Hvordan ser min madplan ud?


Bardo
 Share

Recommended Posts

Så er tiden kommet hvor jeg skal ha den store makeover. Jeg kvitter smøgerne, begynder at motionere (http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=20819), og får tillagt mig lidt bedre vaner mht. kosten. Indtil videre har jeg tit kunne overleve på 1-2 store måltider om dagen, men ved self. godt hvor dumt det er. Her i starten hvor jeg bare skal ha smidt lidt af de overflødige kilo, har jeg ikke tænkt mig at tælle kalorier eller noget. Synes simpelthen det er for uoverskueligt (men hvis der stadig ikke sker noget, kan jo jeg jo blive nød til at prøve). Jeg har det der kost-program som jeg vil prøve mig lidt med, men skal lige ha fat i office først.

Jeg har tænkt mig at lave en test måned (eller ihvert fald mn. 2 uger), fra den 31. jan. hvor jeg følger min trænings- og mad-plan så slavisk som muligt. Så kan jeg vel få et prej om mit ligevægtsindtag (så meget har jeg da fanget :tongue: ). Så jeg jeg har prøvet at bikse en madplan sammen, som jeg mener kan holde mig godt mæt, uden at være for usund. Så det er her jeg godt kunne bruge lidt feedback... here goes:

Dag 1

Morgen: 1 skål allbrand m/ pære/banan-yogurt

½l. vand

snack: 1 banan, lidt nødder, 1 gulerod

½ l. mælk

Middag: 2 stk. rugbrød m/ kødpålæg (ingen smør!)

1 tomat, 1 æble

½ l. vand

Snack: 1-2 stk frugt, 1 gulerod

Aften: 1 stk laksesteak, Salat/tomat/agurk/løg/rød peber + evt. lidt rejer

Dressing: Fromage Frais + krydderier

½ l. vand

____________________________________________________________________

Dag 2

Morgen: 1 skål allbrand m/ pære/banan-yogurt

½ l. vand

snack: 1 banan, lidt nødder, 1 gulerod

½ l. mælk

Middag: Rester (laks+salat/dressing)

½ l. vand, evt. 1 frugt

snack: 1-2 stk frugt, 1 tomat, 1 gulerod

Aften: 1 stk. kyllingefilet, 50 g. ris + karry/æbler/banan

½ l. vand

____________________________________________________________________

Dag 3

Morgen: 1 skål allbrand m/ pære/banan-yogurt

½ l. vand

snack: 1 banan, lidt nødder, 1 gulerod

½ l. mælk

Middag: 2 stk. rugbrød m/ kødpålæg (ingen smør!)

1 tomat, 1 æble

½ l. vand

snack: 1-2 stk frugt, 1 gulerod

Aften: 1 dåse tun, ??g. pasta/salat/tomat/agurk

Dressing: Fromage Frais + krydderier

½ l. vand

____________________________________________________________________

Dag 4

Morgen: 1 skål allbrand m/ pære/banan-yogurt

½ l. vand

snack: 1 banan, lidt nødder, 1 gulerod

½ l. mælk

Middag: 2 stk. rugbrød m/ kødpålæg (ingen smør!)

1 tomat, 1 æble

½ l. vand

snack: 1-2 stk frugt, 1 gulerod

Aften: 1 (125g.) hakkebøf, 2 kartofler, Ærter/majs/bønner/gulerødder

Dressing: Fromage Frais + krydderier

½ l. vand

____________________________________________________________________

Dag 5

Morgen: 1 skål allbrand m/ pære/banan-yogurt

snack: 1 banan, lidt nødder, 1 gulerod

½ l. mælk

Middag: 2 stk. rugbrød m/ kødpålæg (ingen smør!)

1 tomat, 1 æble

½ l. vand

snack: 1-2 stk frugt, 1 gulerod

Aften: 1/4 lasagnette, Salat/tomat/agurk

½ l. vand

____________________________________________________________________

Dag 6

Morgen: 1 skål allbrand m/ pære/banan-yogurt

½ l. vand

snack: 1 banan, lidt nødder, 1 gulerod

½ l. mælk

Middag: ½ dåse tun, ??g. pasta/salat/tomat/agurk

Dressing: Fromage Frais + krydderier

snack: 1-2 stk frugt, 1 gulerod

Aften: 1 stk. kyllingefilet, ??g. pasta/ærter/majs/bønner

½ l. vand

____________________________________________________________________

Dag 7

Morgen: 1 skål allbrand m/ pære/banan-yogurt

½ l. vand

snack: 1 banan, lidt nødder, 1 gulerod

½ l. mælk

Middag: 2 stk. rugbrød m/ kødpålæg (ingen smør!)

1 tomat, 1 æble

½ l. vand

snack: 1-2 stk frugt, 1 gulerod

Aften: ??g. pasta + kødsovs (125g oksekød, ærter, majs, 1 ds. tomat), bønner/gulerødder

½ l. vand

____________________________________________________________________

Det var så lige det bedste jeg kunne komme på. Ved ikke om jeg kan spise det hele, eller om det kan holde mig mæt. Men synes umiddelbart det virker meget fornuftigt. lige lidt personlig data at gå ud fra:

25 år, knap 190cm og ca. 93 kg og aktivitetsniveuet er 4-5 km løb/gang eller 10 km cykling om dagen. Well, hvad siger i til det?!?

/Bardo :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Du er motiveret¸ det skinner igennem og det er fedt. Men de forandringer der holder længst er i min erfaring dem der laves gradvist.

Hvis du for eksempel satte dig som mål at have din kost 90% under kontrol for eksempel til den 1 august eller noget¸ tror jeg personligt meget mere på projektet end hvis det skal være lige nu og her.

Det samme gælder motionssiden.

Mht rygningen tror jeg derimod bare der skal nosser af messing til...O evt noget tyggegummi.

Men start en log og gi' den lidt gas. Så skal du nok få det feedback der skal til på motvationssiden.

P.S. Den ser en anelse spartansk ud madplanen. Spis en hotdog en gang imellem¸ så er der ikke så stor sansynlighed for at falde permanent på røven.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan blive mæt af det der, er det jo fint. Tabe dig skal du nok, for der er ikke mange kcal. i den plan.

Hvis det kniber med at blive mæt og du derfor øger portionstørrelsen (med manglende vægttab til følge) vil jeg foreslå at du dropper pasta/kartofler/ris samt det der salat noget (der kun er vand) og spiser nogen grønsager istedet. Helst af de fiberrige typer. Frugt er for så vidt ok men bemærk at kcal. indholdet er relativt højt (men sundt).

Link to comment
Share on other sites

tak for de gode råd... Madplanen er som sagt bare en "test-plan", da jeg aldrig har prøvet at lave eller leve efter en før. Håber som sagt at jeg KAN følge den slavisk i de 2 første uger, men ellers kommer jeg da nok helt sikkert til at spise en pizza sammen med vennerne nu og da, eller få noget andet lækkert (og usundt) mad. Har ikke tænkt mig at blive fanatiker :4mewantfood:

Men i mit tilfælde er det godt at have en "skabelon", da jeg ellers tror jeg vil ha for nemt ved at springe et måltid over, fordi jeg ikke lige gider at spise noget, eller købe noget junkfood fordi jeg ikke lige kan finde på noget jeg gider lave, eller har fået handlet ind. Så jeg skal helst vide dagen før hvad jeg skal spise... Men jeg skal da nok lige huske at skrive hvis kiloerne begynder at rasle af mig, eller hvis det går helt galt. Har dog taget et kilo på de sidste 2 dage, selvom jeg synes jeg så småt er begyndt at integrere flere og sundere måltider. så det er jo en god start :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share