Jeg vil cutte


extreme12
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu trænet i ca. 4-5 mdr. Jeg vil gerne af med de par overflødige kilo som sidder på maven, derfor vil jeg gerne cutte!!

Jeg har hentet det program som alle herinde benytter, mit spørgsmål er så følgende:

Hvordan beregner man sit "normale" kalorie indtag? (jeg er 180 cm høj, og vejer 75 kilo).

Jeg har et arbejde hvor jeg dagligt sidder ude ved forskellige kunder, og dermed spiser i disses kantiner. Hvordan vil i råde mig til at veje maden her, det er jo ganske enkelt umuligt??

Link to comment
Share on other sites

Kantinemaden må du nok sige farvel til. Med mindre du holder dig til fødevarer som du præcist ved hvad er og hvordan de er tilberedte. Hvis der er en salatbuffet kan du roligt forsyne dig. Der er så få kcal. i grøntsager, at de næppe ødelægger din cutting. Er der f.eks. også kylling/skinke så tag også bare det med, fordi du nogenlunde kan vurdere mængden.

Er der derimod sammenkogte retter, sovs, dressing, fedtholdigt pålæg og farsretter (frikadeller) så lad det ligge. Vær også varsom med brød.

Hvis du ikke har erfaring med cutting fra tidligere, vil jeg anbefale at du holder dig strikt til din plan og tager madpakke med hjemmefra. Når du bliver mere erfaren og ved hvordan din cutting virker, så er der straks bedre muligheder for at vurdere dit indtag uden at måle og veje hver gang.

I bund og grund ved vi jo godt, hvilke fødevarer vi bør spise og hvilke vi bør lade ligge. :icecream:

Dit ligevægtsindtag "sjusser" du dig frem til. Brug programmet her på forsiden. Spis og træn struktureret i 2-3 uger, hvor du hele tiden måler og vejer dig selv og dit indtag. Så ser du om du taber dig eller tager på. Juster herefter indtaget op eller ned til du opnår det ønskede resultat. I praksis er dit ligevægtsindtag uinterssant, hvis blot du opnår det ønske resultat, f.eks. vægttab og lavere fedt%. Anskaf evt. en vægt der også måler fedt%. De koster ikke alverden.

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Kantinemaden må du nok sige farvel til. Med mindre du holder dig til fødevarer som du præcist ved hvad er og hvordan de er tilberedte. Hvis der er en salatbuffet kan du roligt forsyne dig. Der er så få kcal. i grøntsager, at de næppe ødelægger din cutting. Er der f.eks. også kylling/skinke så tag også bare det med, fordi du nogenlunde kan vurdere mængden.

Er der derimod sammenkogte retter, sovs, dressing, fedtholdigt pålæg og farsretter (frikadeller) så lad det ligge. Vær også varsom med brød.

Hvis du ikke har erfaring med cutting fra tidligere, vil jeg anbefale at du holder dig strikt til din plan og tager madpakke med hjemmefra. Når du bliver mere erfaren og ved hvordan din cutting virker, så er der straks bedre muligheder for at vurdere dit indtag uden at måle og veje hver gang.

I bund og grund ved vi jo godt, hvilkefødevarer vi bør spise og hvilke vi bør lade ligge. :icecream:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg spiser altid en skål salat. Denne består oftest af salat, tomat, tun, pasta, majs osv. Du mener ikke jeg behøver at være bange for at spise dette?

Det er da pænt svært at vurdere mængden af kylling/skinke?

Øv, skal jeg virkelig til at starte på madpakke igen, det er jo møg kedeligt :icecream:

Link to comment
Share on other sites

Allerede her går det galt. Pasta er nok ikke lige det du ønsker dig i en cutte-diæt af de stramme. Majs er også RELATIVT kcal. holdigt. Jeg ved at vi er nede i detaljen her, men jeg ved jo ikke hvor MEGET du spiser.

Et helt stykke kyllingfilet vejer normalt omkrig 125-140 gram.

Ja, frem med madpakken hvis ikke din cutting virker uden. Jeg er selv lige blevet færdig med en HST og har i den forbindelse hævet min fedt% fra 5 til 10. Jeg har så blot valgt at være en smule mere opmærksom på hvad jeg spiser og så se om ikke den falder lidt igen. Jeg vejer ikke min mad fordi jeg inderst inde godt ved, hvad og hvor meget, der skal til.

Når man har gennemført den første seriøse cutting, så bliver man pludselig meget klogere på, hvor de store mængder kcal. ligger og så undgår man blot de madvarer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke lige det lyder som praktisk muligt at du har madpakke med rundt til kunder og den slags :smile:

Hvordan beregner man sit "normale" kalorie indtag? (jeg er 180 cm høj, og vejer 75 kilo).

Det gør man ikke.

Du kan bruge denne beregner til at gætte på hvad dit ligevægtsindtag er, men dit faktiske ligevægtsindtag kan du kun finde ved at prøve dig frem.

Mit råd er at du prøver at tælle kalorier for de måltider du har mulighed for det, og til de måltider du ikke kan tælle indholdet sørger du for at spise begrænsede mængder, rigeligt med salat og grøntsager, og undgår de faldgrupper rønne nævner.

Kun en portion, og halvdelen af tallerkenen skal være grønt, så er man godt på vej.

Hvis du så i nogle uger registere dit indtag og vægten ikke flytter sig, så sænker du indtaget en smule på de måltider du har styr på, og holder de ikke-registrerede måltider på samme størrelse eller måske lidt mindre, hvis det er til at styre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg vil prøve at starte denne proces fra næste uge!!

Hvordan beregner jeg hvor mange kalorier som er mit ligeveægtsindtag og dermed hvormeget jeg skal ligge under. Jeg har læst noget med:

Kilo x 32 (75x32=2400 kcl. x 0,8=1920 kcl.)

Det vil sige at jeg skal ligge på 1920 kalorier dagligt hvis jeg ønsker at tabe mig??

Der skal ikke lægges noget ekstra eller noget til hvis jeg fx træner styrketræning 3 gange om ugen (fullbody)?

Link to comment
Share on other sites

Det skal nok passe med 2000-2500 kcal. som ligevægtsindtag, hvis du ellers ikke er fysisk aktiv ud over let kontorarbejde. Hvis du derimod er stilladsarbejder på konstant overarbejde kan du gange med 2.

Hvis du styrketræner 3 gange om ugen skal det selvfølgelig tælles med. Hvor meget du forbrænder må du selv vurdere, men mellem 300 og 1000 kcal på et træningspas er muligt.

Du får dermed et dagligt kcal. behov på måske 2500 kcal. Herfra trækker du 3-500 kcal som du skal være i underskud og tilbage er der 2200 kcal. som dit cutteindtag. Det skal bemærkes at 2200 kcal. ikke er ret meget mad.

Bemærk at alle tallene blot er eksempler.

PS. Jeg er selv sælger og min tid tilbringes både på firmaets kontor og på landevejen. Jeg har ALTID madpakke med. På den måde bliver McDonald og andre underlødige fødevareudbydere aldrig et emne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Der er mulighed for at beregne sit ligevægtsindtag på en mere præcis, men også mere besværlig måde her.

2200 kcal er måske i underkanten, undertegnede (174 cm, 77 kg, K) cutter fint på 2500 kcal (dyrker så også lidt kredsløbstræning) :smile:

De fleste bliver lidt overraskede over deres kcal-ligevægt hvis de bruger ovenstående artikel. Et så højt ligevægtsindtag kræver lidt tilvænning, samt en fornuftig kostsammensætning.

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke hvordan man kan bruge sådan en Krop & Kost program dér.

Min egen mad igår, så ca. sådan her ud:

Morgenmad:

Havregryn, letmælk, + lidt sukker.

Frokost.

1 mad med æggesalat

2 madder med ribbensteg

Aftensmad:

Kartoffel/Porre-suppe

Natmad: 3 klementiner + 3-4 skorper

Hvordan vil i have at jeg skal kunne vægten og indholdet på det hele? Jeg ved ikke engang hvad mine forældre propper i suppen :blink:

Edited by _Mikkel_
Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo f.eks. prøve at veje det.

Mht. mad du ikke ved præcis hvad indeholder - tja, spis noget andet og vej det.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, tak for dit yderst indholdsrige svar :raisebrow::dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen, hvad regner du med?

Hvordan vil i have at jeg skal kunne vægten og indholdet på det hele?
Det tror jeg ikke, der er nogen her, der "vil have". Det skulle gerne være dig selv, der var interesseret i at have styr på det - og det inkluderer altså at veje sin mad selv og selv sætte sig ind i næringsindholdet.
Jeg ved ikke engang hvad mine forældre propper i suppen

Hvortil svaret naturligvis må være: jamen så find ud af det! Vi kan ikke fortælle dig det, vel? Hvis du vil bruge Krop&Kost, så kræver det bare lidt selvstændigt arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv igang med at cutte. Min normale fremgangsmåde giver dog nogle kvaler. Har indtil videre spist hver 2. time, og så holdt styr på hvert måltids Kcal. indhold. På den måde fik jeg mere mad, hvis jeg f.eks. en dag var sent oppe.

Hvis jeg derimod siger at jeg på en dag skal indtage 2700 Kcal. Og dagen normalt strækker sig fra 07 til kl. 22. Hvad så hvis jeg en dag er oppe til kl. 02 ? Så skal jeg vel have noget mere ned ? :dry:

Vil det være bedst at holde styr på dagens samlede Kcal. indhold, istedet for de forskellige måltiders hver 2. time ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share