Coconi-test


Quantum
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt mig at bruge Conconi-testen til at måle mine fremskridt på cyklen over vinteren. Specielt for at jeg kan følge fremskridtet omkring watt-output ved VO2 Max.

Jeg har været ved at læse lidt omkring teorien bag conconitesten, men føler jeg mangler nogle detaljer omkring den praktiske udførelse af testen.

Jeg har en ergometer-cykel til rådighed der er udstyret med watt- og kadancemåler.

Man skal køre med konstant kadance gennem testen, men er valget af kadance underordnet eller er der et interval der er hensigtsmæssigt?

Hvor mange watt bør man øge med når man går et "trin" op?

Hvor lang tid bør hver enkelt "trin" vare?

Har selv nogenlunde en ide om hvordan det skal udføres men har stødt på forskellige versioner på nettet og vil derfor gerne høre om der er nogen der har nogle praktiske erfaringer med testen?

Edited by Quantum
Link to comment
Share on other sites

"Man skal køre med konstant kadance gennem testen, men er valget af kadance underordnet eller er der et interval der er hensigtsmæssigt?"

Jeg vil mene at du skal køre ved din egen foretrukne kadance - den som du normalt vil træne ved.

"Har selv nogenlunde en ide om hvordan det skal udføres men har stødt på forskellige versioner på nettet og vil derfor gerne høre om der er nogen der har nogle praktiske erfaringer med testen?"

"Hvor mange watt bør man øge med når man går et "trin" op?

Hvor lang tid bør hver enkelt "trin" vare?"

Først og fremmest er det vigtigt at du gør det på samme måde hver gang hvis du skal bruge testsene til at vurdere fremgangen i din træning.

Grunden til at du er stødt på forskellige versioner er, at der bliver brugt mange forskellige versioner i praksis. Generelt kan man sige at en kortere test hvor belastningen øges hurtigere vil estimere en højere AT og Vo2max.

Motion online har en watt max test protokol ude på forsiden - den er et udemærket udgangspunkt

Link to comment
Share on other sites

Generelt kan man sige at en kortere test hvor belastningen øges hurtigere vil estimere en højere AT og Vo2max.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vidste jeg faktisk ikke...

Har kørt Conconi som testperson i medicinske forsøg. Der øgede man med 50 watt hvert 2. minut. Kadence 90.

Hvis man vil estimere sin AT, kan det være en fordel at køre sig fuldt ud i en time præcis. Har vist set en formel, hvor man kan beregne sin AT, hvis man fx først er udbrændt efter en time og 10 minutter. Jeg skal prøve at finde den... Det skulle efter sigende være mere præcist end en øjebliksmåling af laktatindholdet, da 4 mmol-grænsen skulle være en myte.

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

"Hvis man vil estimere sin AT, kan det være en fordel at køre sig fuldt ud i en time præcis."

Ja, du har ret. Jeg arbejder med hvad jeg vil kalde en "funktionel" AT i min træning - dvs. hvad jeg lige nøjagtigt kan holde i 1 time. Efter min overbevisning er DET hvad man har brug for - idet en eller anden laktat-værdi ikke giver et nøjagtigt billede af hvad man faktisk KAN.

I praksis vil en 1 times test ikke være god - idet det kræver en del træning at pace den HELT rigtigt.

Jeg bruger min træning som test (eller omvendt om du vil :bigsmile: ) dvs. et standard interval - træningspas for mig 2 (eller 3 hvis jeg er super kørende) x 20 min. ved AT med 5 minutters aktiv restitution imellem.

Her tager jeg så gennemsnittet over de 2 intervaller og bruger det som min AT værdi. Hvad jeg kan holde på denne måde i træningen passer fint med hvad jeg kan holde i 1 time under konkurrence.

En anden måde er at benytte Monod and Scherrers “critical

power” model som de udviklede i 1965. Her opdagede de, at man ved hjælp af 3 datapunkter (i praksis viser det sig at 2 ofte er nok) kan estimere hvor meget en cykelrytter kan yde over et andet tidsrum. Et eksempel kunne være at man ser hvor meget man kan træde over 2 min. 4 min. og 10 min. og ud fra disse værdier dermed kan finde sin AT værdi. (altså en 60 min. værdi)

Beregningerne er lidt komplicerede, men det VIRKER (dog har det en tendens til at overestimere AT en smule) - men min erfarin er dog at det er MEGET MERE brugbart end en Conconitest.

Dene model giver også et (ret godt) bud på hvor meget af energien der stammer fra aerobe kontra anaerobe kilder.

Men prøv at lave en Google søgning på "monod critical power testing" så kommer der nogle sider som forklarer konceptet.

Et minus er at de skal paces rigtigt - altså hvis man kan holde 320 watt i 10 minutter betyder det altså 10 minutter og ikke 10 min. og 5 sec!

Dog kan man så indsætte f.eks. 12 min. i formlen istedet hvis man finder ud af at man kan holde den længere. Så på den måde kan man egentlig bare køre ved 3 forskellige faste belastninger og så holde den så længe som muligt.

"4 mmol-grænsen skulle være en myte."

Ja, forstået på den måde at det vil variere hvor længe man kan køre ved denne grænse + at der vil være en daglig variation (ligesom med pulsen)

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Lige et lille eksempel på :

ud fra 3 tests:

min sec watts work

3 180 380 68400 kj

6 360 355 127800 kj

12 720 328 236160 kj

AWC: 14220 J (Anaerobic work kapacity)

60 min estimeret: 313 watt

AWC kan give et billede på, om ens evne til at arbejde med MEGET høj intensitet over Vo2max forbedres. Denne evne har man brug for under cykelløb når der VIRKELIG skal rykkes hårdt i korte tidsrum (f.eks. over 2 min.)

Men igen - det kommer an på hvad fokus er for træningen - ved fokuseret AT træning bør AWC ikke ændre sig nævneværdigt, hvorimod wattværdierne over de længere tests gerne skulle blive højere.

Link to comment
Share on other sites

God pointer - jeg tror jeg skal prøve dine 2x20min en dag... :4thumbup:

I praksis vil en 1 times test ikke være god - idet det kræver en del træning at pace den HELT rigtigt.

Exactly - derfor er der nogen der har lavet en formel (som jeg selvfølgelig ikke kan finde - bummer) :blush:

"4 mmol-grænsen skulle være en myte."

Ja, forstået på den måde at det vil variere hvor længe man kan køre ved denne grænse + at der vil være en daglig variation (ligesom med pulsen)

<{POST_SNAPBACK}>

Njah, hmm, jeg mener mere, at der er forskel på mælkesyretolerance; bl.a. pga na+/k+-pumpen. Udtrætning er jo langt mere komplext end bare laktat...

Der er lidt dansk forskning på området (jeg har ikke lige været på pubmed i dag, men fandt nedenstående hurtigt)

Artikel fra cykling.info

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share