Tabe sig og træne sig?


Nummi
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har i et stykke tid regnet lidt på min kost, og den ser egentlig godt nok ud. Jeg sulter mig ikke, og spiser næsten hele tiden, problemet er bare jeg taber mig, og da bliver jeg lidt i tvivl, da jeg samtidig styrketræner: Kan man tabe sig, og samtidig opbygge muskler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i et stykke tid regnet lidt på min kost, og den ser egentlig godt nok ud. Jeg sulter mig ikke, og spiser næsten hele tiden, problemet er bare jeg taber mig, og da bliver jeg lidt i tvivl, da jeg samtidig styrketræner: Kan man tabe sig, og samtidig opbygge muskler?

Som hovedregel siger man "nej" du kan ikke tabe dig og tage masse på samtidig - det er enten eller.

Faktum er dog at du igennem dagen (via dine måltider) hele tiden vil svinge imellem en overskuds og underskuds tilstand - således at det rent faktisk ER muligt at man på en dag har taget masse på, og samtidig smidt fedt.

Men man kan ikke udstikke nogle regler om hvordan du gør det helt præcist, til det er der idag for mange variabler - og det er med sikkerhed ikke den optimale måde at gaine - da du med sikkerhed vil gaine mindre end du ville gøre på en overskudsdiæt.

Derfor er det bedste råd man skal have i baghovedet, er at det er enten eller. Hvis du vil bygge masse - så gør du dette optimalt ved at være i kcal overskud - dvs. at du spiser mere end du forbrænder (ergo du vil også komme til at gaine lidt fedt).

Hvis du vil tabe dig, så er det modsat - det koster dog lidt muskelmasse også.

Kig evt. lidt på Bodybuilderne - du kan f.eks. prøve at kigge lidt i CrawDaddy' eller Angel's logbøger - og se at de kører off-season form (hvor de gainer) og konkurrenceform (hvor de har tabt sig).

Link to comment
Share on other sites

Hmm der findes en del tråde her på MOL om emnet.

Det man gør er at man finder et cirkatal - eksempelvis 3000 kcal (afhænger af din aktivitet, højde, drøjde etc.) - og så forsøger man med dette indtag i 14 dages tid og holder i den periode øje med sin vægt - og hvis muligt sin fedtprocent.

Er der intet/meget lidt udsving har du dit ligevægtsforbrug - hvis der er udsving så prøver du at opjustere / nedjustere med eksempelvis 200 kcal en uges tid, og checker igen - sådan sjusser du dig frem til det.

Når du har fundet ligevægtsindtaget - så kan du køre lægge 500-1000 kcal oveni (af god proteinrig kost) og så har du nogle gode betingelser for at vokse.

Dette er en proces som lige skal overståes, og så har man en parameter som er ret god til både at cutte og gaine med.

Men det kræver altså lige at du får dit udgangstal at gå udfra, der findes vist et skema som een af de andre MOL boere har, så håber de lige kigger forbi her og leverer linket til det.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke sige hvad du tror mit ca. ligger på med de facts jeg gav længere oppe?

Desværre - jeg ved ikke hvormange gange du træner om ugen, jeg ved ikke hvor høj du er, jeg ved ikke hvad badminton brænder på energikontoen, jeg ved ikke om du cykler til og fra skole, eller om du sidder i bjørnehi hele dagen :)

Link to comment
Share on other sites

Så komme det hele her (om ugen):

Cykle: Jeg cykler til fra skole (20 km), til og fra sport (42 km), til og fra byen (15)

I Alt: 77 km.

Badminton vil jeg betegne som en let sport, hvilket jeg udøver 4 gange om ugen.

En gang stykretræning om ugen (1 time)

Håndbold 2 gange om ugen, hvor der bliver gået til den (3 timer pr. gang)

Derudover træner jeg lidt derhjemme med vægte, og mave osv.

Jeg vejer 67 og er 176 høj.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du taber vægt, vil jeg slet ikke gå igang med at tælle kcal, det er ALT for besværligt. Spis derimod ALT hvad du kan hele tiden, og se om det ikke hjælper på vægten. Du er i en alder hvor man vosker, samt du dyrker meget idræt, så er det alså svært at gaine. Igang med at spise ekstra, ellers hæld nogle ernergitætte ekstra måltider i ansigtet - såsom kakaomælk, peanuts, nødder osv

:4smartass: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Elvirus:

Hvis du taber vægt, vil jeg slet ikke gå igang med at tælle kcal, det er ALT for besværligt.

Det er overhovedet ikke "alt for besværligt" - faktisk er det hamrende nemt.

På et eller andet tidspunkt er det alligevel tid til at få sat sin kost iorden hvis man vil have noget udaf sin træning, derfor kan man da ligeså godt starte med det.

Hvis du ikke får styr på dine kcal så har du altså ret svært ved at vide hvor tingene går galt henne.

Som 15 årig har man nok ikke så hulens meget kontrol over et par af måltiderne man får serveret, og her kan jeg godt se det kan være et problem, men så må man prøve at sjusse sig lidt frem på de måltider man ikke selv har lavet.

Spis derimod ALT hvad du kan hele tiden, og se om det ikke hjælper på vægten.

Ja, alternativet til at have styr på det - er overhovedet ikke at have styr på: målet må vel være at få et massegain rent muskelmæssigt, ovenstående er da kanon hvis man vil have fremgang rent fedtmæssigt. Jeg har svært ved at tage den type for bulk seriøst - i mine øjne er det formålsløst.

Du er i en alder hvor man vosker, samt du dyrker meget idræt, så er det alså svært at gaine.
Dette er en parameter som man nok skal have med i det hele - alderen, og faktum at det er i en periode hvor man vokser - kan dog se at der kan ske udmærkede massegains i den periode.
Igang med at spise ekstra, ellers hæld nogle ernergitætte ekstra måltider i ansigtet - såsom kakaomælk, peanuts, nødder osv

Du nævner her tre ting som enten er fyldt med sukker, eller fyldt med fedt - (proteinholdigt ja, men der findes såmange bedre).

Hvis du spiser fornuftigt i forvejen tvivler jeg på der er nogen grund til at du skal have endnu mere sukker, og endnu mere fedt (på trods af det er "god" fedt).

Men ok, hvis formålet er at blive tyk og fed - så tager jeg ordene tilbage :)

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Hej Nummi

Personligt har jeg aldrig fundet det særligt realistisk at veje sin mad dagligt (tælle Kcal) og jeg taler endda som kostfaglig person (indrømmet - jeg er ikke færdiguddannet :bigsmile: )

Nå, men jeg har altid bedst kunne lide at bruge min vægt som en indikator for energibalancen.

Jeg vejer mig simpelthen hver morgen og tager derefter et gennemsnit over ugen (for at fjerne en del af usikkerheden fra dag til dag variationen) og så har jeg en god rettesnor for om jeg er i positiv, negativ eller neutral energibalance.

Jeg synes selv at det er "overkill" at gå for meget op i Kcal, problemet er også at jeg er MEGET aktiv, og det kan derfor være besværligt at finde ud af mit energibehov.

Men det kan være en ide at gøre det nogle få dage - hvor du spiser nogenlunde normalt - for at se om din energiindtagelse virker for lav/høj - men igen, er din vægt stabil, ja så er du i energibalance.

Prøv istedet at fokusere på at spise sund mad jævnt fordelt over dagen (som du jo også skriver du gør)

Sørg for at få nok protein + kulhydrat, men igen - hvis du er meget aktiv, spiser en sund og varieret kost og får nok energi - ja så kommer det andet stort set af sig selv (min vurdering).

En anden ting - du kan også satse på at være i ligevægt energimæssigt og så forbedre din kropssammensætning - det kan altså "sagtens" lade sig at gøre - du har altså ikke kun valget mellem at "cutte" og at "gaine"

Men med din højde og vægt vil jeg nok satse på at få lidt mere masse på kroppen - hvis du gerne vil se muskuløs ud :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share