Cardio, muskler og forbrænding


carmen77
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst et eller andet sted at muskler får kroppen til at øge forbrændingen eller noget i den stil - er der nogen der ved hvor en sådan artikel findes???? Og ellers hvordan fungerer det? :blink:

Det jeg har gået og tænkt over er følgende:

Jeg har nu styrketrænet i 1.5 måned og ser fremskridt i form at muskelmasse (hvilket held!!!!) Når jeg så dyrker spinning, forbrænder jeg så mere end før ved samme puls gennemsnit osv??? :w00t::w00t:

Håber der er nogen der kan hjælpe..... :tongue:

Carmen

Link to comment
Share on other sites

God artikel!! Det gav svar på noget af det jeg går og grubler over - men det var ikke den artikel jeg havde læst (havde også læst den...) øøøh!

En artikel hvor der står noget helt konkret om hvor meget muskler øger forbrændingen/stofskiftet - det hænger jo sammen ikke? hmmm..

Jeg mener, hvis forbrændingen er øget er også stofskiftet øget og omvendt??

Link to comment
Share on other sites

Taget fra artiklen

Kropssammensætning: Omkring 85% af den individuelle variation i BMR skyldes den fedtfrie masse (FFM). FFM er kropsvægt – fedtmase (FM). FFM har højere energiomsætning end FM. Muskler 54 Kj/kg per dag. Fedt 19 Kj/kg per dag. Dette er grunden til, at BMR nogle gange er udtrykt per kg FFM.

Et kilo muskler øger din BMR med ca. 54 kJ om dagen. Derudover øges din totale forbrænding lidt da den skal flytte flere kilo, altså PAL øges og derved øges den totale forbrænding.

Jeg har nu styrketrænet i 1.5 måned og ser fremskridt i form at muskelmasse (hvilket held!!!!) Når jeg så dyrker spinning, forbrænder jeg så mere end før ved samme puls gennemsnit osv???

Ved en større relativ muskelmasse vil du kunne yde mere, spinning, ved samme puls og din PAL og derved totale forbrænding vil øges.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, hvis forbrændingen er øget er også stofskiftet øget og omvendt??

Når du siger forbrændingen er det så kroppens totale forbrænding eller er det "kun" kroppens forbrænding under aktivitet?

Kroppens totale forbrænding er = stofskiftet.

<{POST_SNAPBACK}>

OK ja - nu er det lige gået op for mig hvad sammenhængen er!!

Jamen alt i alt kan jeg jo bare konkludere at det altså virkeligt ER godt at styrketræne og at jeg får mere ud af min træning på denne måde! :4thumbup:

Tak for jeres input

Carmen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg har læst et eller andet sted at muskler får kroppen til at øge forbrændingen eller noget i den stil -

<{POST_SNAPBACK}>

Forholdet mellem muskel- og fedtmasse har betydning for din forbrænding (metabolisme)

Groft sagt; jo større muskelmasse du har i forhold til fedtmasse jo højere er din "gratis" forbrænding (i.e. den forbrænding der forgår hele tiden i kroppen).

Derfor er den optimale kombination for vægttab en kombination af cardio og styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share