Explosivt proteinpulver!


Niels Weldingh
 Share

Recommended Posts

Det hele starter med at jeg ville prøve at lave varm "protein-cacao" med mit nye cacao proteinpulver, så derfor varmede jeg noget mælk op til ca. 50grader.

Jeg varmede det ikke mere fordi jeg var usikker på at shakeren kunne tåle så meget varme.

Så hældte jeg den varme mælk ned i shakeren oven i proteinpulveret, derefter satte jeg låget på shakeren og vendte mig om for at sætte gryden fra mig. 2sek efter jeg havde vendt mig sagde det PAF! og jeg kunne mærke noget varmt på min ryg.

Så vendte jeg mig om og så at der var cacao ud over alt(Der manglede 150ml i shakeren), låget var sprunget af shakeren og lå en meter fra shakeren.

Jeg tænkte så om der var andre som havde oplevet dette?

Og måske havde en forklaring på hvorfor det skete.

Jeg havde i min vildeste fantasi ikke kunnet forudsige at den ville gøre det..

Edited by Niels Weldingh
Link to comment
Share on other sites

Varm luft der udvider sig i en lukket beholder, skaber et overtryk.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jeg godt klar over, men det kan ikke have en så stor effekt når det er så lave temperaturforskelle.

Desuden så kan jeg stadig lave overtryk i beholderen når den er 25grader varm, bare ved at ryste den, nu er det bare ikke nok til at skyde låget af.

Link to comment
Share on other sites

Det er basis fysik...luftmolylerne udvider sig pga. varmen og skaber overtryk i den lukkede shaker  :smile:

Edit: Frys var hurtigere  :sleeping:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg godtnok ikke skrevet det nogle steder, men det var ikke en helt lukket beholder, den lille "drikketap" var åben hele tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, så blir' det straks mere mystisk. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Så hældte jeg den varme mælk ned i shakeren oven i proteinpulveret, derefter satte jeg låget på shakeren og vendte mig om for at sætte gryden fra mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vist her hunden ligger begravet. Proteinpulveret¸ som ikke i sagens natur er specielt kompakt¸ men derimod fuldt af luft¸ er blevet lukket helt inde af den varme kakao. Derfor er den luft som ligger 'mellem' protstøvet blevet varm og altså mere voluminiøs = PAF!

Set i dette lys er det ligemeget om den lille låge på toppen af shakeren var lukket eller åben¸ fordi alt det spændende skete under kakaoen :4smartass:

Men du må da have fået et mindre chok :blink:

Edited by heffehurtig
Link to comment
Share on other sites

Så hældte jeg den varme mælk ned i shakeren oven i proteinpulveret, derefter satte jeg låget på shakeren og vendte mig om for at sætte gryden fra mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vist her hunden ligger begravet. Proteinpulveret¸ som ikke i sagens natur er specielt kompakt¸ men derimod fuldt af luft¸ er blevet lukket helt inde af den varme kakao. Derfor er den luft som ligger 'mellem' protstøvet blevet varm og altså mere voluminiøs = PAF!

Set i dette lys er det ligemeget om den lille låge på toppen af shakeren var lukket eller åben¸ fordi alt det spændende skete under kakaoen :4smartass:

Men du må da have fået et mindre chok :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder meget muligt synes jeg. :bigsmile:

-

Jo jeg fik da et chok, jeg kunne ikke forstå hvad der skete lige først - Min hund begyndte også at gø, fordi den ikke kunne forstå hvad der skete. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Du kan tro jeg har haft det sjovt med en mikrobølgeovn :)

alt fra kartofler til æg har sagt PAF! i min mikrobølgeovn.

Det er ikke særligt fedt når man sætter sin mad ind i den (f.eks. kartifler, sovt en bunke grønsager og noget kød) det hele er ved at falde af tallerken i forvejen. - når maden så er blevet varm, så tager med den ud og går hen til bordet. - BANG! så er samtlige kartofler eksploderet op i hovedet på en... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Mr.Freeze og Krea:

Faktisk så ville det som i siger også være lige omvendt, fordi når mælken kommer ned i shakeren bliver den kølet ned og vil derfor lave et undertryk  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Mælken varmer jo luften op, og luft udvider sig langt mere end væsker når de bliver varmet op. Så nej, det vil ikke være omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share