HST uden excentrisk


extreme12
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at være nået til de sidste to uger af mit HST program, hvor man efter den originale HST metode skulle køre excentrisk.

Jeg har ikke mulighed for dette, da jeg træner alene.

Skal jeg i stedet køre videre med 2x5 i de sidste uger også, hvis ja, med hviken vægt (skal jeg bare tage min 14-dags cyklus vedr. 2x5 om igen med samme kilo og progression?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg misforstår måske din formulering lidt, men du skal jo ikke gå ned i vægt igen! Du kan godt fortsætte to uger mere med din 5 rep max. Nogle vælger at øge antallet af sæt, eks. 3x5. Det kan også være at der er nogle behjælpelige sjæle i centret som vil hjælpe dig med eccentrisk træning - hvis du da gider forklare dem meningen med det! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg misforstår måske din formulering lidt, men du skal jo ikke gå ned i vægt igen! Du kan godt fortsætte to uger mere med din 5 rep max. Nogle vælger at øge antallet af sæt, eks. 3x5. Det kan også være at der er nogle behjælpelige sjæle i centret som vil hjælpe dig med eccentrisk træning - hvis du da gider forklare dem meningen med det!  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej! jeg er i gang med HST og er lidt i tvivl om selve den eccentriske træning. Kan læse mig til at øvelserne skal udføres langsomt og med hjælp.. men hvis man lægger 5 % til sin max og samtidig skal køre øvelserne langsomt bliver det vel lidt af en dræber?? Anyone?

mvh henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrikr79-->Du skal kun køre den excentriske fase af øvelsen. F.eks. ved bænkpres, så unracker du stangen og holder igen hele vejen ned - en makker hjælper dig så op med stangen. På den måde kan man godt "løfte" flere kg end sin max.

extreme12--> Bare fortsæt progressionen i 2 uger yderligere. Du har garanteret oplevet at du er blevet stærkere og at dit reelle max faktisk er steget. Derudover, så er der ingen fare for plateu, når der er tale om så kort en tidsperiode samt at der snart kommer en dekonditioneringsperiode. I nogle øvelser kan man godt lave excentrisk selv om man er alene, så det kan du måske eksperimentere med.

Link to comment
Share on other sites

Henrikr79-->Du skal kun køre den excentriske fase af øvelsen. F.eks. ved bænkpres, så unracker du stangen og holder igen hele vejen ned - en makker hjælper dig så op med stangen. På den måde kan man godt "løfte" flere kg end sin max.

<{POST_SNAPBACK}>

ok.. jeg er med..! Mange tak for svaret!

mvh henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share