HST og Diæt


Chris Mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Diæt og HST

Jeg har trænet hst i et godt stykke tid nu (er i gang med 4 cyklus), jeg syntes programmet fungere godt for mig og vil derfor gerne fortasætte på det.

Problemet er at jeg snart skal på diæt, og føler mig ikke sikker på at HST er specielt godt egnet til træning i støere Kcalorieunderskud.

Min skepsis går i på tre ting:

-Deconditioneringen:

stren diæt + ingen træning = tab af muskelmasse???

-Den første uge i hver rep range:

Under streng diæt er jeg ikke sikker på at disse uger giver nok stimolans til at

holde på muskulaturen

-Cardio under SD:

Cardio gør Deconditioneringen mindre efektiv, men 9-14 dage uden Cardio

vil ikke blodt betyde at jeg må spise mindre, men også at jeg ikke får opbygget

en ordentlig kondition, som på sigt ellers ville betyde at jeg kunde brænde flere

Kcal af pr cardio lektion.

Hvad mener folk om disse punkter?

er det bedere at bruge et andet prg under diæten, hvad mener i?

er der nogen der har erfaringer med HST og Diæt?

Edited by Old Qua
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du kan gøre flere ting for at minimere eller helt fjerne problemerne:

Hold kalorieunderskudet på et minimum under SD'en.

I stedet for at køre med den faste 15-10-5 rep range 2 uger hver kan du gøre det lidt hårdere ved altid at gøre 1-2 fra failure, eller du kunne lave uge-rep ranges på f.eks. 15-15-12-10-8-5-5e-5e. Undgå desuden zig-zag i vægtene, så de stiger igennem hele forløbet.

Sålænge cardioen ikke er højintensitet, så må betydningen være minimal ift dekonditioneringen.

Ligesom i alle andre situationer er HST ikke nødvendigvis det bedste for alle til diæt, men umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor det skulle være dårligere med de foreslåede ændringer.

Link to comment
Share on other sites

HSTs problem, selv med kalorieoverskud, er at du får en forringelse af f.eks 5 reps styrke, når du kører f.eks 15 reps i en længere periode. Jeg kan ikke forestille mig det bliver bedre med et kalorieunderskud, tværtimod. En måde at håndtere dette problem på, kunne være at skifte mellem en høj-rep del og en lav-rep del, istedet for den liniære progression. Det bliver selvfølgelig ikke HST du kører så, men man kan garanteret bedre holde på muskelmassen på denne måde, og det er vel formålet :smile:

Link to comment
Share on other sites

fordi man ikke tillader sig selv, at detraine tunge løft ved at køre flere uger med høj rep træning. Musklernes vigtigste signal til ikke at blive mindre er spændingen på musklen,- og ved at køre meget lavere intensitet i en LANG periode, så ofrer man mere muskelmasse end med den ovenstående metode.

PS.

Jeg er klar over man dekonditionerer inden starten på en HST cyklus, men når man samtidig starter et kalorieunderskud løber man ind i problemer.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se problemet, hvis man følger det, der er hele pointen med HST, nemlig at dekonditionere så konditioneringsgraden svarer til den intensitet, som man kører med. Du har kun ret i det, du siger, hvis man ikke er tilpas dekonditioneret, og i så fald kører man ikke HST-rigtigt.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Man må lige huske ikke at kritisere HST som om det var et styrke-program, for det er jo ikke tilfældet. Jeg er ikke sikker på om du tror det, Anders.

Hvis det du påpeger var et reelt problem i HST, ville det vel også gælde i overskud. I praksis kan man dog se at det ikke er tilfældet, og folk bliver da også stærkere når de kører HST, selvom det muligvis ikke går så stærkt som det kunne have gjort med et styrke-specifikt program.

Generelt mener jeg man kan køre efter samme træningsprincipper på underskud som overskud. Volumen og intensitet skal måske justeres en tand ned fordi restitutionen ikke er lige så god når man er i underskud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share