God form på 7 uger..?


tron
 Share

Recommended Posts

Jeg husker tydeligt, sidste år hvor jeg var på skiferie.. De sidste 2 dage, var for at sige det pænt, ikke de sjoveste, netop pga. min dårlige kondi. Det er 2 år siden jeg har dyrket sådan "rigtigt" motion (såsom badminton og taekwondo) hvilket har betydet mit kondital ligger nede i den laveste ende.. Kan det lade sig gøre at komme i bare nogenlunde form på 7 uger, jeg tænker på løb 2-3 gange om ugen.

Det skal helst være et program hvor jeg først og fremmest kommer i form, men også får en lavere fedt procent.. Har styrketrænet i 2 år (men har ikke haft tid i 2.g... for mange lektier) men vil helst IKKE midste muskelmasse, selvom det måske ikke kan undgåes.. (Regner med at starte styrketræning igen i 3.g.)

Jeg er forholdsvis ung.. 18 år, 78 kg, 178 cm.

Håber i vil hjælpe :wink:

Link to comment
Share on other sites

En mulighed kunne være Dourun's begynderprogram: Link

Det er godtnok lavet til 10 uger, så du må selv klippe og klistre lidt i det så det passer. Om man kan komme i (løbe)form på 7 uger er lidt svært at svare på. Det afhænger meget af grundformen, samt hvor stor træningsmængde man har mulighed for at lægge for dagen, før småskaderne begynder at melde sig. Men start forsigtigt ud.

Mht. til styrketræningen, så er det aldrig en dum ting. Hvis du planlægger at køre med et energiunderskud, så var det nok en god ide at smide lidt styrketræning ind også. Det kunne fx være full body 2x ugentligt, eller en form for cirkeltræning. Skær det ned til det mest nødvendige, og hold dig til basisøvelserne. Her skal du selvfølgelig også starte stille og roligt ud. Husk at løb også skaber restitutionskrav, så pas på du ikke ender ud i overtræning, ved at give den for meget gas, efter du har holdt så lang en træningspause.

Held og lykke med projektet.

Link to comment
Share on other sites

Well... du ved nok godt at du burde være startet på den træning på et noget tidligere tidspunkt... Jeg fatter ikke folk der ofrer så mange penge på en uges aktiv ferie, uden at være i - eller komme i superform - til det :blink:

......løb, cykel, gå - bevæg dig alt hvad du kan hvis du ikke har adgang til et træningscenter - har du det, kan jeg anbefale spinning... og så husk det vigtigste.... at få styrket mullerne i lår, baller og haser ("syretræning").... :4smartass:

2-3 gange om ugen....mener jeg ikke er helt nok - men afhængig af den form du er i nu ..

...og pas så på skaderne - :4smartass::4smartass: trust me.. jeg ved hvordan det er at rejse på skiferie og være både overvægtig og uden nogen kondition/form overhovedet...det kostede mig et overrevet korsbånd..... :devil: Derfor tillader jeg mig at være en lillebitte smule grov - det er ikke så slemt ment som det måske lyder :smile::tongue:

Og ellers god tur.. jeg er ret misundelig..... :blush:

:banana3:

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for hurtig respons, vil se lidt nærmere på løbe-begynderprogrammerne.. :)

Angående løbe + styrke samtidigt, så syntes jeg at have læst og erfaret at det er svært at få det optimale ud af noget af det, netop pga. restitutions tid. Har gennemført 2-3 split programmer og et HST program som jeg var MEGET tilfreds med. Men alle mine program cyklusser var uden nogen form for løb.. Men nu er det også tiden jeg mangler, ville meget gerne styrketræne, men for mange lektier :sneaky2:

Nogle der ved om man kan kombinere kreatin og protein med løb.. Kan man opnå større muskel masse i ben? Vil helst undgå fedt som sagt, så hvis protein pulver kun virker som en ekstra unødvendig bunke kalorier gemmer jeg det til jeg begynder at styrke træne igen..

undskyld stavefejl og uforståelige sætninger.. det kulle gå lidt stærk :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke bruge pengene på kreatin, da jeg tror at man som begynder har så mange svagheder at kreatinens gode effekter er minimale i forhold til forbedret kost og forbedrede træningsrutiner. Har selv brugt en del penge på kreatin efterhånden, men har indset at det nok har været spild af penge pga. at de gode effekter sikkert har druknet i alle de andre svagheder som er meget vigtigere at abejde med.

Ellers mener jeg man kan nå en hel del på 7 uger - konditionsmæssigt. Man kommer selvfølgelig ikke i topform, men 7 ugers træning vil helt sikkert gøre en mærkbar forskel på skituren. Jeg villle droppe al styrketræning og fokusere på konditionen. At stå på ski er ikke en styrkedisciplin. Man behøver her mest af alt god kondi, og det får man af at konditionstræne. Styrketræning er selvfølgelig godt for det meste, men hvis der skal prioriteres, så må det være styrketræningen som må vige.

1. træningsdag skal være let. Der er særdeles let, men usmart at blive meget stiv og øm sådan at man bliver nødt til at udskyde næste træning. Efterhånden skrues tempoet og længden op til højest mulige niveau. Den sidste uge kunne man skære lidt ned på træningsmengden/tempoet så man er frisk og restitueret til ferien :smile:

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share