Hvor meget, og hvordan fordelt?


Chris-
 Share

Recommended Posts

Jeg er gået i gang med at styrketræne mere seriøst end tidligere, og derfor er jeg også i gang med at lægge min kost om og få noget mere indenbords. Håber I vil svare på mine spørgsmål.

Hvordan/hvorhenne kan jeg få at vide, hvor mange kalorier jeg skal spise for at vokse, uden at det bliver overdrevet (så jeg i stedet for bliver fed)?

Når jeg så har fundet ud af hvor mange kalorier jeg skal have for at vokse og få resultater ud af min træning, hvordan skal de så fordeles på en dag?

I øjeblikket har jeg en lidt unormal døgnrytme, der gør at jeg træner klokken 1:00 om natten, og står op klokken 14:30-15:00 om eftermiddagen. Hvis I kunne nævne kalorierne i %, ville jeg være meget taknemlig – f.eks.:

” 20% af kalorierne skal spises når du er stået op. 30% af dem skal spises klokken 18:00. 30% skal spises klokken 20:30” – osv..

Men det er jo selvfølgelig ikke nok med spande fulde af rugbrød, pasta frugt og grønt, jeg skal jo også have protein, omkring 2 gram pr. kropsvægt. Og efter hvad jeg har læst her på MOL, så ser indtagelsen af protein således ud:

”Umiddelbart efter træning. Umiddelbart før sengetid. I øvrigt jævn fordelt” Så proteiner i alle mine måltider (kalorieindtagningen) er nærmest et must. Så hvordan skal proteinindtagningen være fordelt? 30% efter træning, 30% når man går i seng, og så ellers de resterende 40% jævn fordelt, eller..?

Og det protein man skal tag efter træningen, er det lige meget hvilken slags protein det er, bare det er animalsk(tun, skinke, mælk osv.)? Eller skal det helst være flydende, såsom letmælk, kakaomælk, skummetmælk, osv..? Jeg mener bestemt jeg har læst, at det helst skal være flydende efter træningen, men hvad mener I?

MVH

-Chris

Link to comment
Share on other sites

Hej Chris

Det lyder som om du har fået fat på det mest grundlæggende og forsøger at gøre det mere kompliceret. Det er der ingen grund til.

” 20% af kalorierne skal spises når du er stået op. 30% af dem skal spises klokken 18:00. 30% skal spises klokken 20:30” – osv..

Det er mere eller mindre ligegyldigt. Dog kan du spise lidt mere omkring din træning, men ellers så bare fordel indtagen nogenlunde jævnt over dagen.

Bottom line:

-få nok kalorier så du tager f.eks 500g på i ugen

-få nok protein fordelt jævnt over hele dagen

-løft tunge ting fra jorden og sæt dem ned igen

-gentag indtil kæmpestor, død, eller klinisk sindsyg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret

Så hvis det er at jeg skal have 120 gram protein, så skal det være fordelt jævnt over dagen men mere efter træning? For eksempel en halv liter mælk lige efter træning?

-Chris

<{POST_SNAPBACK}>

En halv liter mælk eller omkring 20 gram protein + kulhydrat efter træning er fint.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret

Så hvis det er at jeg skal have 120 gram protein, så skal det være fordelt jævnt over dagen men mere efter træning? For eksempel en halv liter mælk lige efter træning?

-Chris

<{POST_SNAPBACK}>

En halv liter mælk eller omkring 20 gram protein + kulhydrat efter træning er fint.

<{POST_SNAPBACK}>

Og så de resterende 100 gram fordelt over dagen, Ok, takker.

Hvis jeg så også giver dig følgende oplysninger: Mand, 19 år, 168-170 cm, 60-62 kg. aktivitetsniveau: Bruger 40 minutter på løb (lidt fodbold ellers opvarmning før styrketræning) og ellers 50-60 minutter på styrketræning hver dag.

Kan du så svare mig på hvor mange kalorier jeg skal have, for at jeg er i kalorieoverskud, så at jeg vokser/tager på, uden at jeg bliver ALT for fed?

MVH

-Chris

Edited by Chris-
Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret

Så hvis det er at jeg skal have 120 gram protein, så skal det være fordelt jævnt over dagen men mere efter træning? For eksempel en halv liter mælk lige efter træning?

-Chris

<{POST_SNAPBACK}>

En halv liter mælk eller omkring 20 gram protein + kulhydrat efter træning er fint.

<{POST_SNAPBACK}>

Og så de resterende 100 gram fordelt over dagen, Ok, takker.

Hvis jeg så også giver dig følgende oplysninger: Mand, 19 år, 168-170 cm, 60-62 kg. aktivitetsniveau: Bruger 40 minutter på løb (lidt fodbold ellers opvarmning før styrketræning) og ellers 50-60 minutter på styrketræning hver dag.

Kan du så svare mig på hvor mange kalorier jeg skal have, for at jeg er i kalorieoverskud, så at jeg vokser/tager på, uden at jeg bliver ALT for fed?

MVH

-Chris

<{POST_SNAPBACK}>

Det er svært at sige hvor meget man skal spise, for vores stofskifte variere meget fra person til person. Men med den beregner som er ude på forsiden, kan du få et hint. Prøv det den anbefalder i et stykke tid og hold øje med vægte, Hvis du tager for meget på (over 500 gram om ugen) så skruer du lidt ned for kacl indtager, og hvis du ikke tager på så æd noget mere. der er ikke så meget andet at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret

Så hvis det er at jeg skal have 120 gram protein, så skal det være fordelt jævnt over dagen men mere efter træning? For eksempel en halv liter mælk lige efter træning?

-Chris

<{POST_SNAPBACK}>

En halv liter mælk eller omkring 20 gram protein + kulhydrat efter træning er fint.

<{POST_SNAPBACK}>

Og så de resterende 100 gram fordelt over dagen, Ok, takker.

Hvis jeg så også giver dig følgende oplysninger: Mand, 19 år, 168-170 cm, 60-62 kg. aktivitetsniveau: Bruger 40 minutter på løb (lidt fodbold ellers opvarmning før styrketræning) og ellers 50-60 minutter på styrketræning hver dag.

Kan du så svare mig på hvor mange kalorier jeg skal have, for at jeg er i kalorieoverskud, så at jeg vokser/tager på, uden at jeg bliver ALT for fed?

MVH

-Chris

<{POST_SNAPBACK}>

Det er svært at sige hvor meget man skal spise, for vores stofskifte variere meget fra person til person. Men med den beregner som er ude på forsiden, kan du få et hint. Prøv det den anbefalder i et stykke tid og hold øje med vægte, Hvis du tager for meget på (over 500 gram om ugen) så skruer du lidt ned for kacl indtager, og hvis du ikke tager på så æd noget mere. der er ikke så meget andet at gøre.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du ikke lige linke præcist til den der beregner, hvor meget man skal indtage?

p.f.t.

mvh

DG

Link to comment
Share on other sites

Stofskifteberegner

<{POST_SNAPBACK}>

Godt link.

Mit totale energiomsætning var på 2797 kcal. Er det den man skal kigge på?

Kan du give et cirka bud på, hvor mange procent jeg skal tage over mit daglige energibehov? - eller viser beregneren det antal kalorier der er optimalt for at vokse når man kører med vægte?

En del detaljerede spørgsmål, jeg ved det godt, men siden jeg aldrig rigtig har spist helt nok mad, så er jeg bange for at spise for lidt.

-Chris

Edited by Chris-
Link to comment
Share on other sites

Beregneren viser et estimat af dit energibehov (ligevægtsindtag) og kan derfor være +-15% forkert, også afhængig af hvor godt man rammer med sin aktivitetsfaktor.

Derudover skal der indtages ca 2000 kJ (500 kcal) måske lidt mere på træningsdage. Tager man ikke på er det for lidt, tager man for meget fedt på skæres indtaget lidt ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share