Stofskifte


Koala
 Share

Recommended Posts

Jeg har i 14 dage fulgt vægtkonsulenterne og trænet intensivt en time hver dag. Jeg har i den periode tabt mig 3 kilo (hvilket jo er godt nok), men jeg synes det går lige lovlig hurtigt. Hvad jeg kan forstå må man kun tabe ca. 500g. - 1 kilo om ugen for at det stadig er sundt (jeg har kun 5 kilo jeg gerne vil af med)!?

Så jeg er blevet nervøs for om jeg har kørt min krop for hårdt, så mit ligevægtsindtag / stofskifte er faldet? Og om hvor lang tid det vil tage at rette op på? Jeg har de sidste 4 dage drukket og spist meget usundt, da jeg har været til festiavl, men er det nok til at rette op på det?

Jeg ved godt at jeg spørger dumt, men alt dette er nyt for mig, og jeg vil gerne have den bedste start på mit vægttab på den sunde måde.. :) Jeg lærer jo noget nyt hver dag her på siden. Virkelig inspirerende..

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig og eventuelt udryde alle misforståelser fra min side.... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hej Koala!

Jeg er desværre ikke ekspert på området. Enkelte ting hæfter jeg mig dog ved.

1. Det centrale for at undgå at sætte stofskiftet i dvale er at forbrændingen holdes vejret med daglig motionstræning, hvilket du jo netop gør. Så umiddelbart tror jeg ikke du behøver at være bekymret for at dit stofskifte falder.

2. 500 - 1000g er ideelt, sandt nok, men med den indgangsvinkel du har til dit vægttab pt., hvor du altså taber ca. 1500g/uge er ikke noget du behøver gå i panik over, hvis det står på i en kortere periode. Motion er nøgleordet for at holde forbræningen høj. Det jeg kan forestille mig der sker (hvis du fortsætter) er, at du måske på sigt begynder at tære af muskelmasse og nok også kommer til at føle at din krop mangler energi (fordi du indtager for lidt kcal iforhold til din forbræding).

Du kan evt. øge dit daglige kalorieindtag en smule (måske 100-200kcal) og fortsætte med samme motionsintensitet og se om ikke du kan ramme ca. 500-1000g om ugen (det ville være dumt at ramme det korrekte kalorieunderskud ved at begrænse din motion).

Kombineret med motionen handler det hele tiden om at ramme et ugentlig kalorieunderskud der lige nøjagtigt resulterer i vægttab på 500-1000g/uge (hvilket vist nok er ca. 500kcal dagligt?).

Hvis du har lyst til at læse mere om nøje afbalanceret (og sundt) vægttab/fedtreducering, så læs denne artikel

/Tcat

Link to comment
Share on other sites

Hej Tomcat,

tusind tak for hjælpen. Det lettede lidt at finde ud af at det ikke var helt skidt, det jeg har haft gang i :) Jeg blev bare lidt nervøs efter at have set i et par logbøger, hvor det stod beskrevet.

Men jeg tror at jeg prøver med de par hundrede ekstra kalorier om dagen, for træningen kan jeg ikke og bør jeg ikke undvære, som du også skriver.

Du har været en stor hjælp :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ligeledes skal man huske på, at i starten vil man alt andet lige smide flere kg pr. tidsenhed end senere.

Dette skyldes helt primært at man tømmer en del depoter og væske i starten. De fleste vil i en vægttabsperiode have svært ved at holde væskebalancen oppe, idet de ikke tænker på at mindre mad (og generelt også en nedsættelse af væskeindtaget) giver dem et væskeunderskud => man smider vand. Ligeledes vil kroppens depoter (typisk glucogendepoter) blive tæmt i løbet af de første par dage, simpelthen fordi kroppen lettere og hurtigere vil forbruge sine kulhydratdepoter førend fedtdepoterne.

Så at smide 1-3 kg mere end man regner med på de første to uger er slet ikke unormalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share