Løbe sko


tutifruti
 Share

Recommended Posts

Hej... sad lige og tænkte... Har prøvet at tegne hvordan trykket ligger på min løbesko. ses af tegning 1 hvor det røde er trykket... Altså jeg rammer på det yderste af min hæl og så "vælter" foden ind ad. så var det jeg tænkte skal kilen så side på det inderste af min sko? som det fremgår af tegning 2 :D. (på tegningen er det højre fod). håber i kan forstå min så ellers detaljerede tegning :)

post-4174-1112726735_thumb.jpg

Edited by tutifruti
Link to comment
Share on other sites

Hej... sad lige og tænkte... Har prøvet at tegne hvordan trykket ligger på min løbesko. ses af tegning 1 hvor det røde er trykket... Altså jeg rammer på det yderste af min hæl og så "vælter" foden ind ad. så var det jeg tænkte skal kilen så side på det inderste af min sko? som det fremgår af tegning 2 :D. (på tegningen er det højre fod). håber i kan forstå min så ellers detaljerede tegning :)

På tegning 1. Har du en "naturlig" løbestil. Selv om det kan virke lidt forkerte er det korrekt at man skal slide sin løbesko skævt.

En pronosions løbesko (eller hvordan det nu staves) skal du bruge hvis dine sko er slidt som billede 2.

Nu ved jeg ikke helt ud fra hvad du har tegnet din tegning. Ville sige at en neutral løbeteknik, måske mere er fra højre hæl til venstre snude på billede 1. Altså skråt slidning under din løbesko. fornemmer det også er det du har prøvet at vise på billede 1

Hvis du løber som billede 1 skal du have en neutral løbesko. Hvis du slider som billede 2 skal du have kile i.

Hvilken løbesko du skal have kommer an på hvor langt du løber, hvor ofte, hvilket underlag, din vægt, løbestil osv.

Få taget en løbetest, hvis du er itvivl. Det er gratis og en god ide

Kan anbefale Asisc og Newbalance som løbesko.

Edited by Differ
Link to comment
Share on other sites

Det kan godt virke lidt absurd at jeg spørger, da min sko er special syet til min fod og min løbestil.... Men fik bare ondt i mit skinneben efter jeg begyndte at løbe i dem... så blev helt i tvivl om de nu også havde lavet dem rigtigt!

leger lige Jørgen klevin igen... som man kan se på den nye tegning så ser det ud til at min sål er tykkest i venstre side(altså venstre side af højre sko).. så går ud fra kilen også sidder i venstre side eller hva? fik hverfal den største kile i sagde ham manden. og når jeg løber, som jeg prøvede at vise på billede 1 så "vælter" min fod ind ad...

Kan det så passe at kilen sidder i venstre side af højre sko?

håber nogle forstår hva jeg mener, for gør det næsten ikke selv!

(på billedet ses min højre sko bagfra)

post-4174-1112728212_thumb.jpg

Edited by tutifruti
Link to comment
Share on other sites

lige et kort svar inden jeg smutter ud af døren

Kan det så passe at kilen sidder i venstre side af højre sko?.

Ja det kan sagtens passe. Normalt sætter sætter man kilen ind i den side. Sjældent nogle der skal have kiler ind i højre side på en højre løbe sko.

Hvis du får ondt i skinneben skyldes det måske du er en ny løber?

Måske at du skal tænke på din løbestil, f.eks ikke "løfte" fødderne så højt op, men nærmere "snige" dem hen af jorden.

Eller kan være mange andre grunde. Hvad mærke/style no. løber du i ?

Biosport fra Matas skulle være god mod skinnebens betændelse. Pga prisen har jeg dog selv brugt og bruger fiskeolie fra netto (mener en bøtte står til 18.95)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du - som jeg ser din tegning 1 - rammer med ydersiden af hælen og "ruller" skråt indover foden, er du sikkert overpronationsløber. I så fald skal kilen sidde på indersiden af hælen. Grunden er, at efter hælisættet vil hælen "vælte" over så trykket ligger på indersiden af hælen. Dette modvirker den lidt hårdere pronationskile, så man ruller mere "fremad". Kig eventuelt på dine gamle løbesko: Hvis hælkappen læner sig indad tyder det også på overpronation - dine ankler vinkler altså indad under løb... (Håber dette giver mening)

Mht. skinnebenet så kan det gody skyldes dine løbesko: Netop fordi de støtter korrekt, kan der være belastning et andet sted, fordi du jo har vænnet dig til at løbe "ukorrekt". Derfor kan det være en god ting at skifte mellem to par sko, i hvert fald indtil dine nye sko er "løbet til".

Mvh & go bedring med benet

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share