Træning


Kathrine
 Share

Recommended Posts

Hej.

Er ny her :smile:

Jeg er igang med at smide 40-45 kilos overvægt.

Det gør jeg vha. weightwatchers kostprogram og træning hjemmefra på min ellipsetræner (6x45 min./uge). :4thumbup:

Jeg startede min nye tilværelse den 25/10 og har tabt ca. 13 kilo indtil videre. Så det kører jo ganske fint for mig, føler jeg. Kosten har jeg ikke de store problemer med, men træningen volder mig en del "hovedpine", da jeg gerne vil yde det bedste (med tiden). Det gør jo ikke så meget, hvis det ikke tager en krig det her vægttab :wink:

Er der et tidspunkt på dagen, hvor det er bedst at træne fremfor et andet?

Er det for meget/lidt med 6 gange om ugen?

Er 45 min. for lidt?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa og velkommen til

Jeg synes 13 kilo på 2 mdr er utrolig flot. Jeg kender selv en som halverede sin vægt ved hjælp af vægtvogterne, så det virke det program, men jeg mener at hun ikke måtte øge sit aktivites niveau.

Men du skal nok nå dit mål hvis det forsætte med 13 kilo hver 2. mdr.

Jeg vil ikke tro at der er et bestemt tidspunkt at der er bedst at træne. For ved vægt tab handler det jo om at forbrænde ekstra kcal, og om du gør det morgen eller afte gør det intet, især ikke når du har et kostprogram.

Så længe du ikke føler dig overtrænet, kan du godt forsætte med 6*45 minuter, jeg synes 45 minuter jeg lang tid(men jeg er også meget utålmodig :laugh: )

Men med de kilo du har smidt nu, se det hele jo ud til at virke rigtig godt, så bare forsæt som du gør nu. Du kunne eventuel oprette en log, kunne være spænden at se hvordan det går med vægtvogterne.

Held og lykke med det

Du får :4thumbup: her fra

MVH :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med vægttabet....flot

Mht bedste tidspunkt at træne på er det for mig bedst sidst på eftermiddagen. Har løbetrænet og styrketrænet en periode om morgen lige efter jeg stod op men træner nu sidst på eftermiddagen. Det jeg her har erfaret er at jeg kan presse mig selv mere sidst på dagen. Dvs ved løb kan jeg løbe hurtigere på sammen tidsinterval ift. om morgen og derved få brændt flere kalorier af :w00t:

Det samme med styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Er ny her  :smile:

Jeg er igang med at smide 40-45 kilos overvægt.

Det gør jeg vha. weightwatchers kostprogram og træning hjemmefra på min ellipsetræner (6x45 min./uge).  :4thumbup:

Jeg startede min nye tilværelse den 25/10 og har tabt ca. 13 kilo indtil videre. Så det kører jo ganske fint for mig, føler jeg. Kosten har jeg ikke de store problemer med, men træningen volder mig en del "hovedpine", da jeg gerne vil yde det bedste (med tiden). Det gør jo ikke så meget, hvis det ikke tager en krig det her vægttab  :wink:

Er der et tidspunkt på dagen, hvor det er bedst at træne fremfor et andet?

Er det for meget/lidt med 6 gange om ugen?

Er 45 min. for lidt?

<{POST_SNAPBACK}>

Hey, super flot resultat!

De 6xtræning om ugen er ikke for meget så længe du ikke får ondt i leddene/senerne og så længe du gradvist kommer i bedre form.

Noget man kan eksperimentere med er moderate intervaller eller fartleg. Intervaller er simpelthen hvor man arbejder hådrere i en periode og derefter tager det lidt lettere i en periode.

Fordelen ved intervaller er at perioderne med hårdt arbejde får din kondition forbedret langt mere effektivt end at træne med samme fart hele træningen igennem.

Ulempen er at det kan være meget hårdt og belastningen på kroppen er hårdere.

Derfor skal man starte forsigtigt og bygge det langsomt op.

fartleg er samme koncept, man gør det bare mere på gefühl. Hvis du var ude at løbe kunne du sige til dig selv: jeg løber hen til næste lygtepæl, så går jeg hen til bænken, sprinter hen til træet etc..

Derhjemme kunne du sætte farten op indtil næste nummer på cd'en begynder eller lignende.

Disse intensitetsforøgende teknikker skal tilføjes langsomt. Ikke hver dag. Det er ligesom med dit flotte vægttab noget der kommer gradvist og så længe man gradvist bliver bedre er detperfekt.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Noget man kan eksperimentere med er moderate intervaller eller fartleg. Intervaller er simpelthen hvor man arbejder hådrere i en periode og derefter tager det lidt lettere i en periode.

Fordelen ved intervaller er at perioderne med hårdt arbejde får din kondition forbedret langt mere effektivt end at træne med samme fart hele træningen igennem.

Ulempen er at det kan være meget hårdt og belastningen på kroppen er hårdere.

Derfor skal man starte forsigtigt og bygge det langsomt op.

fartleg er samme koncept, man gør det bare mere på gefühl. Hvis du var ude at løbe kunne du sige til dig selv: jeg løber hen til næste lygtepæl, så går jeg hen til bænken, sprinter hen til træet etc..

Derhjemme kunne du sætte farten op indtil næste nummer på cd'en begynder eller lignende.

Disse intensitetsforøgende teknikker skal tilføjes langsomt. Ikke hver dag. Det er ligesom med dit flotte vægttab noget der kommer gradvist og så længe man gradvist bliver bedre er detperfekt.

God fornøjelse

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kombinere faktisk allerede de to teknikker :wink: Nogle dage kører jeg derud af med en nogenlunde konstant fart og andre gange får den fuld pedal i x minutter, afslapning i x minutter og så derud af igen. At kombinere de 2 teknikker fungere rigtig godt for mig. Nogle dage er jeg dødtræt efter en gang fartleg dagen før, så er det godt bare at tage en tur ud af "landevejen".

Link to comment
Share on other sites

Hejsa og velkommen til

Jeg synes 13 kilo på 2 mdr er utrolig flot. Jeg kender selv en som halverede sin vægt ved hjælp af vægtvogterne, så det virke det program, men jeg mener at hun ikke måtte øge sit aktivites niveau.

Du kunne eventuel oprette en log, kunne være spænden at se hvordan det går med vægtvogterne.

Hejsa.

Jeg tror, at du måske roder rundt i vægtkonsulenterne og WeightWatchers!? :smile: Vægtkonsulenterne har MANGE restriktioner på alt muligt og deri blandt træning :blink: WeightWatchers har ingen restriktioner andet end på mængden af maden. Faktisk får man (vis man er interesseret i det) tildels ekstra points til at spise for, når man dyrker motion.

Vægtkonsultenterne har jeg ikke fidus til overhovedet (har prøvet dem!), men WW er der imod lige til mit temperament.

Vil overveje at lave en log her.

Tak for roserne.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Hvad angår træningstidspunktet og vægttab, har jeg læst et par artikler hvor det hævdes at træning om morgnen inden morgenmaden er det mest effektive. Årsagen skulle være at man forbrænder mere fedt, da kulhydratdepoterne er på et lavt niveau.

Hejsa og velkommen til

Jeg synes 13 kilo på 2 mdr er utrolig flot. Jeg kender selv en som halverede sin vægt ved hjælp af vægtvogterne, så det virke det program, men jeg mener at hun ikke måtte øge sit aktivites niveau.

Du kunne eventuel oprette en log, kunne være spænden at se hvordan det går med vægtvogterne.

Hejsa.

Jeg tror, at du måske roder rundt i vægtkonsulenterne og WeightWatchers!? :smile: Vægtkonsulenterne har MANGE restriktioner på alt muligt og deri blandt træning :blink: WeightWatchers har ingen restriktioner andet end på mængden af maden. Faktisk får man (vis man er interesseret i det) tildels ekstra points til at spise for, når man dyrker motion.

Vægtkonsultenterne har jeg ikke fidus til overhovedet (har prøvet dem!), men WW er der imod lige til mit temperament.

Vil overveje at lave en log her.

Tak for roserne.

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Hej,

6 gange om ugen behøver ikke være for meget, blot mam husker at

veksle imellem intensiv træning og restitutionstræning. Det kan f.eks gøres på følgende måde:

Ma Intervaltræning - prøv at få pulsen op på ca. 90% af makspulsen

i intervallerne

Ti Restitutiondstræning 50-60% af makspulsen

On Tempo træning 81-90% af makspulsen

To Restitutiondstræning

Fr Tempo træning

Lø Restitutiondstræning - lang tur i roligt tempo

Sø Fri

Et par måder at gennemføre intervaltræning på:

40 slags intervaller - Tag din makspuls og træk 10 slag fra. dette er den puls du skal nå op på i hvert interavel. Træk herfter yderligere 40 slag fra,

det er den puls du skal ned på inden du starter på et nyt interval.

Træningen gennemføres ved at du starter på minimumspulsen og kørerr løs indtil du når maksimumspulsen. Tag den herefter med ro indtil du når ned på minimumspulsen igen, hvorefter du starter forefra.

Lange intervaller: 3 minutter hurtigt 1 minut langsomt

Korte intervaller 1/2 min langsomt og 1/2 minut hurtigt

Du kan evt. kombinere din konditionstræning med styrketræning, ved at erstatte et par af de rolige dage med styrketræning. Dette opbygger musklerne så den naturlige forbrænding øges, og så har det jo den sidegevinst

at man får en pænere krop.

Jeg har personligt selv arbejdet på et vægttab i de sidste 3 måneder, med et program der består af 2-3 gange spinning + 2-3 gange vægttræning ugentligt.

Dette har foreløbigt givet et vægttab på 8 kilo, uden at jeg i noget større omfang har omlagt mine kostvaner.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med vægt-tabet

Selv synes jeg det er anstrengende med 5-6 ganges træning om ugen.

Løfter selv 1 (een) gang om ugen (med fremgang) og intervaltræner 1 gang.

De resterende dage cykler jeg 10-15 kilometer eller går 4-5 kilometer.

Jeg tror selv at gang er et undervurderet restitutionsmiddel.

Ligger i øjeblikket på ca 1/2 kg vægttab om ugen.

held og lykke videre :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ma  Intervaltræning - prøv at få pulsen op på ca. 90% af makspulsen

    i intervallerne

Ti  Restitutiondstræning 50-60% af makspulsen

On  Tempo træning 81-90% af makspulsen

To  Restitutiondstræning

Fr  Tempo træning

Lø  Restitutiondstræning - lang tur i roligt tempo

Sø  Fri

Jeg troede ikke, at man som sådan skulle træne efter puls mere!?

Der imod skulle give den så meget gas som muligt.

Jeg kan da godt se, at pulsen kan være vejl., men jeg f.eks. "kun" få min puls op på max. 145 (ca.80%), så er jeg lige ved at dø og kan ikke holde det tempo ret længe (endnu). Ved 135 ligger jeg pænt og arbejder. Men det behøver jeg jo egentlig ikke at vide, sålænge jeg kan mærke at jeg arbejder i et godt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kathrine

Jeg er ikke pulstrænings expert, men det sjoveste stykke legetøj jeg har fået de seneste par år er mit polar ur.

I min egen intervaltræning satser jeg på at komme op på 98-100% af maxpuls i 3-5 interval (laver normalt 4-10) det er absolut grænsen for min ydeevne.

Dog vil jeg lige tilføje at da jeg synes intervaltræningen er meget hård gør jeg det kun en gang om ugen, resten er lav-intensitets-træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kathrine,

Tillykke med dit flotte vægttab.

For mig var det lykken med hård cardio træning hver morgen. Jeg trænede (og træner) kl 0600, dvs inden morgenmad og venter efter træningen min 1 time med at spise morgenmad. Nok lidt barsk og ikke for alle, men det fungerede fint for mig.

Held og lykke fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kathrine,

Tillykke med dit flotte vægttab.

For mig var det lykken med hård cardio træning hver morgen. Jeg trænede (og træner) kl 0600, dvs inden morgenmad og venter efter træningen min 1 time med at spise morgenmad. Nok lidt barsk og ikke for alle, men det fungerede fint for mig.

Held og lykke fremover.

<{POST_SNAPBACK}>

For en del år siden trænede jeg også sådan (løB).

Men nu har jeg 2 små børn, så det er udelukket med træning så tidligt, da jeg er tidligt nok oppe med de 2 små bøller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ma  Intervaltræning - prøv at få pulsen op på ca. 90% af makspulsen

    i intervallerne

Ti  Restitutiondstræning 50-60% af makspulsen

On  Tempo træning 81-90% af makspulsen

To  Restitutiondstræning

Fr  Tempo træning

Lø  Restitutiondstræning - lang tur i roligt tempo

Sø  Fri

Jeg troede ikke, at man som sådan skulle træne efter puls mere!?

Der imod skulle give den så meget gas som muligt.

Jeg kan da godt se, at pulsen kan være vejl., men jeg f.eks. "kun" få min puls op på max. 145 (ca.80%), så er jeg lige ved at dø og kan ikke holde det tempo ret længe (endnu). Ved 135 ligger jeg pænt og arbejder. Men det behøver jeg jo egentlig ikke at vide, sålænge jeg kan mærke at jeg arbejder i et godt tempo.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor skal man ikke træne efter puls ? Efter min mening er det den bedste metode, da den sikrer at man træner samme intensitet selv om formen bliver bedre. Dette forudsætter at man bruger en metode til at beregne pulsintervallerne, der tager højde for formen, og ikke blot bruger en procent af max-pulsen. Den metode jeg selv anvender, er Kavornens formel, hvor hvilepulsen indgår i beregningen. Da hvilepulsen jo gerne skulle falde med bedre form, sikrer den at intensiteten er konstant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner selv om morgenen inden jeg spiser.

Jeg styrketræner ca. 45 min. og slutter af med 20-45 min. konditionstræning med høj puls +80%.

Jeg træner/konditionstræner for primært vægttab samt at få flottere muskler.

Efter træning venter jeg 1 time til 1½ inden jeg spiser morgenmad.

Jeg har så lige hørt fra en ven, at ved at træne om morgenen uden morgenmad så forbrænder man muskler og bagefter fedt - er dette rigtigt ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man ikke træne efter puls ? Efter min mening er det den bedste metode, da den sikrer at man træner samme intensitet selv om formen bliver bedre. Dette forudsætter at man bruger en metode til at beregne pulsintervallerne, der tager højde for formen, og ikke blot bruger en procent af max-pulsen. Den metode jeg selv anvender, er Kavornens formel, hvor hvilepulsen indgår i beregningen. Da hvilepulsen jo gerne skulle falde med bedre form, sikrer den at intensiteten er konstant.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jeg godt forstå, men hvis man nu giver træningen alt hvad man kan fra gang til gang (og hviler lidt ind imellem), så er man vel også sikret en eller anden form for god og intensiv træning - Not? :smile:

Pulsen er vel egentlig vejl. afhængigt af, hvem man er. Når man er relativt utrænet, så er det høje mål at gå efter at træne med en intensitet på 80%, skulle jeg mene. Hvor imod for den trænede er det et must for at holde formen og få noget ud af træningen.

Har jeg fat i noget der :laugh: Prøver at forstå de forskellige sammenhænge...

Link to comment
Share on other sites

Hej Kathrine

Det kommer nok an på hvad formålet med træningen er. Hvis det udelukkende er vægttab, har det nok ikke den store betydning, men hvis man træner efter f.eks. at forbedre sin tid på 10 km løb, giver puls-træning mulighed for at træne mere specifikt. Under alle omstændigheder er træning efter puls en god indikator på, hvor hårdt man egentlig træner, og så synes jeg personligt at det er sjovere end bare at køre derudaf.

Fidusen burde iøvrigt være (Hvis man bruger en formel til beregning af pulsintervallerne der tager højde for formen), at 80% skulle føles lige hårdt

uanset hvilken form man er i. Det gælder dog nok ikke hvis man lige er begyndt med at træne, så formoder jeg at alt er føles hårdt.

Koklusionen må være, at hvis du kun træner for at tabe vægt, så må din træning med det store vægttab du har opnået (Flot !), være som den skal være.

Link to comment
Share on other sites

Fidusen burde iøvrigt være (Hvis man bruger en formel til beregning af pulsintervallerne der tager højde for formen), at 80% skulle føles lige hårdt

uanset hvilken form man er i. Det gælder dog nok ikke hvis man lige er  begyndt med at træne, så formoder jeg at alt er føles hårdt.

Koklusionen må være, at hvis du kun træner for at tabe vægt, så må din træning med det store vægttab du har opnået (Flot !), være som den skal være.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg håber da på, at det bliver liiidt mindre hårdt, når konditionen kommer lidt højere op :blink:

Og vægttabet er ikke kun pga træningen. Jeg har kaloriereduceret vha. weightwatchers. Så træningen er et suplement + et ønske om et sundere liv. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så lige hørt fra en ven, at ved at træne om morgenen uden morgenmad så forbrænder man muskler og bagefter fedt - er dette rigtigt ?

Nej. Men hvis du vil have noget muskelvækst ud af din styrketræning er du nødt til at være i kcal. overskud i forbindelse med (under og efter) træningen. Kcal. overskuddet skal helst komme fra proteiner og hurtige kulhydrater. Det er udelukkende et spørgsmål om restitution.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber da på, at det bliver liiidt mindre hårdt, når konditionen kommer lidt højere op

Hvis først du føler at din træning ikke er så hård som den plejer, er det fordi du falder af på den. "No pain no gain" er umiddelbart en kliché men den er ikke desto mindre sand. Når din træning bliver for nem, yder du ikke nok.

Jo bedre form du kommer i, jo lavere ligger din puls. I starten vil du relativt nemt nå dit teoretiske max (100%) men efter et stykke tid vil du opdage at det bliver sværere og sværere at få (ben)musklerne til at bringe pulsen helt op.

Link to comment
Share on other sites

Ikk for at være alt for negativ, for det er et flot vægttab, men syns da det lyder som lige lovlig meget. 13kg på 2 mdr. kræver et ret pænt kcal underskud. Og hård fysisk træning og stort kcal underskud er ikk nogen god kombi i mine øjne, men kan godt være det bare er mig der er lidt for kritisk :blush:

Link to comment
Share on other sites

Ikk for at være alt for negativ, for det er et flot vægttab, men syns da det lyder som lige lovlig meget. 13kg på 2 mdr. kræver et ret pænt kcal underskud. Og hård fysisk træning og stort kcal underskud er ikk nogen god kombi i mine øjne, men kan godt være det bare er mig der er lidt for kritisk  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Du må være lige så negativ, som du har lyst til, hvis bare du gad at forklare lidt nærmere :smile: Hvorfor er det ikke nogen god kombination?

Jeg mener, at man må se på facts og den enkelte for at vurdere om vægttabets hastighed er i orden. Og så meget kender du alligevel ikke til mig endnu :smile:

Nu er jeg ikke noget lille vips, men hele 185 cm høj og min startvægt var 115 kilo. :blink: Så er det afsløret :laugh: Er et gennemsnitligt tabt på 1,3 virkelig SÅ slemt/stort?

Jeg har på intet tidspunkt manglet mad/energi, har været ovenpå og været i stand til at passe hjem og børn. Selv over jul og nytår har jeg kun været i stand til at holde vægten med et plus på 100 gram, selvom jeg har trænet 6 dage om ugen. Mit system (stofskifte) er helt fuc... up, så jeg regner bestemt ikke med at dette tempo holder hele vejen. Men lige nu nyder jeg det da og kan endda se, at mine lemmer bliver slankere og fastere, selvom vægten siger noget lidt andet i disse dage.

Jeg har oprettet en blog igår, så du kan se lidt nærmere på, hvad jeg spiser og laver af træning: Min blog

Link to comment
Share on other sites

Hej Kathrine,

Så længe du har det godt, synes jeg ikke du skal være bekymret over stort kcal underskud og hård fysisk træning.

Du har ret, det er meget afhængig af udgangspunkt og dig som individ hvor meget "du kan tåle" at tabe dig pr uge.

Jeg har selv gået igennem en lang periode med meget stort kcal underskud og meget hård træning uden problemer.

/sh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share