Bloddonation


kasperd
 Share

Recommended Posts

Lige et par personlige observationer og afledte teorier uden hold i videnskab. Forhåbentligt kan I hjælpe med en forklaring.

Jeg er bloddonor :innocent: og var til tapning i tirsdags. Onsdag kørte jeg en spinning (udholdenhed, SATS), og var i markant dårligere form end vanligt.

Mine ben var OK, men jeg havde højere puls og mere anstrengt vejrtrækning end jeg plejer. (På udholdenhed plejer jeg at have en gennemsnitspuls på 165 - i onsdags var den 175!). Det resulterede i at jeg gav op lidt før tid, da jeg blev svimmel og fik en smule kvalme - knap så behageligt. :blink:

Kan årsagen være den halve liter blod, jeg deponerede i banken?

Hypotese:

Færre røde blodlegmer => Mindre ilt i blodet => Blodet kører hurtigere og der skal oftere ilt til (Hurtigere vejrtrækning og hurtigere puls)

Holder det? Eller er jeg helt ude i den pseudovidenskabelige skov?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været donor i flere år, og kender udemærket godt det du beskriver. Sygeplejerskerne nede på blodbanken siger da også at man skal vente i hvert fald et døgn før man foretager nogen større fysisk aktivitet.

Men så er det heller ikke værre. Prøver selv at få trænet før jeg bliver tappet, sådan at der er et stykke tid at komme sig i efter tapningen. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lige et par personlige observationer og afledte teorier uden hold i videnskab. Forhåbentligt kan I hjælpe med en forklaring.

Jeg er bloddonor  :innocent:  og var til tapning i tirsdags. Onsdag kørte jeg en spinning (udholdenhed, SATS), og var i markant dårligere form end vanligt.

Mine ben var OK, men jeg havde højere puls og mere anstrengt vejrtrækning end jeg plejer. (På udholdenhed plejer jeg at have en gennemsnitspuls på 165 - i onsdags var den 175!). Det resulterede i at jeg gav op lidt før tid, da jeg blev svimmel og fik en smule kvalme - knap så behageligt. :blink:

Kan årsagen være den halve liter blod, jeg deponerede i banken?

Hypotese:

Færre røde blodlegmer => Mindre ilt i blodet => Blodet kører hurtigere og der skal oftere ilt til (Hurtigere vejrtrækning og hurtigere puls)

Holder det? Eller er jeg helt ude i den pseudovidenskabelige skov?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det holder i grove træk...der går mindst 24 timer inden osmose i kroppen starter at udligne de forskelle, der opstår i din elektrolytbalance...nå men din hæmatokrit vil falde en smule...sørg for væskeerstatning, da det øger blodets volumen...hæmatokritten er et udtryk for, hvor mange røde blodlegmer (+ de hvide, men de er jo i mindretal i forhold til de røde!), der er i dit blod i forhold til væske (plasma)!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blevet donor for et par år siden. I de første 14 dage efter en tapning er styrken meget reduceret, og dette er vel meget naturligt, eftersom man har en mindre mængde blod til rådighed til blodtransport?

<{POST_SNAPBACK}>

I skulle næsten prøve det omvendte...måske Hamilton kan henvise til én!?

Link to comment
Share on other sites

Lige et par personlige observationer og afledte teorier uden hold i videnskab. Forhåbentligt kan I hjælpe med en forklaring.

Jeg er bloddonor  :innocent:  og var til tapning i tirsdags. Onsdag kørte jeg en spinning (udholdenhed, SATS), og var i markant dårligere form end vanligt.

Mine ben var OK, men jeg havde højere puls og mere anstrengt vejrtrækning end jeg plejer. (På udholdenhed plejer jeg at have en gennemsnitspuls på 165 - i onsdags var den 175!). Det resulterede i at jeg gav op lidt før tid, da jeg blev svimmel og fik en smule kvalme - knap så behageligt. :blink:

Kan årsagen være den halve liter blod, jeg deponerede i banken?

Hypotese:

Færre røde blodlegmer => Mindre ilt i blodet => Blodet kører hurtigere og der skal oftere ilt til (Hurtigere vejrtrækning og hurtigere puls)

Holder det? Eller er jeg helt ude i den pseudovidenskabelige skov?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det holder i grove træk...der går mindst 24 timer inden osmose i kroppen starter at udligne de forskelle, der opstår i din elektrolytbalance...nå men din hæmatokrit vil falde en smule...sørg for væskeerstatning, da det øger blodets volumen...hæmatokritten er et udtryk for, hvor mange røde blodlegmer (+ de hvide, men de er jo i mindretal i forhold til de røde!), der er i dit blod i forhold til væske (plasma)!

<{POST_SNAPBACK}>

Åh.. så har jeg vist brug for et hurtigt råd.. Jeg er bloddonor og banken kigger forbi på arbejdspladsen i morgen formiddag.. Jeg skal undervise spinning kl. 16:30 og 17:30. Jeg troede, jeg kunne kompensere ved at være særligt godt hydreret hele dagen.. Jeg kan godt leve med en formnedgang, forhøjet puls og tungere åndedræt i den gode sags tjeneste, men er det direkte uforsvarligt at køre de to timer så? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hjertens gerne give blod, hvis jeg kunne nøjes med at føle ubehag.

De gange jeg er blevet tappet, har jeg begge gange oplevet et totalt black-out.

Jeg besvimede simpelthen. Og det er ikke fordi jeg har nåleskræk!

Antageligvis fordi jeg har en lav puls?! Jeg måler min hvilepuls ind imellem. Den ligger et sted ml. 26 og 28 - har jeg ikke trænet i et stykke tid stiger den op i omegnen af 30...

Link to comment
Share on other sites

Lige et par personlige observationer og afledte teorier uden hold i videnskab. Forhåbentligt kan I hjælpe med en forklaring.

Jeg er bloddonor  :innocent:  og var til tapning i tirsdags. Onsdag kørte jeg en spinning (udholdenhed, SATS), og var i markant dårligere form end vanligt.

Mine ben var OK, men jeg havde højere puls og mere anstrengt vejrtrækning end jeg plejer. (På udholdenhed plejer jeg at have en gennemsnitspuls på 165 - i onsdags var den 175!). Det resulterede i at jeg gav op lidt før tid, da jeg blev svimmel og fik en smule kvalme - knap så behageligt. :blink:

Kan årsagen være den halve liter blod, jeg deponerede i banken?

Hypotese:

Færre røde blodlegmer => Mindre ilt i blodet => Blodet kører hurtigere og der skal oftere ilt til (Hurtigere vejrtrækning og hurtigere puls)

Holder det? Eller er jeg helt ude i den pseudovidenskabelige skov?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det holder i grove træk...der går mindst 24 timer inden osmose i kroppen starter at udligne de forskelle, der opstår i din elektrolytbalance...nå men din hæmatokrit vil falde en smule...sørg for væskeerstatning, da det øger blodets volumen...hæmatokritten er et udtryk for, hvor mange røde blodlegmer (+ de hvide, men de er jo i mindretal i forhold til de røde!), der er i dit blod i forhold til væske (plasma)!

<{POST_SNAPBACK}>

Åh.. så har jeg vist brug for et hurtigt råd.. Jeg er bloddonor og banken kigger forbi på arbejdspladsen i morgen formiddag.. Jeg skal undervise spinning kl. 16:30 og 17:30. Jeg troede, jeg kunne kompensere ved at være særligt godt hydreret hele dagen.. Jeg kan godt leve med en formnedgang, forhøjet puls og tungere åndedræt i den gode sags tjeneste, men er det direkte uforsvarligt at køre de to timer så? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville slappe af eller melde pas på blodbanken!!

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det lyder som en god ide. Jeg ville i hvert fald helt sikkert ikke gøre det.

Men om det er decideret farligt for helbreddet er jeg ikke kvalificeret til at udtale mig om. Sikkert ikke, men du risikerer at gå i brædderne.

<{POST_SNAPBACK}>

ja, det ser jo ikke særligt prof ud...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hjertens gerne give blod, hvis jeg kunne nøjes med at føle ubehag.

De gange jeg er blevet tappet, har jeg begge gange oplevet et totalt black-out.

Jeg besvimede simpelthen. Og det er ikke fordi jeg har nåleskræk!

Antageligvis fordi jeg har en lav puls?! Jeg måler min hvilepuls ind imellem. Den ligger et sted ml. 26 og 28 - har jeg ikke trænet i et stykke tid stiger den op i omegnen af 30...

<{POST_SNAPBACK}>

26 lyder ikke helt normalt...sikker på, at der overhovedet er aktivitet... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

26 er da på niveau med de højeste topatleter. Kender en der vandt Junior VM i roning for nogen år siden, hans hvilepuls var også dernede omkring.

Næ du, vi andre fede&uformelige ligger omkring de 60 :blush:

Ang det med træning. Jeg blev tappet i torsdags, og var nede og træne i går, følte mig faktisk en smule svagere end normalt. Har ikke tænkt over det før, da det ikke er noget vildt, men det kan da sagtens skyldes blodtapningen.

Link to comment
Share on other sites

26 lyder ikke helt normalt...sikker på, at der overhovedet er aktivitet... :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Det pudsige er at jo mere aktivitet jeg har, jo lavere er min hvilepuls. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi sender en læge ud til dig for at udfærdige post mortem dokumenter!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share