Computerprogram til analyse af kost og motion


ahj
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg er sammen med to andre datalogi-studerende begyndt at udvikle et program til at holde styr på kost og træning. Udviklingen af programmet foregår i samarbejde med Morten Z, og programmet vil blive lagt til fri download på MOL når udviklingen er så langt, at programmet kan bruges til noget.

Vi vil gerne have noget input fra jer, som måske kommer til at benytte programmet. Vi kunne godt tænke os at høre noget om:

- Hvad vil du ønske/forvente at sådan et program kan? - Hvilke funktioner skal programmet have?

- Benytter du p.t. et andet program til at holde styr på kost eller træning? - F.eks. et Excel-regneark eller ligende? - Hvad kan du godt/mindre godt lide ved det program du bruger nu?

- Det er meningen, at interessante data fra programmet nemt skal kunne overføres til blogs/logs på MOL. Det kunne f.eks. være grafer, der viser kostindtaget og vægtudviklingen. Hvad vil du gerne have overført til din log fra sådan et program?

- Hvad synes du programmet skal hedde?

- Andre forslag?

Bare fyr løs med forslag og idéer!

Vi vil også gerne i kontakt med nogle brugere, som kan være forsøgspersoner til en første afprøvning af programmet. Jeg forestiller mig vi kunne mødes en eftermiddag engang i april og afprøve og diskutere brugergrænsefladen. Hvis du er interesseret i at medvirke til dette, så send mig en PM eller svar i denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det lyder som en rigtig god idé!

Jeg bruger selv KostKropHK Excel arket. Som minimum skal programmet naturligvis kunne det samme. En feature jeg gerne ville se var muligheden for at lave en central database med proteiner, kulhydrater og fedt for fødevarer, man kunne søge i, indsætte data i og hente data fra.

Jeg vil prøve at tænke på noget mere, når jeg får tid og jeg vil da også meget gerne være med til at teste programmet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Træningsmæssigt kunne det være rart for styrkeatleterne at kunne holde øje med volumen/intensitet/gennemsnitsintensitet.

Mere nørdet:

Det kunne også være cool hvis man kunne udskrive grafer af fremgang i maxstyrke i de forskellige øvelser (alle øvelser der benyttes).

Forskellige tests af præstation kunne det være fedt at følge.

Test af restitution kunne også være fedt.

Søvn, hvilepuls, oplagthed, kropsvægt kunne være interessante parametre.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det er en fremragende ide.

Jeg bruger også KostKrop, og er igen enig i at dette nye påfund skal kunne min. det samme som det nuværende foretrukne.

Hvis det er muligt, kunne man få ordnet følgende:

* Visning af den daglige indtagelse af vitaminer og minealer + mængde i specifik madvare

* Et sted hvor man kan indtaste program type, og sætte det i enelleranden forbindelse med f.eks. progression.

* Et sted hvor man kan indtaste træningstid og intensitet (lav, middel, høj), og på den måde få et estimeret kcal-forbrug.

Ved ikke om ovennævnte er muligt eller overhovedet brugbart pga. diverse fejlkilder.

Link to comment
Share on other sites

Wow det lyder spændende...

Jeg bruger også selv Krop&Kost programmet i Excell, men da jeg er mere cardio nørd og gerne vil holde styr på kalorierne kunne jeg godt bruge noget med beregne brugte kalorier (i træningen altså) Ja altså INDSÆTTE konsumerede kalorier i forhold til hvad jeg har spis!

Har netop i det andet program ¨prøvet at lave ngoet lignenden....

Ved ikke lige om det kan medtages??? :bigsmile:

Desuden bruger jeg programmet fra Polars hjemmeside:

Polars træningsprogram

Her indtaster jeg min træning (tid, km, kalorier, puls etc) og så har jeg en dejlig oversigt/graf over al min træning, kalorier jeg har brugt, puls fordelinger, tider osv. Hvis man kunne lave noget der ligesom kunne sætte de to programmer sammen - det ville bare være FEEED

Carmen

Edited by carmen77
Link to comment
Share on other sites

- Hvad vil du ønske/forvente at sådan et program kan? - Hvilke funktioner skal programmet have?
Kunne være fedt, hvis I kunne komme i programmet hvor meget man skal spise for at være i kalorieoverskud, uden at blive FOR fed.
- Hvad synes du programmet skal hedde?

MOL's linjen. :wink:

-Chris

Link to comment
Share on other sites

Indbygget brugervenlig kalendar med automatiseret træningsinfo med frit redigerbart vægt og reps/maskiner. Dvs den skal huske det program man kører, så man ikke skal indtaste det samme lort hver gang. Måske en knap der viser billeder af alle øvelser så man kan vælge det nemt og bekvemt derfra.

Det samme som kropkost's excel sheet med stats for alle madtyper.

Tabeller og grafer med forskellige statistiker som vægt etc.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jo være fedt med en form for interaktion med Bloggen her på MOL.

De fleste af dem som fører Blog her går jo ind og skriver samtlige øvelser og reps ind i Bloggen. Hvis nu man kunne gøre det i programmet, og så uploade det til bloggen kunne det være fedt, for jeg tror ikke jeg gider skrive mit træningsprogram ind i både blog og i et andet program.

Og det med PDA interaktivitet synes jeg lyder smart. Har godt nok ikke en PDA lige nu, men ideen lyder fed.

Jeg har af og til brugt Krop&kost, men den mangler en mere udbygget fødevaredatabase, og så synes jeg det er irriterende at den ikke gemmer listen over fødevarer. Det kunne være fedt hvis kostprogrammet kunne huske hvad man har spist. Så kunne man jo måske bruge det til at se trends på bestemte fødevarer.

Hvis jeg skulle bruge et program som kræver så meget opdatering skal der i hvert fald være nogen gode nørde-statistik-muligheder i.

Edited by Baloo
Link to comment
Share on other sites

Jeg har af og til brugt Krop&kost, men den mangler en mere udbygget fødevaredatabase, og så synes jeg det er irriterende at den ikke gemmer listen over fødevarer. Det kunne være fedt hvis kostprogrammet kunne huske hvad man har spist. Så kunne man jo måske bruge det til at se trends på bestemte fødevarer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hørt hørt, for Krop&Kost gemmer kun procentdel af protein/kulh./fedt IRRITERENDE

Link to comment
Share on other sites

Super ide :)

Hvis muligt, ville det være rart hvis programmet kan køres som en webservice (php, java e.lign.), så det vil være muligt at opdaterer fra forskellige computere eller PDA'er.

<{POST_SNAPBACK}>

Programmet bliver skrevet i JAVA, så det vil kunne køre på alle platforme hvor JAVA 1.5 er understøttet.

I første omgang vil programmet benytte en lokal database, dvs. hver bruger har sin egen database. På sigt ville det være spændende at lave en central database som man kunne synkronisere med, men det ligger nok et pænt stykke ude i fremtiden hvis det bliver implementeret. I første omgang vil det altså fungere som et stand-alone program.

* Visning af den daglige indtagelse af vitaminer og minealer + mængde i specifik madvare

* Et sted hvor man kan indtaste program type, og sætte det i enelleranden forbindelse med f.eks. progression.

* Et sted hvor man kan indtaste træningstid og intensitet (lav, middel, høj), og på den måde få et estimeret kcal-forbrug.

Ved ikke om ovennævnte er muligt eller overhovedet brugbart pga. diverse fejlkilder.

<{POST_SNAPBACK}>

Visning af den daglige indtagelse af vitaminer og mineraler kunne være spændende. Problemet er de fødevarer man selv tilføjer databasen, der kender man ikke vitamin- og mineralindholdet, men for folk som primært benytter de indbyggede fødevarer, så ville det bestemt være interessant.

Estimering af kcal-forbrug er også interessant, men ret kompliceret. I første omgang vil vi prøve at estimere ligevægtsindtaget.

Jeg bruger også selv Krop&Kost programmet i Excell, men da jeg er mere cardio nørd og gerne vil holde styr på kalorierne kunne jeg godt bruge noget med beregne brugte kalorier (i træningen altså) Ja altså INDSÆTTE konsumerede kalorier i forhold til hvad jeg har spis!

<{POST_SNAPBACK}>

Mulighed for at beregne kalorieforbrug ved forskellige aktiviteter kunne bestemt være brugbart.

Evt. et andet billede end det der dominerer KropKost  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Hørt! :)

Kunne være fedt, hvis I kunne komme i programmet hvor meget man skal spise for at være i kalorieoverskud, uden at blive FOR fed.

<{POST_SNAPBACK}>

Yep, brugbar feature - også for folk som vil i kalorieunderskud.

Indbygget brugervenlig kalendar med automatiseret træningsinfo med frit redigerbart vægt og reps/maskiner. Dvs den skal huske det program man kører,  så man ikke skal indtaste det samme lort hver gang. Måske en knap der viser billeder af alle øvelser så man kan vælge det nemt og bekvemt derfra.

Det samme som kropkost's excel sheet med stats for alle madtyper.

Tabeller og grafer med forskellige statistiker som vægt etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder til at mange ønsker at føre dagbog med styrketræning (øvelser, antal sæt, reps, kg). Umiddelbart er det dog ikke helt klart for mig hvordan det helt præcist skal fungere. Jeg kunne forestille mig noget med et indbygget øvelsesbibliotek som man kan vælge øvelser ud fra, og så tilføje sæt/antal reps/vægt for den pågældende øvelse.

Det kunne jo være fedt med en form for interaktion med Bloggen her på MOL.

De fleste af dem som fører Blog her går jo ind og skriver samtlige øvelser og reps ind i Bloggen. Hvis nu man kunne gøre det i programmet, og så uploade det til bloggen kunne det være fedt, for jeg tror ikke jeg gider skrive mit træningsprogram ind i både blog og i et andet program.

Hvis jeg skulle bruge et program som kræver så meget opdatering skal der i hvert fald være nogen gode nørde-statistik-muligheder i.

<{POST_SNAPBACK}>

Programmet kommer forhåbentlig til at indeholde en funktion til at exportere alt hvad man har indtastet på en dag til tekst formateret i BB-kode, så det kan sættes ind i bloggen uden besvær.

I første omgang vil vi nok ikke fokusere så meget på nørdede ting, men prøve at få de mest essentielle features med.

Link to comment
Share on other sites

Det ville være fedt med en funktion som gemmer de forskellige kostplaner man har brugt. Dvs. gemmer i en lokal database alle dage. Således at man kan se tilbage hvad man har spist den og den dag.  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette vil blive understøttet!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen,

Vi har arbejdet en del på programmet, og indtil videre kan programmet følgende:

- Mulighed for at oprette måltider og udregne energiindhold og energifordeling

- Mulighed for at gå tilbage og se hvad man har spist tidligere dage

- Næsten 500 forskellige fødevarer er med i programmet fra fødslen, dvs. alle fødevarer som findes i databasen på www.foodcomp.dk

- Alle handlinger i programmet kan fortrydes (Undo/Redo).

Følgende er næsten færdigt:

- Mulighed for at tilføje nye fødevarer til databasen over fødevarer

- Mulighed for at se indholdet af både makro- og mikronutrienter i fødevarerne i databasen

Følgende vil vi arbejde på som det næste:

- Mulighed for at føre dagbog over vægt, fedtprocent eller brugerdefinerede størrelser

- Mulighed for at få vist grafer over udviklingen i vægt, fedtprocent, kalorieindtag m.v.

Lidt længere ude i fremtiden:

- Mulighed for at oprette fødevarer i databasen, som er sammensat af andre fødevarer. F.eks. kunne det være interessant at oprette fødevaren "Lasagne", ved at fortælle programmet hvad der indgår i en lasagne. For købte færdigretter kunne det være smart hvis man kunne indtaste en liste af ingredienser, og programmet så ud fra energisammensætningen og rækkefølgen af ingredienser kunne gætte hvor meget af hver ingrediens der er i fødevaren.

- Mulighed for at føre dagbog over træning, f.eks. løb, cykling, styrketræning. Mulighed for at vise grafer over udviklingen i de forskellige træningsdiscipliner (f.eks. gennemsnitshastighed for løb, 1RM for styrkeløft etc.). Mulighed for at beregne kcal-forbrug.

- Mulighed for at eksportere oplysninger for en dag til BB-kode, som kan indsættes i log på motion-online.

- Mulighed for at uploade grafer over f.eks. vægtudvikling til en central server, så graferne kan vises i blog/dagbog på motion-online.

- Mulighed for at estimere sit ligevægtsindtag.

Endnu længere ude i fremtiden:

- Mulighed for at gemme data på en central server, så man kan tilgå sine data fra flere forskellige computere.

- Mulighed for at kunne søge i en central database med fødevarer.

----------

Vi vil meget gerne i kontakt med et par brugere fra århus, som vil afse en times tid til at mødes med os og give os noget feedback på programmet. Specielt vil vi gerne have feedback på det vi har lavet indtil nu, dvs. en slags "Usability test" af programmet, og vi vil også gerne have høre lidt om hvordan de kommende features skal fungere, samt idéer til features som ikke er med i ovenstående liste.

Bemærk, at programmet også vil komme til at køre på Mac og linux, så det er ingen hindring at du er Mac bruger - tværtimod!

Hvis du kan afse tid til dette, så send mig en PM eller en mail på [email protected] . Fordelen ved at være med til dette er, at du får en mulighed for at overbevise os om at lige præcis den feature du ønsker skal med i programmet :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Vi har arbejdet en del på programmet, og indtil videre kan programmet følgende:

- Mulighed for at oprette måltider og udregne energiindhold og energifordeling

- Mulighed for at gå tilbage og se hvad man har spist tidligere dage

- Næsten 500 forskellige fødevarer er med i programmet fra fødslen, dvs. alle fødevarer som findes i databasen på www.foodcomp.dk

- Alle handlinger i programmet kan fortrydes (Undo/Redo).

Følgende er næsten færdigt:

- Mulighed for at tilføje nye fødevarer til databasen over fødevarer

- Mulighed for at se indholdet af både makro- og mikronutrienter i fødevarerne i databasen

Følgende vil vi arbejde på som det næste:

- Mulighed for at føre dagbog over vægt, fedtprocent eller brugerdefinerede størrelser

- Mulighed for at få vist grafer over udviklingen i vægt, fedtprocent, kalorieindtag m.v.

Lidt længere ude i fremtiden:

- Mulighed for at oprette fødevarer i databasen, som er sammensat af andre fødevarer. F.eks. kunne det være interessant at oprette fødevaren "Lasagne", ved at fortælle programmet hvad der indgår i en lasagne. For købte færdigretter kunne det være smart hvis man kunne indtaste en liste af ingredienser, og programmet så ud fra energisammensætningen og rækkefølgen af ingredienser kunne gætte hvor meget af hver ingrediens der er i fødevaren.

- Mulighed for at føre dagbog over træning, f.eks. løb, cykling, styrketræning. Mulighed for at vise grafer over udviklingen i de forskellige træningsdiscipliner (f.eks. gennemsnitshastighed for løb, 1RM for styrkeløft etc.). Mulighed for at beregne kcal-forbrug.

- Mulighed for at eksportere oplysninger for en dag til BB-kode, som kan indsættes i  log på motion-online.

- Mulighed for at uploade grafer over f.eks. vægtudvikling til en central server, så graferne kan vises i blog/dagbog på motion-online.

- Mulighed for at estimere sit ligevægtsindtag.

Endnu længere ude i fremtiden:

- Mulighed for at gemme data på en central server, så man kan tilgå sine data fra flere forskellige computere.

- Mulighed for at kunne søge i en central database med fødevarer.

----------

Vi vil meget gerne i kontakt med et par brugere fra århus, som vil afse en times tid til at mødes med os og give os noget feedback på programmet. Specielt vil vi gerne have feedback på det vi har lavet indtil nu, dvs. en slags "Usability test" af programmet, og vi vil også gerne have høre lidt om hvordan de kommende features skal fungere, samt idéer til features som ikke er med i ovenstående liste.

Bemærk, at programmet også vil komme til at køre på Mac og linux, så det er ingen hindring at du er Mac bruger - tværtimod!

Hvis du kan afse tid til dette, så send mig en PM eller en mail på [email protected] . Fordelen ved at være med til dette er, at du får en mulighed for at overbevise os om at lige præcis den feature du ønsker skal med i programmet :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder rigtig fedt! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Vi vil meget gerne i kontakt med et par brugere fra århus, som vil afse en times tid til at mødes med os og give os noget feedback på programmet. Specielt vil vi gerne have feedback på det vi har lavet indtil nu, dvs. en slags "Usability test" af programmet, og vi vil også gerne have høre lidt om hvordan de kommende features skal fungere, samt idéer til features som ikke er med i ovenstående liste.

Bemærk, at programmet også vil komme til at køre på Mac og linux, så det er ingen hindring at du er Mac bruger - tværtimod!

Hvis du kan afse tid til dette, så send mig en PM eller en mail på [email protected] . Fordelen ved at være med til dette er, at du får en mulighed for at overbevise os om at lige præcis den feature du ønsker skal med i programmet :)

<{POST_SNAPBACK}>

Der må da være en eller to fra Århus som vil hjælpe os med dette? Vi byder på gratis kaffe og det hele!

Pleeeease? :)

Link to comment
Share on other sites

Tjek "Helsevagten plus" ud for inspiration, det er kanon til kost, men halter på motion... jeg bruger det selv hver dag. pisse nemt og overskuelig med en kanon mad database. Det kunne være fedt hvis i lavede en online maddatabase folk kunne bedrage til og hente ned, fx med næringsværdierne for en Kindersnitte osv.

Glæder mig til i har en version færdig...

Link to comment
Share on other sites

sjovt, jeg sad netop og overvejede at lave sådan et program selv.. bare webbaseret.

det ville være cool hvis man kunne fikse en database med fødevarers indhold af protein, kulhydrat, fedt, vitaminer og mineraler. nogen der har kendskab til det? helst i SQL format, men de fleste formater kan jo konverteres (den på www.foodcomp.dk er ikke tilgængelig).

edit: stavehat

Edited by spiceweasel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share