Dips vs. bænkpres


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at igang med Pavel Bear, hvilket jeg virkelig glæder mig meget til, efter HST har drænet alt hvad der hedder træningslyst.

Øvelserne bliver dødløft og pull-ups, men jeg er ikke hooked på bænkpres da den ligger dårligt til mig. I det den mest bliver en skulder-øvelse for mig (ok, lille overdrivelse).

Men spørgsmålet:

Hvis man nu valgte at køre dips i stedet for, tror i at det vil kunne give væsentligt hypertrofi i brystet? - og er dette påvirket af hvordan man udfører selve dippet, tænker på dybde og vinkel? - Erfaringer, teori, alternative forslag?

Vh,

Torben F.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke lidt omsonst at bruge pull-ups i BEAR-regi? Vil procentsatserne ikke gøre, at du meget at tiden skal træne med belastninger der ligger en del under din kropsvægt?

Eller er der noget jeg helt har misforstået?

<{POST_SNAPBACK}>

Det der er min plan er at anvende et miks af pull-ups og cabel pull-downs til at starte med. Senere skulle styrken da helst være sådan at jeg udelukkende kan bruge pull-ups.

Link to comment
Share on other sites

Som Hr.K siger, velkommen til BEAR  :bigsmile:

Jeg ved at Nutellakrigeren kørte sin første cyklus med dips som presseøvelse. Så vidt jeg husker var det begrænset hypertrofi han fik ud af det, og kører nu alm. bænkpres istedet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ahr, det er nu ikke helt rigtigt :wink:

Jeg gør bare sådan, at jeg skifter øvelser efter hver eller hver anden gang jeg har nået mit max. Både for at skabe variation, men også for at være sikker på jeg rammer det hele 'all round' :smile: Starter med Dips, derefter bænk og til sidst High inc. Derefter forfra igen. Jeg har tænkt mig at gøre det samme med dødløft og chinups :smile:

Mht. pull-ups og procent-satser i BEAR, så virker det nu fint for mig.

Det passer nogenlunde med, at jeg starter med (eksempelvis) BW +20kg á 5 reps, derefter 17.5kg á 5 reps, og så igen x*5 reps á 15kg. Altså spring nedad på 2x5kg :smile:

Hr. K har også kørt det på samme måde, og det virkede fint for ham :cooldance:

Lige en extra ting angående pull-ups i BEAR, så kan jeg huske Hr. K brokkede sig ret så kraftigt over at armene ikke fulgte med :4flex: Derfor har jeg valgt at køre med underhånds, kan være det også er noget for dig :smile:

Og ligesom Hr. K > Velkommen til BEAR :smile:

Link to comment
Share on other sites

Om hvilken øvelse(dips ellers bænkpres) der er mest optimal for brystmuskulaturen er et godt spørgsmål, omend bænkpres langtfra hellere ikke er det, i forhold til andre øvelser.

Men dips er absolut en overall bedre øvelse, specielt for triceps også, så der er ingen tvivl om hvad jeg ville vælge hvis det var mig der skulle vælge.

Link to comment
Share on other sites

Lige en extra ting angående pull-ups i BEAR, så kan jeg huske Hr. K brokkede sig ret så kraftigt over at armene ikke fulgte med :4flex: Derfor har jeg valgt at køre med underhånds, kan være det også er noget for dig :smile:

Og ligesom Hr. K > Velkommen til BEAR :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Rigtig, min ryg eksploderede, men armene var ikke med. Gør som Nuggadrengen foreslår, og kør pull-ups med smalt underhåndsgreb.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Well, Nut, din kommentar vedr. hypertrofi var i hvert fald det her :smile: :

Men indtil nu føler jeg da ihvertfald at dips og underhånds chinups er noget der sætter sine spor i armene! Ryggen går heller ikke fri i chinups og sandsynligvis heller ikke i dødløft når jeg engang får nogen flere kilo på 

Patten synes jeg dog ikke jeg får særlig meget ud af, kun med dips. Jeg går lidt og tænker over at gå over til en omgang bænkpres når jeg engang når mit max her, for derefter at skifte tilbage til dips når jeg når 5RM i bænken

Det er nok derfra jeg dannede ovenstående konklussion :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Well, Nut, din kommentar vedr. hypertrofi var i hvert fald det her  :smile: :
Men indtil nu føler jeg da ihvertfald at dips og underhånds chinups er noget der sætter sine spor i armene! Ryggen går heller ikke fri i chinups og sandsynligvis heller ikke i dødløft når jeg engang får nogen flere kilo på 

Patten synes jeg dog ikke jeg får særlig meget ud af, kun med dips. Jeg går lidt og tænker over at gå over til en omgang bænkpres når jeg engang når mit max her, for derefter at skifte tilbage til dips når jeg når 5RM i bænken

Det er nok derfra jeg dannede ovenstående konklussion :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

... DU LYVER! :tongue:

Det havde jeg lige glemt jeg havde skrevet :blush:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle inputs, helt perfekt!

Min gameplan er den at der køres pull-ups med smal fatning, håndfladerne med ansigtet. Så der også bliver potentiale for lidt gunz-hypertrofi.

Mht. dips/bp problematikken, starter jeg med at køre dips. Hvis jeg ingen ømhed kan mærke i pecs, efter en god røvfuld sæts med dips, bliver det givetvis decline bænkpres i stedet.

Og i stedet for dødløft, bliver det front squats i stedet. Gider ikke have ghetto-bootay. Dog rammer f.sq allivel røv og baglår, så lidt - men tilpas - træning for disse muskelgrupper. Lænden ligeså.

Så en bear med:

Front-squats

Dips

Closegrip pull-ups.

+ Deca og kreatin

DonP >>> og tak for tilbudet, det er noteret, hvis teknikken skal have en overhaling på et tidspunkt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det der bear-træning, er det egentlig primært for styrke eller hypertrofi??

Jeg har et excel-ark til at ligge til bear, hvis du kan bruge det til noget.. Har aldrig selv prøvet at køre det eller noget! Har overvejet det et par gange, men det virkede bare relativt "indskrænket" i forhold til hvad der var grund til..

Hvad er jeres argumenter til at køre det? :blush:

ptp_bear.zip

Link to comment
Share on other sites

Det der bear-træning, er det egentlig primært for styrke eller hypertrofi??

Jeg har et excel-ark til at ligge til bear, hvis du kan bruge det til noget..  Har aldrig selv prøvet at køre det eller noget!  Har overvejet det et par gange, men det virkede bare relativt "indskrænket" i forhold til hvad der var grund til..

Hvad er jeres argumenter til at køre det?  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

- Mine argumenter for at køre det er flere. For det første så er jeg interesseret i at se om jeg kan vokse allround kun på 3 tunge basisøvelser. Har altid kørt meget curls for biceps f.eks. uden at det rigtigt har givet noget.

- Så er jeg spændt på at se om hvad styrken siger til at man kører utroligt mange sæt i den samme øvelse 3 gange om ugen. Dette burde vel kvalificere sig til synaptisk facilation?

-Da jeg for noget tid siden kørte sheiko, fornemmede jeg at der var en god portion hypertrofi oven i hatten. Da jeg er ret slow twitch-agtig, tror jeg endvidere at det kan være endnu mere fordelagtigt for mig med en høj volumen, så jeg kan få skabt en ordentligt protein-de...... (kunne ikke lige huske hvad det hed).

BEAR programmet er grundlæggende et hypertrofi-program, men dog med en vis fokus på styrken alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Mht. til mit oprindelige spørgsmål, kan jeg melde om en god og tiltagende doms i ryg, ben og arme. Dog kan jeg ikke rigtigt mærke noget i brystet. Så jeg tror det bliver bænkpres, givetvis decline, i stedet for dips. Nok med medium grip, så der bliver en vis balance mellem bryst og triceps.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share