De forbandede skinneben


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg altså blevet pænt træt af at mine skinneben er ømme.

Når jeg går raskt til, løber op af trapper eller bare løber generelt (sker dog ikke så tit :smile: ), så er mine skinneben ret så ømme.

Jeg har også kunne konstatere at begge skinneben er temmelig trykømme visse steder, dog udelukkende på den knogle der sidder helt yderligt foran på skinnebenet.

Jeg har haft det relativt længe tror jeg - i sommers hvor jeg powerwalkede krævede det mindst 10-15 minutters rolig gang før jeg kunne sætte tempoet op, hvis jeg ville undgå for meget ømhed.

Kan det være skinnebensbetændelse? Også når jeg stort set ikke løber - kun efter bussen af og til :bigsmile:

Det eneste jeg kan komme på som kan belaste skinnebenene er det tryk der kommer fra vægten i squat og dødløft, men pga måden den belastning påføres ville jeg da tro at løb var meget hårdere for skinnebenene pga de stød løb giver.

Jeg overvejer at høre min lægens mening om det, men jeg er lidt bange for at siger det sædvanlige om at jeg skal lade være med at træne så meget :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Har haft samme problem da jeg spillede fodbold.

Det lyder umiddelbart som skinnebensbetændelse, dog uden at være sikker.

Skinnebensbetændelse kan afhjælpes ved at holde en pause, men vil højst sandsynligt komme igen. Men du siger jo at du ikke løber særlig tit, så det hjælper nok ikke...

Har du nogle små ujævnheder (hårde knopper) på dit skinneben? hvis du har det er det nok skinnebensbetændelse....

Edited by Totti
Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse kan afhjælpes ved at holde en pause, men vil højst sandsynligt komme igen. Men du siger jo at du ikke løber særlig tit, så det hjælper nok ikke...
jamen holde pause fra hvad :blink:

Jeg løber sådan set slet ikke for tiden - min træning består i styrketræningen og transportcykling.

Har du nogle små ujævnheder (hårde knopper) på dit skinneben? hvis du har det er det nok skinnebensbetændelse....

Ja. Hvordan kan du så være sikker på det rent faktisk er skinnebensbetændelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft problemer med skinnebensbetændelse for år tilbage, jeg var ved lægen og fik bare en masse gigtpiller og besked på at holde mig i ro. Da jeg ikke ville acceptere dette opsøgte jeg en rigtig god zoneterapeut, og efter to behandlinger var smerterne helt væk :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Lyder... alternativt :smile:

Zoneterapeuter, det er dem der trykker folk under fødderne, er det ikke?

Max

din krop er blevet for stor og tung, dine stakkels ben kan ikke holde til det mere

Derfor er der kun et råd, stop med din træning, og tab dig 20-30 kg

Så vil dine problemer være ovre  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

:newtongue:

NOT gonna happen.

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft det samme og var til lægen med det. Lægen sammenlignede mit ben med et stykke Ottobuko eller hvad det hedder det kød der. Han fortalte at trykket i mit ben blev for stort da der kom for meget blod til når musklerne skulle arbejde og de så trykkede helt vildt på den "gummi sok" som omgiver musklerne.

Han fortalte det var et kendt fænomen ved jægersoldater når de marchere. Mens vi andre holder op når smerten bliver for intens så fortsætter de. Det resultere i at deres underben skal skæres op så deres tryk bliver normalt igen. Så følger der som regl også en lille betændelse med i akillen... Lyder avs....

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft det samme og var til lægen med det. Lægen sammenlignede mit ben med et stykke Ottobuko eller hvad det hedder det kød der. Han fortalte at trykket i mit ben blev for stort da der kom for meget blod til når musklerne skulle arbejde og de så trykkede helt vildt på den "gummi sok" som omgiver musklerne.

Han fortalte det var et kendt fænomen ved jægersoldater når de marchere. Mens vi andre holder op når smerten bliver for intens så fortsætter de. Det resultere i at deres underben skal skæres op så deres tryk bliver normalt igen. Så følger der som regl også en lille betændelse med i akillen... Lyder avs....

<{POST_SNAPBACK}>

Det kaldes kompartment-syndrom.

Men igen, jeg går jo ikke lange marcher, løber eller på anden måde udsætter mine skinneben for store stød. Det er kun selve trykket fra at bære "meget" vægt under squat, dødløft og lignende, jeg kan se skulle påvirke dem - og den belastning kan da ikke være lige så høj eller slem som egentlig stød :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg altså blevet pænt træt af at mine skinneben er ømme.

Når jeg går raskt til, løber op af trapper eller bare løber generelt (sker dog ikke så tit  :smile: ), så er mine skinneben ret så ømme.

Jeg har også kunne konstatere at begge skinneben er temmelig trykømme visse steder, dog udelukkende på den knogle der sidder helt yderligt foran på skinnebenet.

Jeg har haft det relativt længe tror jeg - i sommers hvor jeg powerwalkede krævede det mindst 10-15 minutters rolig gang før jeg kunne sætte tempoet op, hvis jeg ville undgå for meget ømhed.

Kan det være skinnebensbetændelse? Også når jeg stort set ikke løber - kun efter bussen af og til  :bigsmile:

Det eneste jeg kan komme på som kan belaste skinnebenene er det tryk der kommer fra vægten i squat og dødløft, men pga måden den belastning påføres ville jeg da tro at løb var meget hårdere for skinnebenene pga de stød løb giver.

Jeg overvejer at høre min lægens mening om det, men jeg er lidt bange for at siger det sædvanlige om at jeg skal lade være med at træne så meget  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

lyder som skinnebensbetændelse. Et hemmelig trick :blush: tag noget brunsæbe på en lille tallerken og rør noget sukker i , sukkeren trækker betændelsen ud lad det sidde i 30min og tør det af. Gentag det nogle afterner i træk det er super til betændelse, på med et godt lag... håber det kan hjælpe dig

Link to comment
Share on other sites

Maxpower>

prøv at følg træningsprogrammet fra www.sportsnetdoc.dk under "udvendig skinnebensbetændelse" (hvis fotoet på siden matcher din smerte). Det kan måske hjælpe at få styrket / en mere udholdende m. tibialis anterior.

<{POST_SNAPBACK}>

Meget interessant.

Så vidt jeg kan se matcher symptomerne væsentlig bedre på den "indvendige skinnebensbetændelse". Jeg synes dog stadig hovedårsagen mangler :unsure:

Årsag: Ved gentagne, ensformige belastninger kan der opstå overbelastningsbetinget  "betændelse" (inflammation), hvor muskelhinden fæster på skinnebenskanten. Tilstanden ses hyppigst hos idrætsudøvere med tendens til at dreje foden udad (hyperpronation) eller med høj fodbue. Hyppige skift af løbeunderlag eller løbesko øger risikoen.

Symptomer: Smerter på indvendige skinnebenskant. Forværres ved tryk, belastning (løB) og strækning i fodleddet mod modstand (flexion). Smerten er oftest lokaliseret til nederste del af skinnebenet. Af og til kan der føles en uregelmæssig knoglekant på skinnebenet.

Det fremhævede dele er det som jeg mener at kunne mærke.

Jeg vil prøve at kigge lidt på den genoptræning der står.

En ting jeg dog er noget i tvivl om er fodtøjet. Jeg løbersom sagt ikke, og det er rimelig begrænset hvor meget jeg går. Det er nok på campus jeg går mest, og der har jeg næsten altid cykel med. Så kan det stadig tænkes at fodtøjet har afgørende betydning?`

Kan Feldengel tænkes at hjælpe?

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

har du prøvet med is og feldengel??

Når jeg har haft problemer har det virket fint med stræk for skinebenet sammen med massage is lige efter aktivitet, og så feldengel efter badet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg drøner til den lokale pillepusher så snart jeg får tid og skaffer mig en ispose og noget feldengel :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
hey max!

Hvordan går det med benet??? har nogle af "behandlingerne" hjulpet????

<{POST_SNAPBACK}>

tak for interessen :smile:

Jeg har ikke lavet nogen øvelser for at hjælpe på sagen, men jeg købte en tube felden gel og brugte den regelmæssigt en uges tid. Derefter er det blevet lidt sporadisk.

Og rent faktisk har jeg ikke mærket noget til ømheden det sidste stykke tid.

Jeg er dog noget tøvende med at konkludere felden gel som årsag til at det er blevet bedre.

jeg har haft det samme problem max... og jeg fornemmer det kommer frem hvergang jeg kører meget tung squat og dødløft... værende omkring 1rm...  har ik squattet og dødløftet så tungt i et par uger nu og det har hjulpet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke løftet tæt på 1RM i squat eller dødløft temmelig længe. Jeg har dog kørt tungt, dvs op til 5-6RM, men ømheden var der sådan set før det.

Er du på Kreatin?

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, har været off i 1½-2 måneder tror jeg. Umiddelbart kan jeg heller ikke se mine symptomer kan hænge sammen med kompartment-syndrom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share