Kan jeg blive bedre til at løbe ?


Horza
 Share

Recommended Posts

Jeg har styrketrænet de sidste 2½ år, og vejer idag 90 kg (180 cm høj) og er ikke utilfreds med hvad jeg har opnået (bænker 90 kg, dødløfter og squatter 70 kg. Alle tre øvelser 10 rep 3 sæt). Men kunne godt tænke mig at være bedre til at løbe. Bare for at sikre mig at jeg ikke bare bliver en stor klump uhåndterlig muskel der ikke kan komme omkring. Jeg har igennem et lille år løbetrænet med jævne mellemrum, og der var gode forbedringer i starten. Men nu er jeg ligesom strandet på en hastighed der ligger lige under 10 km/t (har en rute på lidt over 7 km jeg løber på lige under 45 min)

Jeg har sat som mål at komme op på 12 km/t.

Vil i mene det er realistisk med min nuværende vægt at kunne forbedre mit løb. Eller har jeg for mange kilo at flytte rundt på ?

Link to comment
Share on other sites

Der er mange som ville misunde dig hvis du var i stand til at blive èn stor klump muskel, men hvis ønsket er at kunne løbe hurtigere er det da sikkert også muligt.

Har du kigget på diverse løbeprogrammer? For det er nok svært at udvikle sig hvis man hver gang løber 7 km. Men indtil videre lyder det da som om du sagtens kan komme rundt :wink: , og hvis jeg var dig ville jeg hellere satse mere på styrken. Du opgiver f.eks. maks med 10 rep, og hvis det er det antal rep du kører normalt så er den nuværende styrketræning måske både ineffektiv og kedelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har styrketrænet de sidste 2½ år, og vejer idag 90 kg (180 cm høj) og er ikke utilfreds med hvad jeg har opnået (bænker 90 kg, dødløfter og squatter 70 kg. Alle tre øvelser 10 rep 3 sæt). Men kunne godt tænke mig at være bedre til at løbe. Bare for at sikre mig at jeg ikke bare bliver en stor klump uhåndterlig muskel der ikke kan komme omkring. Jeg har igennem et lille år løbetrænet med jævne mellemrum, og der var gode forbedringer i starten. Men nu er jeg ligesom strandet på en hastighed der ligger lige under 10 km/t (har en rute på lidt over 7 km jeg løber på lige under 45 min)

Jeg har sat som mål at komme op på 12 km/t.

Vil i mene det er realistisk med min nuværende vægt at kunne forbedre mit løb. Eller har jeg for mange kilo at flytte rundt på ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville klart anbefale at du fletter lidt intensive kilometre ind i din træning, fx løber km 2, 4 og 6 alt hvad remmer og tøj kan holde, og lunter ind imellem disse intervaller. Det vil på ganske kort tid ses på markant bedre løbetider.

Og ja, du kan sagtens løbe hurtigere på trods af musklerne.

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, jeg vil prøve at ligge nogle intervaller ind, evt. finde en ny rute så jeg har to at veksle mellem.

M.h.t. om min træning skulle være ineffektiv og kedelig, så har jeg en jævn progression, og er meget motiveret. Men har også bestemt mig for at jeg ikke vil blive meget større, så er lige så stille på vej over i at det kun er vedligeholdelsestræning, da jeg begynder til aikido i næste uge.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, jeg vil prøve at ligge nogle intervaller ind, evt. finde en ny rute så jeg har to at veksle mellem.

M.h.t. om min træning skulle være ineffektiv og kedelig, så har jeg en jævn progression, og er meget motiveret. Men har også bestemt mig for at jeg ikke vil blive meget større, så er lige så stille på vej over i at det kun er vedligeholdelsestræning, da jeg begynder til aikido i næste uge.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Horza. Ved ikke hvor du bor, men er det i østsjælland, så kig på hjemmesiden www.loebeturen.dk her finder du i nederste højre del af forsiden en link til Mål din løbetur. Held og lykke. Og tænk ikke på vægten. Er selv 179 cm og 90 kg og løber 15,5 på 1t6m, så klø bare på. Løb en lang tur (12-15 km) en 10 km og en intervaldag med samlet 10-12 km pr uge, så skulle den vist være i top. Husk at variere mellem fladt terræn og bakker. Træn læg og baglår. Det gir lige lidt på toppen.

Mvh. Den Stridbare

Link to comment
Share on other sites

Uanset at man sagtens kan løbe rimeligt stærkt selvom man er stor, betyder vægten UTROLIGT meget i forhold til løbetiderne - uanset om det er muskler eller fedt. Samtidig skal man være opmærksom på at knæ, hofter og ryg er mere udsatte hvis man er tung.

Dette er ikke ment som en opfordring til at du skal tabe dig, men hvis du gerne vil løbe hurtigere, er vægten faktisk den nemmeste parameter at skrue på (hvis man hørr til i sværvægtsklassen).

Link to comment
Share on other sites

Hej Horza

Er selv 177 og vejer 92, mit komfort tempo er ca 5 min/km. løber nu ca 4km.

De gange jeg har løbet hurtigere over længere distancer (8-10-12 km) har der altid været et mål intervaltræning indlagt.

Det bedste systm jeg har løbet efter er dette:

1. dag kort (4km)

2. dag mellem (8km)

3. dag hvile

4. dag kort ( 4km)

5. dag lang (10-12km)

6. dag hvile

7. dag hvile

mellel og lang distancen øges gradvist men den korte holdes relativt kort.

synes det fungerede alletiders sluttede med 13 1/2 km/tim med 89kgs kropsvægt.

God tur

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share