Heartrate, watt, puls


woman25
 Share

Recommended Posts

Er igang med projekt vægttab og mangler endnu 12-15 kg.

På alle de fine maskiner i motionscenteret kan man måle heartrate, og den skriver et eller andet tal ud for watt. :blink:

Mine spørgsmål er så, er heartrate det samme som puls? Hvad skal man gå efter, når man gerne vil tabe sig?

Jeg ved godt at man skal træne med så høj intensitet som muligt hele tiden, men

der må være et område som man helst mindst skal ligge i?

Hvad betyder i det hele taget watt?

Eller skal jeg bare glemme det og træne derud af??

Oplys mig

:please:

Link to comment
Share on other sites

Heartrate betyder puls på engelsk, så ja, det er det samme.

Watt er et udtryk for hvor meget der skal arbejdes for at drive maskinen rundt - hvad end det måtte være, og watt svarer til energi pr tidsenhed - nærmere bestemt Joule/sekund.

Så hvis du kører med 100W i en time er der brugt 100*3600 = 360Kilojoule eller små 100kcal. Det man så lige skal huske på er kroppens effektivitetsgrad, for den er langt fra 100%. Præcis hvad den er afhænger af hvad du laver men jeg mener den ligger i omegnen af 20 stykker.

Nå, pointen med alt det er at watt er et rimelig godt mål for hvor meget du laver - relativt set, netop fordi det er svært at bestemme bla. effektivitetsgraden.

Din puls - især når du også kender maxpuls og hvilepuls - er også udmærket til at bestemme hvor hårdt din krop arbejder, men det siger lidt mindre om hvor meget der reelt bruges af energi.

Ser man helt simpelt på det, så er dit mål at forbrænde så meget som muligt på den tid du har afsat til træningen, dog uden at komme til skade og uden at blive så mørbanket at du ikke kan træne i flere dage.

Så det bedste vil nok være et kompromis, hvor du både fornemmer hvordan kroppen klarer træningen og hvor du ser på belastningen på maskinen. Efterhånden burde du kunne træde flere watt, men holde i lige så lang tid som før.

Held og lykke med projektet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share