bulker jeg??


søren
 Share

Recommended Posts

har lige prøvet den nye stofskifte-beregner her på mol, men synes ikke helt jeg kunne finde en kategori der passede til mig.. valgte nr. 2 og 6 og fik at vide at jeg skulle indtage ca. 15000 Kj om dagen.. er der nogen kostprofessorer der kan ser om jeg får det ud fra denne gennemsnitskost.:

morgenmad: ingen eller en meget lille skål havregryn

resten af morgenen og middagen indtil kl. 15: 4 stykker rugbrød med kødpålæg, ½L mælk, 2 stykker frugt.

kl. 15-16 stykker: havregryn el. cornflakes, 1 styk frugt.

Aftensmad: spiser 1-1½ fine portioner

inden jeg går i seng: 50g. pulver (Protein 30% Kulhydrat 60%)

Går i skole, så sidder meget ned, men cykler til og fra. Jeg træner 3 gange om ugen hvor jeg tager en tilsvarende portion pulver som den foroven.

Ved godt det ikke er superoptimalt, men hvad kan jeg lave af knap så store ændringer for at komme i stort energioverskud...?(hvis jeg da ikke allerede er det)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at bruge Kalorietabel.dk. Vej din mad eller bare sådan cirka finde ud af hvad den vejer og tæl derefter kalorierne.

Ved et meget let overslag, på den kost du har beskrevet, ville jeg skyde på at du spiser ca. 2000 -2500 Kcal., hvilket næppe kan betegnes som bulkning. Jeg ville anbefale mellem 3000 og 4500 Kcal. om dagen, alt efter hvor vildt det skal være.

På en optimal kostdag spiser jeg selv 3000 Kcal uden at tælle aftensmaden med.

Link to comment
Share on other sites

nu går muskelvækst jo forfærdelig langsomt, så 1kg om måneden lyder da ikke tosset i mine øre.

Mange der har svært ved at spise nok tror de har højt stofskifte - de har bare en effektiv appetitregulering. Men selvfølgelig har nogen et højere stofskifte end andre, selv med samme kropssammensætning, alder osv.

På tilsvarende vis er der lavet forsøg som viste at overvægtige undervurderer mængderne af det de spiser - de spiser altså mere end de selv regner med, og det er ikke unormalt at overvægtige tror de har et lavt stofskifte.

Nogen har naturligvis problemer med stofskiftet, enten den ene eller anden vej, men det er meget få ;)

Link to comment
Share on other sites

ok-- når man bulker er det meste vel fedt der ryger på.. og så synes jeg da ike ½-1kg er meget..

Det er vel netop kun når man bulker meget, f.eks. 2kg om måneden eller mere, så vil det helt sikkert være overvejende fedt. Når du øger vægten med ½-1kg pr måned imens du træner og spiser godt må der være god chance for at en større del er muskelmasse, selvom det absolut set næppe er samme mængde som ved 2kg/md.

jeg har altid haft svært ved at tage på(fedt), ligemeget hvad jeg har ædt i lange perioder af til tider søde sager, har min fedt% altdi været meget lille.. 6-7%

Hvis det er situationen og du vil tage på, så er der kun en måde - systematik:

Fastsæt i første omgang et energiindtag du vil tro skulle give en passende vægtstigning.

Tæl kalorier, og sørg for at nå dagens mål - HVER dag

Er vægten ikke steget efter 2-4 uger øges indtaget med 300-500kcal dagligt.

Link to comment
Share on other sites

emg..- men er målet med at bulke ikke også masse i form af fedt..?

har prøvet at tage op til 2 kg. på på 2 uger(fedt) men det var også efter en massiv omgang weigthgainer.. og hvis jeg så har en periode uden træning, skole og arbejde.. spiser jeg ikke så meget og da jeg ikke forbrænder så meget og taber ofte alt den dejlige masse jeg har opbygget over flere måneder ti gange så hurtigt..

Link to comment
Share on other sites

men er målet med at bulke ikke også masse i form af fedt..?
Nej, det vil jeg ikke sige.

Kunne man bulke maksimalt med 100% muskelmasse, kan jeg ikke forestille mig nogen som gerne ville have fedt oven i hatten.

Men i virkelighedens verden skal man være et genetisk vidunder eller på krudt for at kunne opnå massive gains uden at der også kommer en del fedt med. Derfor er en øget fedtmængde for hovedparten uundgåelig i forbindelse med konventionel bulk.

og hvis jeg så har en periode uden træning, skole og arbejde.. spiser jeg ikke så meget og da jeg ikke forbrænder så meget og taber ofte alt den dejlige masse jeg har opbygget over flere måneder ti gange så hurtigt..

use it or loose it ;)

Link to comment
Share on other sites

Konventionen i DK siger, at morgenmad *SKAL* bestå af et eller andet sukkerbestrøet kornprodukt overhældt med mælk. Eller noget blævret franskbrød med ost. Jeg døjer selv med at få noget ned om morgenen, men hvis der er pølser, bacon og spejlæg på menuen, går det noget bedre med appetiten = spis din livret til morgenmad!

Spis noget rigtig mad til natmad. Man skal være ordentligt mæt, når man skal sove. Maven kan ikke arbejde ordentligt på pulver. Pulver er tilsituationer, hvor der virkeligt ikke er tid til at spise - eller specialtilfælde, hvor man ikke kan indtage nok alm. mad. Men der kan det så også gøre gavn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share