HST uden 15 reps?


Shoff
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har kørt et HST 8 ugers program igennem et par gange og har opnået ganske tilfredsstillende resultater derved (forresten vil jeg lige sige tak til Ugh Togoth for at have hjulpet mig med at sætte programmet sammen da jeg startede :4thumbup:). Det er den klassiske model med to uger af 15 reps, to uger af 10 reps, og de fire sidste uger kører jeg 5 reps og lidt excentrisk. Mit problem er at jeg hader de to uger hvor man kører 15 reps. Personligt synes jeg bedre om at køre færre reps med tungere vægt, som man gør i de 6 efterfølgende uger, så jeg vil gerne vide hvor stor betydning de to første uger har for resultaterne. Kan man evt. droppe dem uden at det ødelægger programmet, eller kan man erstatte dem med noget andet? Beklager hvis det er noget der er blevet diskuteret før. I så fald vil et link være meget værdsat :smile:

På forhånd tak

-Søren

Link to comment
Share on other sites

Så vil jeg da komme med svaret du IKKE ville høre :bigsmile:

Læs her

Det er korrekt at det præcise antal reps du tager ikke har den store betydning, men ved at fjerne 15'erne gør du i hvert fald to ting:

1. Du gør cyklussen generelt tungere (dvs gennemsnitligt løfter du tungere vægte). Det er ikke nødvendigvis hverken godt eller skidt, men du skal være opmærksom på at det vil være hårdere for kroppen.

2. Du mister den effekt 15'erne har, som beskrevet i linket.

Hvis du gerne vil træne tungt, hvorfor så ikke fjerne 10'erne også, og kun køre 5'erne? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share