Sund kost giver maveproblemer?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Efter jeg er begyndt at træne og forsøger at spise fornuftigt, så oplever jeg godt nok mange "problemer" med maven, hvilket faktisk kan være ret så belastende.

Typisk går jeg nu på WC 3-4 gange om dagen for at gøre det store, og massen på afføringen er ikke ligefrem fast.

Desuden så er jeg også begyndt at have ENORMT meget luft i maven hele tiden. Kan sq næsten prutte på kommando. Hehe :)

Hvad kan det skyldes?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Efter jeg er begyndt at træne og forsøger at spise fornuftigt, så oplever jeg godt nok mange "problemer" med maven, hvilket faktisk kan være ret så belastende.

Typisk går jeg nu på WC 3-4 gange om dagen for at gøre det store, og massen på afføringen er ikke ligefrem fast.

Desuden så er jeg også begyndt at have ENORMT meget luft i maven hele tiden. Kan sq næsten prutte på kommando. Hehe :)

Fiberrig kost er ofte medskyldig i at der kommer ektra fut i tarmsystemet, sad but true. Ellers er det sgu rimeligt normalt at man skal ud og dumpe på tønden flere gange om dagen når man spiser mere end man er vant til.

Du fejler intet knægt ;)

Efter en god 1½ times fodbold er min mave blevet til en troldmand og den spiller på alle tangenter og i alle tonelejer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Efter jeg er begyndt at træne og forsøger at spise fornuftigt, så oplever jeg godt nok mange "problemer" med maven, hvilket faktisk kan være ret så belastende.

Typisk går jeg nu på WC 3-4 gange om dagen for at gøre det store, og massen på afføringen er ikke ligefrem fast.

Desuden så er jeg også begyndt at have ENORMT meget luft i maven hele tiden. Kan sq næsten prutte på kommando. Hehe :)

Hvad kan det skyldes?

På forhånd tak.

Jeg har til tider samme problem, men har reduceret luftmængden betragteligt efter jeg fik konstateret jeg er laktoseintolerant.

Som følge af en sundere kost indgik også mælk i min kostplan, hvilket netop giver luft og i nogen tilfælde diarre. Det er hurtigt at afgøre om det muligvis kunne være laktoseintolerans. Prøv i blot en dag eller to at skære mælk og mælkeprodukter ud af kostplanen og se om luftmængden reduceres (løser det noget af problemet vil jeg anbefale du går til din læge og beder om at få lavet en laktosebelastningstest)

/TCat

Link to comment
Share on other sites

Tomcat: Okay, har ellers aldrig haft problemer før i tiden med at spise mælkeprodukter, hvilket jeg altid har gjort i store mængder da jeg elsker cereals og yoghurt. Nu efter jeg er begyndt at træne, så spiser jeg det dog i endnu større mængder.

Jeg har dog lagt mærke til at det er typisk når jeg er i skole at det opstår. Der spiser jeg 3 x rugklapper med salat og kylling i. 2 x gulerødder og 2 x banan plus jeg drikker vand.

Jeg fik det også på samme måde da jeg fik pastasalat med.

Spiser jeg f.eks. 0,5ltr yoghurt som det sidste mellemmåltid så oplever jeg ingen problemer.

Det er sq lidt mystisk :)

Link to comment
Share on other sites

Tomcat: Okay, har ellers aldrig haft problemer før i tiden med at spise mælkeprodukter, hvilket jeg altid har gjort i store mængder da jeg elsker cereals og yoghurt. Nu efter jeg er begyndt at træne, så spiser jeg det dog i endnu større mængder.

Jeg har dog lagt mærke til at det er typisk når jeg er i skole at det opstår. Der spiser jeg 3 x rugklapper med salat og kylling i. 2 x gulerødder og 2 x banan plus jeg drikker vand.

Jeg fik det også på samme måde da jeg fik pastasalat med.

Spiser jeg f.eks. 0,5ltr yoghurt som det sidste mellemmåltid så oplever jeg ingen problemer.

Det er sq lidt mystisk :)

Ok, så lyder det ikke så sandsynligt for dit vedkommende. Det er også en procentvis lille del af den europæiske befolkning der rammes af laktoseintolerans (det er dog ikke nogen garanti, at man ikke rammes fordi man har haft et højt indtag af mælkeprodukter - det har jeg selv tidligere haft).

Anywayz, der er næsten ikke andet at gøre end at gå lidt systematisk til værks så. Prøve at udelade nogle af de komponenter du nærer mistanke til.

/TCat

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror svaret ligger i de bananer du æder. Bananer øger mængden af afføring samtidig med af den blødgør den. Altsammen meget godt siges det. I de lande hvor bælgfrugter udgør en stor del af kosten ses færre tarmsygdomme.

For 10-15 år siden blev bananen ophøjet til gud i det center jeg trænede i på det tidspunkt. Jeg guffede 6-10 bananer i døgnet og sad på tønden omtrent samme antal gange :retard:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share