Proteiner ved vægttab


kaiman
 Share

Recommended Posts

Hejsa alle.

Jeg er temlig ny herinde, har kigget lidt omkring, men har et spørgsmål.

Jeg er på "kur", altså prøver at spise sundt, for at smide nogle kilo, og det har også gået godt :)

Men er helt vildt med tun! Tænkte på, et par dåser (tun i vand) til aftensmad, et par gange eller tre om ugen, rørt op med DDV yougurt (2-4 tsk), og noget pepper.. Smager fortrinligt!

Er det ok? Eller kan protein som der jo er meget af i tun, virke fedende i for store mængder?

Er somsagt ny, så ved ikke så meget om det hele endnu :smile:

MVH

Rasmus M

Edited by kaiman
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruge DDV-youghurt, når du kan få noget, der er billigere og med meget mindre fedt? Du skal ikke være bange for, at for meget protein går ud over vægttabet, men en ekstrem kost kun bestående af protein kan have andre kedelige bivirkninger og desuden kan man ikke leve af en sådan kost i længden, det er hverken sundt eller behageligt, og den permanente løsning på vægtproblemer er som bekendt at finde den rette balance mellem indtag og forbrug, så man ikke kommer til at veje for meget.

Spiser du slet ikke andet end tun og youghurt til aftensmad? Hvad med grøntsager? Hvis du sparer på fedtet (og pengene ved at afstå fra at købe DDV-produkter) så kan du godt spise kulhydrater og tabe dig ved jeg af erfaring. Det ER en fordel at have et forholdsvis højt indtag af protein, men efter et vægttab på nu 36 kg. kan jeg kun sige, at det havde jeg ikke stået igennem på en ekstrem kost, jeg er nødt til at spise både frugt, grøntsager, protein og kulhydrater som brød, pasta, ris og kartofler, hvis jeg skal fortsætte med at holde balancen mellem indtag og forbrug - og jeg har alligevel opnået udmærkede resultater.

Link to comment
Share on other sites

Hvad vejer du nu og hvor meget vil du gerne tabe dig? Der er forskel på en let cutting og et massivt fedttab.

Proteinindtaget behøver ikke at overstige mere end 2 gram pr. kg. kropsvægt. Et øget indtag har ingen effekt udover at det også er en "ingrediens" i kalorierne. Når du når dit optimale prot.indtag så supplér op med kulhydrater og sundt fedt (umættede fedtsyrer).

Som Tikla skriver, så sørg for en varieret kost, ellers gør det livet ubehageligt. Desuden er der en hvis fare for at indtage for store mængder tungmetaller, hvis du spiser store mængder tun. Jeg mener at 3-4 dåser om ugen bør være maks (så hudt jeg visker).

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar :smile:

Skal siges, bor hjemme, indtil videre, så der er det mad der kommer på bordet til aften, er det for fed (ikke noget jeg gider spise) så laver jeg nemlig tun halløjsaen der, og synes efter 2 dåser at det mætter grueligt meget :wink:

DDV youghurt rører jeg op med, fordi vi har det :P

Men jo, er der grøntsager spiser jeg det, da jeg elsker den friske smag af det, intet problem der.

Er 19 år, 190 høj, 109 kg, hårdt fysisk arbejde, 07.00 - 15.30 hver dag.

Mit mål er 100 kg, for når jeg ser efter, er jeg virkelig stort bygget. Det er heller ikke såen at fedtet virkelig hænger på mig, det sidder fast, svært at forklare :)!

De første 20 kg er smidt, vejede omkring de 130 da jeg forlod 9. klasse i sin tid. Her på de sidste 4-5 uger, er det røget 6 kg, så fra 115 til 109 på den tid, klarer det temlig godt :smile:

Egentligt lever jeg af ekstremt lidt mad i løbet af en dag, hvis jeg selv skulle sige det.

Den typiske dag, dog skiftes franskbrødet nogle dage ud med grovboller. Køber det ikke selv, da det er en morgenmads ordning vi har på arbejdet, så der er det der er.

09.00 - 2-3 skiver franskbrød, med et meget skrabet lag smøreost, eller skæreost.

12.00 - 1-2 skiver franskbrød (glemmer altid madpakken med rugbrød) med overstående på.

17.30 - aftensmad, hvad der nu bliver serveret.

+/- det løse, har en slem sød tand, nogen dage kan der godt ryge en pose lakrids ned, samt frugt når vi har det.

Vand + cola light i løbet af dagen.

Det lever jeg af, og har det fint med det.. Men vil prøve at bytte alt tunen ud med noget andet, og kun spise det en enkelt, eller to gange om ugen. :smile:

Edited by kaiman
Link to comment
Share on other sites

Har også lagt kosten om.. for blev alt for sløv i hovedet af at leve på den måde. Så får morgenmad nu kl 06.00, havregryn, 1 franskbrød kl 09.00, og rugbrød til middag, frugt osv i løbet af dagen, og ordentlig aftensmad. Motion har jeg ikke tid til for tiden, da jeg har meget arbejde.

Men takker for de brugbare svar, og linket :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share