Vejledning til kost & kosttilskud.


xe-
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en ung dreng, som har et hårdt program til daglig.

Jeg søger hjælp/vejledning til kost og kosttilskud.

Mit program:

Kl.06 Stå op – i bad, barbere mig, spise morgenmad, tøj på.

Kl.07 Skal jeg tage en bus til banegården

Kl.07:47 Derefter en anden bus til skolen

Kl.08 Skal jeg møde (der er ca. 30km til skolen =/)

Kl.10 Pause, hvor man (også) kan spise.

Kl.11:30 Pause, hvor man kan spise.

Kl.13:40 fri.

Kl.14 tage på arbejde.

Kl.15 fri fra arbejde (nogen dage er det fra kl.16 til kl.18).

Kl.15 til træning (hver anden dag styrketræning og hver anden dag løber jeg (2-3km.))

Jeg er hjemme cirka kl.18 (nogen dage kl.20)

Spørgsmål til kost:

- Hvad skal min morgenmad bestå af? Det skal helst være forskellige ting – og ikke bare ”æg” hver dag.

- Og hvad med skolen? Hvad skal jeg spise der? –Skolens kantine har ærlig talt kun ”usunde” ting – hvidbrød sandwich, kanelsnegl, pizza etc. (eneste sunde ting de har, er, æblejuice og banan).

Spørgsmål til kosttilskud:

Jeg har snakket med en instruktør, som anbefalede mig kreatin- og proteinpulver – samt energidrik/pulver til min daglige kost, idet jeg har brug for ekstra energi...

- Mine forældre vil gerne betale for disse produkter, hvis de er fra Maxim (idet så vidt de ved, er der ingen fare ved at bruge Maxims produkter) – jeg kan dog godt overtale dem til noget andet, hvis der findes bedre. Det skal som sagt helst være fra Maxim, og mit problem med at vælge produkter fra dem, er, at de har en masse forskellige (fx) proteinpulvere, energipulvere og kreatin (?).

-> Min instruktør anbefalede mig følgende:

Efter morgen mad, blande mælk sammen med protein og drikke det. Derefter lave en shaker (som består af samme ting), tage det med og drikke det efter træning. Og så en protein drik til inden jeg går i seng.

Det næste var, at jeg skulle blande kreatin + energipulver (fra maxim), og så drikke det 30min før min træning (eller under træning).

Info om mig:

Alder: 17år

Vægt: 75

Højde: 185cm

Andet: Jeg arbejder som model, og jeg vil gerne miste 3-4kg. fedt (faktisk kun derfor jeg løber :( ), og ikke tage fedt på – men derimod muskler!

Håber jeg beskrev problemet tydeligt nok til I kan besvare – og hjælpe. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

pyha en masse spørgsmål :)

Angående kost:

hvis du skal købe protein pulver, så skal du købe en slags protein pulver der hedder kassein, denne form for protein er lang tid om at blive optaget i kroppen, så derfor er det godt at indtage denne form for protein inden man går i seng eller om morgenen.

husk også at få 30-35 gram protein lige efter træningen. Dette skal være valleprotein, fordi det er hurtigt om at blive optaget i kroppen ca 30 min. Du behøves ikke at købe protein pulver, fordi jeg tror at man kan opnå de samme resultater igennem alm. mad, men det er selvfølgeligt nemmere at holde styr på hvor meget protein man indtager med pulver. Husk at pris og kvalitet hænger sammen med protein pulver. I øvrigt skal du ca. have 2 gr protein pr. kg. krops vægt. En anden meget vigtig ting er at du skal være i kalorie overskud, for at din krop kan danne større muskler. Kosten er altafgørende for om du vokser eller ej.

angående kreatin og energi drik:

Du kan godt prøve at spise kreatin, men det er ikke sikkert at du får bedre resultater af det.

Jeg synes at det er spild af penge at købe energi drik, tag i stedet for at spis noget frugt.

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal købe protein pulver, så skal du købe en slags protein pulver der hedder kassein, denne form for protein er lang tid om at blive optaget i kroppen, så derfor er det godt at indtage denne form for protein inden man går i seng eller om morgenen.

Personligt foretrækker jeg at købe "almindelig protein" ( ikke kassein forstås ). Om morgenen er din krop jo drænet for protein, da du ikke har indtaget føde mens du sov, og så er det godt at få dem fyldt hurtigt?

Det eneste tidspunkt hvor jeg mener det er relevant med langsomt optageligt protein, er sidste måltid inden du skal sove, her plejer jeg at bunde en liter skummetmælk

1. Mælke protein er lang tid om at blive optaget :)

2. Det er billigere end en shake :) :)

3 Mælk smager fremragende :) :) :)

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share