Styretræningsprogram til pige.


GSUS
 Share

Recommended Posts

Jeg skal hjælpe en pige med et styrketrænings program.

Og det skal helst kun være med håndvægte og kabler.

Hun vil ikke blive større, men strammere og vil gerne tabe sig lidt.

Med hensyn til at tabe sig, anbefaler jeg bare noget kondition.

Men hvor mange gentagelser skal hun tage, og hvor mange sæt, hvis hun ikke vil blive større.

Jeg ved godt at der skal meget til for at en pige bliver større, og at de ikke har de samme hormonelle betingelser for at blive store som vi mænd har.

Men hun har tendens til at blive stor bare hun rører ved en vægt.

Så hvor mange gentagelser og sæt anbefaler i, for en pige i hendes situation?

Og er der en der er sød at henvise mig til et helkrops program til en pige som hende, eller måske ligefrem skrive et til mig?

På forhånd Tak :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Strammere = fedttab.

Sæt hende i gang med et godt interval løbeprogram og vær sikker på at hun har styr på sin kost. Det er den der betyder mest.

2 x 15 reps burde ikke kunne få hende til at vokse. Specielt ikke i kalorieunderskud. Vægttræningen bør prioriteres lavt og den eneste grund til at hun kan vælge at tage den med er for at vedligeholde muskelmassen.

Forslag til øvelser hvis hun er helt grøn:

Benpres

Bænkpres

Rows m. håndvægt

Hvis hun er knap så grøn:

Squat

Bænkpres

Rows

Laterals eller military

Pull-down

Husk at hvis man træner med vægte kan man altid "risikere" at vokse. Faktisk er der god grund til slet ikke at vægttræne i hendes tilfælde, men hvis hun er motiveret til det er hun selvfølgelig velkommen. Hvis hun vokser kan hun jo bare stoppe.

Q

Link to comment
Share on other sites

Det kunne måske være en idé kun at træne for styrke, altså mange sæt med få rep. og udført dynamisk, hvis hun er så bange for at blive stor.

Dét er ellers et projekt jeg har arbejdet på i et par år, uden at vokse synderligt :blink:

Iøvrigt er det svært at give ret mange råd, når vi ikke kender din venindes mål, både nuværende fysiske og de fremtidige.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at lave et program uden af vide flere detaljer, når man ikke selv har haft muligheden for at tale med hende. Gennem en samtale kan man få en masse informationer om personen som muligvis kunnne bruges til at bestemme hvilke øvelser man skal tilrettelægge for hende.

F.eks hvis hun er lidt nervøs eller virke ikke tryg med at begive sig i et fitness center så skulle hun måske havde nogle få og simple øvelser så hun vænner sig til centeret. Det er vigtigt (synes jeg) at lave et program som ikke skræmmer personen væk og så senere begynde at udfordre hende, når hun har fået smag for træning osv. MOTIVATION er nøgleordet, og lidt motion er bedre end ingenting så tag hensyn til hende og "føl" dig frem m.h.t øvelsesvalg.

M.h.t. "at hun bliver stor når hun træner" så ER de nogle piger som har for meget mandligt hormon i sig, og tilstanden hedder PCO (eller PCD) og lige meget hvad så taber de sig ikke og dette er meget frustrende for mange. Tegn på denne tilstand kan være; bred kæbe/skulder, lægge samt behøring (ansigt, ben osv) men det kan kan en læge finde ud af. Materiale findes på nettet.

Men generelt kalorieunderskud (dvs kost, kost og atter kost) konditionstrænings og styrketræning.

Håber hun kommer godt i gang, og holder ved!

SonZe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share