Forhøje mit kcal-indtag


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Hej MOLboere,

Jeg prøver at bulke, og efterhånden oppe på et indtag omkring 4500kcal om dagen *uden* at jeg tager på :dry: Mine kcal kommer især fra nogle rugboller som giver ca. 400kcal per 100g. Sådan et par fætre på 200g spiser jeg om dagen, og er den enste måde hvorpå jeg kan komme op i nærheden af de 4500kcal.

Nu vil jeg høre, om der eventuelt er noget i rugmel, der er så svært fordøjligt, at jeg ikke kan udnytte kalorierne derfra? Ellers undrer det mig kraftigt, at jeg ikke tager på.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Hvor længe har du ligget på 4500 kcal/dag? Og er du sikker på antallet eller er det et skøn?

Har selv samme problem. Jeg tæller ikke kcal. men er opmærksom på hvad jeg spiser. Har en fornemmelse af at jeg er langt over 3000 kcal/dag, hvilket skulle give en let vægtøgning, men intet sker.

Jeg tror simpelthen, at vores ligevægtsindtag er en del størrer end vi selv regner med, bl.a. fordi vi undervurdere effekten af hård træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvor længe har du ligget på 4500 kcal/dag? Og er du sikker på antallet eller er det et skøn?
I en måned nu. Jeg skriver alt ind i et kostprogram.
Har selv samme problem. Jeg tæller ikke kcal. men er opmærksom på hvad jeg spiser. Har en fornemmelse af at jeg er langt over 3000 kcal/dag, hvilket skulle give en let vægtøgning, men intet sker.

Jeg tror simpelthen, at vores ligevægtsindtag er en del størrer end vi selv regner med, bl.a. fordi vi undervurdere effekten af hård træning.

Ja, måske. :dry: Men det er stadig ufatteligt, at jeg skal op på så stort et kcalindtah bare for at få noget ud af min træning.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

har du fysisk hårdt arbejde ? energiforbruget på et sådant skal ikke undervurderes. Jeg skal selv op at spise små 5000kcal for at tage bare knap ½kg på i ugen. Til sammenligning var godt 3000 nok, da jeg var studerende.

Det kan for mig ikke lade sig gøre med broccoli og rugklappere, så der ryger også en del havregryn, peanutbutter, nødder, semi-hvidt brød og sukkerspækket yoghurt ned i maskinen.

Link to comment
Share on other sites

har du fysisk hårdt arbejde ? energiforbruget på et sådant skal ikke undervurderes. Jeg skal selv op at spise små 5000kcal for at tage bare knap ½kg på i ugen. Til sammenligning var godt 3000 nok, da jeg var studerende.

Det kan for mig ikke lade sig gøre med broccoli og rugklappere, så der ryger også en del havregryn, peanutbutter, nødder, semi-hvidt brød og sukkerspækket yoghurt ned i maskinen.

Nej, mit arbejde er ikke særlig fysisk hårdt. Jeg er skolelærer, så jeg bevæger mig en del, men det er hårdt som sådan.

Nødder og peanutbutter kan jeg desværre ikke tåle :dry: Har du andre forslag til energirig mad?

Pt spiser jeg mange af de førnævnte rugmelsboller og drikker ca. 2L mælk om dagen - udover de 60g proteinpulver jeg spiser.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du udelukkende er ude efter ekstra energi og ikke går videre op i næringsindhold, så er chokolade da en nærmest (hvis man er mig :wink: ) indlysende løsning. En Rittersport indholder eksempelvis i omegnen af 500 kcal, og to stk. af dem kan man da snildt hive indenbords i løbet af dagen uden det mætter særlig meget og får den store indflydelse på dit øvrige energiindtag.

:4eat:

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Det ser ud som om at du laver dig en god shake hver dag. Hvis der "kun" er proteinpulver i den, kan du evt. supplere op med druesukker. Det er rent kulhydrat (lige så sundt som frugt) og har næsten ingen mættende virkning. Jeg bruger det selv lige efter styrketræning. Shaken bliver lidt sød af det, men ikke nær så sød som ved alm. hvidt sukker.

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Det ser ud som om at du laver dig en god shake hver dag. Hvis der "kun" er proteinpulver i den, kan du evt. supplere op med druesukker. Det er rent kulhydrat (lige så sundt som frugt) og har næsten ingen mættende virkning. Jeg bruger det selv lige efter styrketræning. Shaken bliver lidt sød af det, men ikke nær så sød som ved alm. hvidt sukker.

Ok? Druesukker kunne være et godt og nemt alternativ. Jeg kommer dog til at tænkte på, om det er særlig sundt at fylde sig med druesukker?

Tak for forslagene i øvrigt - keep'em comming. :cooldance:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at man kan argumentere for at druesukker ligefrem er sundt men hvis du jagter kcal. så er det nok ikke det værste sted at finde dem. Der er nemlig heller ingen argumentation for, at det er direkte usundt. Blot fedende. Det er under alle omstændigheder sundere/bedre end 2 Rittersport, der da vist mest består af mættede transfedtsyrer, eller andet junk.

Link to comment
Share on other sites

Nu begynder Chistmas Bulking Challenge jo snart, og der har jeg da tænkt mig at slutte dagen af med:

2 klapsammenmadder (4 skiver rugbrød med kerner) med et tykt lag leverpostej og spegepølse ovenpå. Pølsens røgede smag komplimenterer faktisk leverpostejens smag fint. Til maden drikkes to store glas mælk (0,8 l.).

Energiregnskab Natmad:

Rugbrød 200 g.: Prot: 11 g, kul: 78 g, fedt: 3 g, energi: 380 kcal

Leverpostej 100 g.: prot 9 g, kul: 7 g, fedt: 26 g, energi: 300 kcal

Pølse 30 g: prot: 5,4 g, kul: 1 g, fedt: 11,4 g, energi: 126 kcal

Mælk 0,8 l: prot: 28 g, kul: 38,4 g, fedt: 0,8 g, energi: 280 kcal

I alt: 1086 kcal, 53,4 g prot, 124,4 g kul, 41,2 g fee’

I eksemplet er der brugt skummetmælk.

En anden og lidt med proteinorienteret model kunne være:

2 dåser tun blendes med 0,6 l. appelsinjuice.

0,6 l. juice: 252 kcal

Tun: 504 kcal (64,4 g. protein !!!)

Og så smager det slet ikke så dårligt som det lyder.

Link to comment
Share on other sites

Bevares, det kan næppe betegnes som decideret sundt. Men jeg ville afgjort foretrække kalorierne fra yoghurten alligevel, da druesukker er fuldstændigt blottet for mikronutrienter. Ydermere får man også en god spand protein indenbords via yoghurten.

Men du har da ret i, at man med en vis ret kunne kalde yoghurt nutildags for sukkerbomber.

Link to comment
Share on other sites

Druesukker og alm. bordsukker (succrose) er begge rafinerede sukkerarter, så der er ikke så stor forskel på de to typer. Druesukker er knap så sødt (min mening) og bordsukker består til dels af frugtsukker og vil derfor (teoretisk set) give en smule langsommere blodsukkerstigning end druesukkeret - men her taler vi om minimale forskelle som ikke vil give den store forskel i praksis.

Hvis du vil bruge det efter træningen kan jeg ikke se hvorfor det ene skulle være bedre end det andet. Nogle personer har lidt problemer med maven ved indtag af alm. sukker under træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share