøj har heller ikke noget med chokolade at gøre, så hvad var lige din pointe? Hvad er din definition af hovedsagligt? For der er ikke hovedsaglig aromastoffer i Nutella.

Du har endnu ikke underbygget en eneste af dine påstande, blot tåget videre i din forestilling af verden. Så jeg venter spændt på noget konkret i stedet for dine undvigemanøvre.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
<<< Snoopy

Er det en standard vare de altid har eller en tilbudsvarer? For jeg synes da ofte jeg handler i Alta og jeg er da aldrig faldet over light kakaopulver

På forhånd tak

Jeg vil tro det er en standardvare. Jeg fandt det i hvert fald for ganske nylig i en Alta i Ringe :)

Link to comment
Share on other sites

Vandpyt > Du læser da vist som vinden blæser, har meget svært ved at tage dit indlæg alvorligt….Joker du???….. OK, lad os da bare lege lidt.

Det er jo det, du har misforstået, det er nemlig ikke ligegyldigt, ligesom du ikke kan beskylde apsartam for alskens dårligdom, blot fordi du kan læse det i noget kaffegrums.

Jeg behøver ikke at beskylde aspartam for noget det klare det fint selv. Da du ikke ved noget om produktet, syntes jeg du skulle prøve at google det og så ellers læse løs.

Se nu vrøvler du igen, ved at påstå at du ved alt om alle mennesker i Danmark, deres kostvaner, og hvad de har smagt igennem deres liv.

Det er nu et faktum at der bliver solgt ganske lidt rigtigt kakao og chokolade i DK i forhold til mange andre lande.

Jeg ved ikke hvor du kommer fra, men Nutella har aldrig slået sig op på at det skulle være chokolade, det er et nøddesmørepålæg.

???? Det har jeg jo netop heller ikke påstået. Læs Vandpyt læs.

Din påstand omkring aromastoffer må du underbygge, ligesom du mangler at redegøre for aspartam

Det er nu igen ikke min påstand. Det er det producenterne selv oplyser om deres produkter.

Er der andet du totalt har ”misforstået” så hold dig ikke tilbage.

Nu ved jeg godt at dette var skrevet til Pyt, men nu tillader jeg mig lige at blande mig, og jeg læser og læser i dit indlæg, men det er jo ikke andet end påstande, og så forsvarer du dine påstande med endnu flere påstande. Det bedste ville unægteligt være hvis du kunne underbygge dine påstande med nogle reelle facts - f.eks. et uddrag fra Danmaks Statistik om hvor få danskere det reelt er der har smagt ren cacao?? og hvad det er Aspartam fint bekylder sig selv for?? ... ;)

>Pyt: Godt at se at der er kommet gang i Aspartam diskussionen igen - jeg syntes også der var gået foruroligende længe siden sidtse diskussion - jeg blev næsten urolig :unsure::tongue: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo også prøve chokoladeessens! Den har jeg selv og det smager MEGET af cholade...faktisk ligesom mørk chokolade..- den jeg har købt er fra Vægkonsultenterne. Deres produkter forhandles bl.a i Super Best - den er lidt små-pebret...omkring 35 kr...lidt dyrt ifht. andre essenser...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share