Løbe program


tutifruti
 Share

Recommended Posts

Hej har fundet dette løbe program http://dourun.dk/mar4.asp

Men forstår ikk helt hvad de mener fx.

Løbstype med kvalitet: Distanceløb: 3km, Tid pr. kilometer: 5.40

Løbstype med kvalitet: Intervalløb: 3x300, Tid pr. kilometer: 5.40 <-- det er det jeg ikk forstår.. For under intervalløb er det vel 3 x 300m hvorfor står der så angivet en km tid?

Lige et andet spørgsmål også, skal man give sig max når man løber interval? og hvor lang pause skal man holde mellem hver interval?

Mvh

Rasmus

Link to comment
Share on other sites

>Lige et andet spørgsmål også, skal man give sig max når man løber interval? og hvor >lang pause skal man holde mellem hver interval?

Ja, under intervallerne skal man i en kort periode op på minimum 90% af makspulsen.

Intervallerne kan genneføres med forskellig længde. Eksempler:

- 3 minutter hårdt, 1 minut jogging

- TABATA metoden som tildligere har været omtalt en del er på sitet. 20 sekunders hårdt, 10 sekunders jog

- 1/2 minut hårdt 1/2 minut jog

- Min favorit 40 slags intervaller, som kræver et pulsur. Tag makspulse, træk 50 slag fra. Det er den nederste grænse. Tag makspulsen, træk 10 slag fra det er den øverste grænse. Start ved den nederste grænse, løb til du når den øåverste, slap af indtil du når den nederste igen, løb så til du når den øverste o.s.v.

Du bør nok veksle imellem disse forskellige former for intervaltræning.

Link to comment
Share on other sites

Hej tutifruti

At løbe 5.40 pr. km betyder blot at en km tager 5.40 min hvilket svarer til 11,1 km/t. Omregnes ved at regne om til m/sek (1000m/(5.4*6o)) og derefter gange med 3,6 for at få km/t.

Når der står 3*300m med 5.40 min pr. km må det absoult være hastigheden ved jogging. Normalt siger man at man løber så hurtigt man kan i intervallerne og efterfølger med rolig jogging i den halve tid af intervallet. Eks. 2min for fulde gardiner og 1 min jogging og forfra igen. Nu står der 3*300 m derfor kan du evt. løbe stærkt 300m, jogge 300m og forfra. Det er ikke så belastende som det andet da man vil komme til at jogge i længere tid end man løber stærkt. Du kan evt. starte med det og senere skifte så du kun jogger lige så lang tid som det tager at spurte et interval. Senere kan du så gøre det med at "pauserne" er den have tid at intervallerne.

Og jeg vil holde med vedkommende som siger at intervaltræning er vejen frem. Ligeledes kan du løbe de 5km så hurtigt som muligt.

No Pain, No Gain

Link to comment
Share on other sites

Lige et andet spørgsmål også, skal man give sig max når man løber interval?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, der står også opgivet en løbehastighed for intervallerne, så det er selvfølgelig den hastighed, du skal løbe med. :smile:

At løbe 5.40 pr. km betyder blot at en km tager 5.40 min hvilket svarer til 11,1 km/t. Omregnes ved at regne om til m/sek (1000m/(5.4*6o)) og derefter gange med 3,6 for at få km/t.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke helt korrekt. 5.40 min er lig med 5x60+40sek=340sek ikke 5,4x60sek=324sek, så en kilometertid på 5.40 svarer cirka til 10,6 km/t. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lige et andet spørgsmål også, skal man give sig max når man løber interval?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, der står også opgivet en løbehastighed for intervallerne, så det er selvfølgelig den hastighed, du skal løbe med. :smile:

At løbe 5.40 pr. km betyder blot at en km tager 5.40 min hvilket svarer til 11,1 km/t. Omregnes ved at regne om til m/sek (1000m/(5.4*6o)) og derefter gange med 3,6 for at få km/t.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke helt korrekt. 5.40 min er lig med 5x60+40sek=340sek ikke 5,4x60sek=324sek, så en kilometertid på 5.40 svarer cirka til 10,6 km/t. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Både og.....når der står 5.40 min må det være 40 hundrede-dele af et minut og så holder formlen stik. Ellers burde der vel stå 5min 40 sek, og så har du da fuldstændig ret :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Lige et andet spørgsmål også, skal man give sig max når man løber interval?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, der står også opgivet en løbehastighed for intervallerne, så det er selvfølgelig den hastighed, du skal løbe med. :smile:

At løbe 5.40 pr. km betyder blot at en km tager 5.40 min hvilket svarer til 11,1 km/t. Omregnes ved at regne om til m/sek (1000m/(5.4*6o)) og derefter gange med 3,6 for at få km/t.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke helt korrekt. 5.40 min er lig med 5x60+40sek=340sek ikke 5,4x60sek=324sek, så en kilometertid på 5.40 svarer cirka til 10,6 km/t. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Både og.....når der står 5.40 min må det være 40 hundrede-dele af et minut og så holder formlen stik. Ellers burde der vel stå 5min 40 sek, og så har du da fuldstændig ret :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Men hvis man læser programmet, er der kilometertider på x.00 til x.55 med spring på 0.05, men ingen over x.55. Derfor går jeg ud fra, at det er minutter og sekunder, der refereres til. :4smartass: (Jeg vil ha' ret :laugh::wink: )

Link to comment
Share on other sites

sikke noget pjat...hvem fa.. måler sin hastighed i 100 dele af minutter?? 5:40 svarer helt præcist til 10,6 km på en time

Mht tempoet i intervaltræningen, så afhænger den af hvad det er du ønsker at træne dig op til. Formålet er at blive hurtige på en given distance.

Ønsker man f.eks at kunne løbe 4 km på 20 min, så deler man distancen op i X antal intervaller, og løber dem 10% hurtigere end det man ønsker at kunne gennemføre distancen på.

forholdet mellem løb og jog skal være 1:2 i tid.

eksempel:

4 intervaller af 1 km.

ønskede tid pr km=5 min

5 min + 10 % = 4:30 min

Grundig opvarmning er nødvendigt, da denne form for træning er årsag til mange skader.

jog 2:15 min i et tempo der føles afslappet

løb 1 km på 4:30

jog 2:15 min i et tempo der føles afslappet

løb 1 km på 4:30

jog 2:15 min i et tempo der føles afslappet

løb 1 km på 4:30

jog 2:15 min i et tempo der føles afslappet

løb 1 km på 4:30

jog 2:15 min i et tempo der føles afslappet

Næste gang der trænes intervaltræning sætter man jog tiden lidt ned og løbetiden lidt op (5-10 sek). Formålet er tilsidst at kunne skærer pauserne helt væk.

Intervaltræning bør max. udføres en gang om ugen. Held og lykke med det, jeg skal ud og løbe nu.....

Link to comment
Share on other sites

Har læst et sted, at man ikke ikke skal løbe intervallerne hurtigere, and at man kan løbe det sidste interval med samme hastighed som det første

Det er fuldstændigt rigtigt. Det er en kæmpe misforståelse at intervallerne skal være all out.

Idéen med intervaltræning er at holde et tempo der er en smule højere end, det man ellers vil kunne klare på samme distance.

Løber man "for fulde gardiner" bliver restitutionstiden alt for lang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share