Langtidsskadet - hjælp søges!


Mr X
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu været plaget af en skulderskade i ca. 1,5 år og dobbelt knæskade i ca. 1 år.. Har været styrkeløfter og flyttemand, og skaderne er ikke kommet pludseligt. Jeg er blevet MR-scannet (skulder) og ultralydsscannet (knæ). Skulderen viste sig at være "løs" og der var noget med en myose.. Knæene var "bare" overbelastede/irriterede..

Går til fys. nu og har fået udleveret øvelser som jeg skal lave dagligt.. Både knæ- og skulderøvelser (rotator cuff).. Er lige begyndt stille og roligt at træne 4-split med 15-20 gentagelser.. (ikke til udmattelse selvfølgelig). Altså MEGET stille og roligt.. For at få lidt cirkulation i kroppen igen..

Mit spørgsmål omhandler først og fremmest fedt%'ens betydning for mine skader.. Min fys. aner ikke noget om det.. Vil det have nogen betydning om jeg hæver eller sænker min fedt%???

Kunne selvfølgelig godt forestille mig at en stram diæt hvor kroppen måske ikke får tilstrækkeligt med næring, ikke er det bedste.. :wink:

Gerne kommentarer til min "træning" også.. Vil jeg måske kunne starte meget lavt og langsomt øge belastningen? I hvilket tempo burde det så foregå?

Edited by Mr X
Link to comment
Share on other sites

Surt mhs til skaden... har du evt prøvet floor-press istedet for alm bænk? øvelsen er noget bedre for rotator-cuff'en end alm bænk der giver en noget større rom og derved større rotation i skulder-leddet... mange med skulder-problemer kan godt køre floorpress uden smerter... bare en mulighed :wink:

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Surt mhs til skaden... har du evt prøvet floor-press istedet for alm bænk? øvelsen er noget bedre for rotator-cuff'en end alm bænk der giver en noget større rom og derved større rotation i skulder-leddet... mange med skulder-problemer kan godt køre floorpress uden smerter... bare en mulighed  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke kunnet træne bryst overhovedet stort set hele min skadesperiode, så det er ret alvorligt.. Surt når man har været dansk junior-mester i bænkpres.. :mad: Savner det for vildt.. Hvad er floor-press??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu været plaget af en skulderskade i ca. 1,5 år og dobbelt knæskade i ca. 1 år.. Har været styrkeløfter og flyttemand, og skaderne er ikke kommet pludseligt. Jeg er blevet MR-scannet (skulder) og ultralydsscannet (knæ). Skulderen viste sig at være "løs" og der var noget med en myose.. Knæene var "bare" overbelastede/irriterede..

Går til fys. nu og har fået udleveret øvelser som jeg skal lave dagligt.. Både knæ- og skulderøvelser (rotator cuff).. Er lige begyndt stille og roligt at træne 4-split med 15-20 gentagelser.. (ikke til udmattelse selvfølgelig). Altså MEGET stille og roligt.. For at få lidt cirkulation i kroppen igen..

Mit spørgsmål omhandler først og fremmest fedt%'ens betydning for mine skader.. Min fys. aner ikke noget om det.. Vil det have nogen betydning om jeg hæver eller sænker min fedt%???

Kunne selvfølgelig godt forestille mig at en stram diæt hvor kroppen måske ikke får tilstrækkeligt med næring, ikke er det bedste..  :wink: 

Gerne kommentarer til min "træning" også.. Vil jeg måske kunne starte meget lavt og langsomt øge belastningen? I hvilket tempo burde det så foregå?

<{POST_SNAPBACK}>

Ærgeligt.

Fedt % har ingen reel betydning, fraset i de ekstreme tilfælde (overvægt - ødelægger knæ, også blot et par kilos overvægt, undervægt - underernæring som du selv er inde på). Altså din kropsvægt har betydning, ikke om fedt% er 12 eller 14.

Mht tempo og belastning er du den eneste der kan give det rigtige svar, som er - din smerte. Du kan træne op til (uden at "røre" eller overskride) smertegrænsen, og jo mere du kan holde til, jo mere kan du træne. Men hav stor respekt for smertegrænsen, så du undgår at dine skader bliver kroniske.

Husk at inaktivitet er ligeså skadeligt som overaktivitet.

Men det tager tid - sener og ledbånd vokser og heler MEGET langsommere end muskel og andet bindevæv.

På den måde du beskriver skaderne lyder det, forstå mig nu ret, ikke mere alvorligt end at ro og respekt for skaderne kan bringe dig på ret køl igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu været plaget af en skulderskade i ca. 1,5 år og dobbelt knæskade i ca. 1 år.. Har været styrkeløfter og flyttemand, og skaderne er ikke kommet pludseligt. Jeg er blevet MR-scannet (skulder) og ultralydsscannet (knæ). Skulderen viste sig at være "løs" og der var noget med en myose.. Knæene var "bare" overbelastede/irriterede..

Går til fys. nu og har fået udleveret øvelser som jeg skal lave dagligt.. Både knæ- og skulderøvelser (rotator cuff).. Er lige begyndt stille og roligt at træne 4-split med 15-20 gentagelser.. (ikke til udmattelse selvfølgelig). Altså MEGET stille og roligt.. For at få lidt cirkulation i kroppen igen..

Mit spørgsmål omhandler først og fremmest fedt%'ens betydning for mine skader.. Min fys. aner ikke noget om det.. Vil det have nogen betydning om jeg hæver eller sænker min fedt%???

Kunne selvfølgelig godt forestille mig at en stram diæt hvor kroppen måske ikke får tilstrækkeligt med næring, ikke er det bedste..  :wink: 

Gerne kommentarer til min "træning" også.. Vil jeg måske kunne starte meget lavt og langsomt øge belastningen? I hvilket tempo burde det så foregå?

<{POST_SNAPBACK}>

Ærgeligt.

Fedt % har ingen reel betydning, fraset i de ekstreme tilfælde (overvægt - ødelægger knæ, også blot et par kilos overvægt, undervægt - underernæring som du selv er inde på). Altså din kropsvægt har betydning, ikke om fedt% er 12 eller 14.

Mht tempo og belastning er du den eneste der kan give det rigtige svar, som er - din smerte. Du kan træne op til (uden at "røre" eller overskride) smertegrænsen, og jo mere du kan holde til, jo mere kan du træne. Men hav stor respekt for smertegrænsen, så du undgår at dine skader bliver kroniske.

Husk at inaktivitet er ligeså skadeligt som overaktivitet.

Men det tager tid - sener og ledbånd vokser og heler MEGET langsommere end muskel og andet bindevæv.

På den måde du beskriver skaderne lyder det, forstå mig nu ret, ikke mere alvorligt end at ro og respekt for skaderne kan bringe dig på ret køl igen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg føler bare at jeg har givet det ro og respekt i mange måneder nu, men vejen frem er nok at starte på et meget lavt niveau og langsomt øge belastningen.. Og som du siger, lytte til kroppens signaler..

Er du så enig i fornuften i min plan om at træne med 15-20 gentagelser, uden at komme tæt på failure, og så langsomt øge belastningen når jeg føler kroppen er klar til det? F.eks. kørte jeg skrå-pres med 8 kg's håndvægte i mandags.. (kørte med 46 kg's inden skaden). Altså virkelig starte fra bunden..

Link to comment
Share on other sites

Løs skulder? Du skal helt klart træne rotatorcuffen op inden du starter ud med nogen former for bænkpres. Rotatorcuffens funktion er netop at stabilisere skulderleddet. Din fys kan vise dig øvelser :smile:

Knæet belastes under gang med 3x kropsvægten. Vejer du 100 kg, slæber dit knæ 300 kg - vejer du 80 kg, tager det 60 kg mindre. Skridt for skridt betyder det en hel del i længden, og da dine knæ allerede er slidte, ville jeg overveje at skille mig af med det overflødige fedt, hvis du har noget sådant :wink:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Løs skulder? Du skal helt klart træne rotatorcuffen op inden du starter ud med nogen former for bænkpres. Rotatorcuffens funktion er netop at stabilisere skulderleddet. Din fys kan vise dig øvelser :smile:

Knæet belastes under gang med 3x kropsvægten. Vejer du 100 kg, slæber dit knæ 300 kg - vejer du 80 kg, tager det 60 kg mindre. Skridt for skridt betyder det en hel del i længden, og da dine knæ allerede er slidte, ville jeg overveje at skille mig af med det overflødige fedt, hvis du har noget sådant :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vil ikke mene det skulle være noget problem med overflødig fedt.. :blush: Har tabt ca. 7 kg muskelmasse og fedtprocenten er gået lidt i vejret, men er vist ikke blevet "fed" endnu.. :bigsmile:post-6531-1112901960_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nogen der er enige/uenige i min fremgangsmåde ang. træning??

<{POST_SNAPBACK}>

For så vidt angår dine knæ (jeg ved ikke ret meget om skulderskader):

Den helt generelle regel er, at man må foretage sig alt, sålænge det ikke gør ondt ifølge de ledende ortopædkirurger på området. Dvs. træning max. til smertegrænsen, som en anden også har skrevet.

Mærker du den mindste smule irritation, skal du holde pause med alle øvelser/aktiviteter, der belaster dine knæ og til evt. smerter samt irritation er helt væk. Surt, men sandt og meget frustrerende ved træning. Og meget svært at overholde ;-)

Man kan symptombehandle med RICE mod hævelse, smerter og inflammation samt NSAID, hvis nødvendigt. Det er gode redskaber, men desværre også elementer, der kan sløre evt. smerter og inflammation i knæene.

Fedtprocenten har som sådan ingen indflydelse på dine knæ medmindre du er overvægtig, og det viser dit billede ikke (hvis det da er dig ;-) )

Nu fremgår det ikke af dit indlæg, hvilke undersøgelser der er blevet foretaget af dine knæ (MR- og ultralydsscanning var for skulderen?) og hvad resultatet var, andet end at de var overbelastede.

Cykling, rotex og VM-træning er godt for overbelastede knæ, sålænge du holder pause ved smerter og inflammation. Alle nævnte styrker indirekte muskulaturen omkring knæet med acceptabel belastning.

Er dine knæ meget irriterede, ville jeg undgå alle squat-øvelser, løb, quadriceps, løft etc, idet størstedelen af de øvelser vil belaste dine knæ yderligere pga. vægtpresset.

Din fysioterapeut bør kunne instruere dig i VM-træning for knæene.

Link to comment
Share on other sites

Nogen der er enige/uenige i min fremgangsmåde ang. træning??

<{POST_SNAPBACK}>

For så vidt angår dine knæ (jeg ved ikke ret meget om skulderskader):

Den helt generelle regel er, at man må foretage sig alt, sålænge det ikke gør ondt ifølge de ledende ortopædkirurger på området. Dvs. træning max. til smertegrænsen, som en anden også har skrevet.

Mærker du den mindste smule irritation, skal du holde pause med alle øvelser/aktiviteter, der belaster dine knæ og til evt. smerter samt irritation er helt væk. Surt, men sandt og meget frustrerende ved træning. Og meget svært at overholde ;-)

Man kan symptombehandle med RICE mod hævelse, smerter og inflammation samt NSAID, hvis nødvendigt. Det er gode redskaber, men desværre også elementer, der kan sløre evt. smerter og inflammation i knæene.

Fedtprocenten har som sådan ingen indflydelse på dine knæ medmindre du er overvægtig, og det viser dit billede ikke (hvis det da er dig ;-) )

Nu fremgår det ikke af dit indlæg, hvilke undersøgelser der er blevet foretaget af dine knæ (MR- og ultralydsscanning var for skulderen?) og hvad resultatet var, andet end at de var overbelastede.

Cykling, rotex og VM-træning er godt for overbelastede knæ, sålænge du holder pause ved smerter og inflammation. Alle nævnte styrker indirekte muskulaturen omkring knæet med acceptabel belastning.

Er dine knæ meget irriterede, ville jeg undgå alle squat-øvelser, løb, quadriceps, løft etc, idet størstedelen af de øvelser vil belaste dine knæ yderligere pga. vægtpresset.

Din fysioterapeut bør kunne instruere dig i VM-træning for knæene.

<{POST_SNAPBACK}>

Mange tak for det omfattende svar.. Jeg vil gå videre med det til min fys.. Det var knæene der blev ultralydsscannet og skulderen der blev MR-scannet..

Du er sikker på at hvis jeg begynder at smide fedtet nu, vil det ikke påvirke mine skader? Vil gerne være nogenlunde skåret nu hvor jeg ikke kan bygge masse på pga. den ultra-lette træning.. Og jo, det er mig på billedet.. Desværre siger jeg.. Er sgu blevet lille.. :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for det omfattende svar.. Jeg vil gå videre med det til min fys.. Det var knæene der blev ultralydsscannet og skulderen der blev MR-scannet..

Du er sikker på at hvis jeg begynder at smide fedtet nu, vil det ikke påvirke mine skader? Vil gerne være nogenlunde skåret nu hvor jeg ikke kan bygge masse på pga. den ultra-lette træning.. Og jo, det er mig på billedet.. Desværre siger jeg..  Er sgu blevet lille..

Glemte lige: VM er en abbreviation for Vastus Medialis. Den udspringer lateralt på låret og har stor betydning for knæets styrke. Der findes et hav af (dødssyge) øvelser for træning af VM, men de er i reglen skånsomme for knæet.

Du skal dog være opmærksom på, at selv VM-øvelser kan virke lokalirriterende på knæleddene og i det tilfælde må du ty til andre, mindre specifikke øvelser. Enkel-benpres med lav vægt for eksempel (30-40 kg), cykling med middel belastning, rotex osv..

Det som har betydning i forbindelse med skader er, at du ikke overbelaster de skadede områder og undgår kompensatoriske overbelastninger, hvilket kan føre til nye og andre skader. Medmindre du er overvægtig eller decideret undervægtig har din fedtprocent ingen betydning for dine knæskader i hvert fald.

Jeg ved fra ortopædkirurgerne, at tynde piger/kvinder med meget slanke/tynde ben kan have en forøget risiko for svage knæ. Men her er der tale om ringe muskelstyrke, der hos nogle kan være svær at udvikle til at kompensere for normal belastning af knæet (for eksempel mig selv!)

Husk på at ultralydsscanninger ikke er en særlig god undersøgelsesmetode af knæet. Det er ikke meget de kan se på scanningerne.

Og ja. Umiddelbart bliver det nok lidt besværligt at bygge masse samtidig med skade-restituering. Risikoen for kompensatoriske skader er høj. Til gengæld kan du jo få din fedtprocent lidt ned ved at dyrke cardio i stedet :wink:

Jeg synes nu du ser ud til at have en fin fedtprocent på dit billede! :smile:

Og "lille" mht masse er jo et relativt begreb (no offense, men du ser da rimelig muskuløs ud!) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Husk på at ultralydsscanninger ikke er en særlig god undersøgelsesmetode af knæet. Det er ikke meget de kan se på scanningerne.

<{POST_SNAPBACK}>

Var hos min fys i dag.. Hun sagde at det nok var værre end lægerne havde skønnet ud fra ultralyds-scanningerne.. Evt. en "brusk-skade".. Hun vil prøve at "skaffe" mig en MR-scanning..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share