Vandretur til söderåsen...


pelle r
 Share

Recommended Posts

Davs… :bigsmile:

Vi er nogle knægte på 15 år, som planlægger en vandretur i Kristihimmelfartsferien til söderåsen (Sverige).

Jeg tænkte på om der mon ikke skulle være en molbo eller to, der havde været der, og ville fortælle lidt om stedet…?

En ting vi især er interesseret i, er om man kan drikke vandet fra de forskellige vandløb.!

Vi er rimelig nye i ”faget”, og er derfor meget interesserede i at få gode råd.

Turen vi planlægger starter i Røstånga og slutter i Åstorp. Vi planlægger at bruge 4 overnatninger, og 3½ dag på farten.

Vi er meget interesserede i at høre gode forslag til let/og lækker madlavning. Specielt med hensyn til morgenmad. Til aften regner vi med at spise frysetørret fra spejdersport, på nær den første aften hvor vi lige er ankommet. Der tænke vi at man sagtens kunne medbringe noget ”rigtigt” mad. Som for eksempel hakkebøffer, eller noget andet lækkert :4mewantfood: . Vi har aftalt til mad, hver at ligge 100 kroner per mand per dag. Det burde være nok...

Håber på noget respons…

MVH Pelle :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg går ud fra I går på Skåneleden? - Jeg har selv gået præsist det stykke fra Røstånga til Åstorp 9gange :smile:

Ud af det jeg har set på skåneleden vil jeg mene det er den flotteste tur, der er også godt med sheltere på turen, desværre er shelteren ofte optaget hvis man kommer senere på dagen, så husk at få et telt eller en biuak med.

Der er en del vandpumper, dog er de ikke allesammen på de kort jeg har set over skåneleden. Vandet i vandløbene kan for det meste god drikkes, men jeg plejer næsten altid at koge det. Vandet i svartesjoen kan for eksempel drikkes, men har en grim smag. Dog er der en vandpumpe ca. 800meter fra shelteren, men den er heller ikke på kortet.

I skal også huske at have nogen svenske penge med så I har mulighed for at købe pandekager ved pandekage huset i Skäralid. Det giver et ekstra boost når man kan drømme om de pandekager man skal have, det er også en af de hårdeste ture på hele jeres tur, den er både lang og med store højdeforskelle.

Til morgenmad vil jeg forslå enten rygbrød med kippers/anden pålæg, altså det samme som man ville spise til frokost. Ellers hvis I har god tid og er mange afsted kan I lave noget müsli indeholdende de normale müsli ingredienser plus en masse honning, det giver en masse god energi til at starte dagen på!

I kan så varme müslien op med vand og chokolade i, det er virkelig et lækkert morgenmåltid når man sidder i den kolde shelter i "meteordalen" lige uden for Røstånga.

I kan sagtens tage noget rigtig mad med til første dag, det har jeg også gjort et par gange. Ellers så tag noget ekstra dessert med, måske en dåse syltede pærer eller noget dej til pandekager, det kan virkelig gøre godt når man sidder ved bålet om aftenen.

Faktisk ville jeg foreslå jer at gå den anden vej altså fra Åstorp til Røstånga, fordi I på den måde vil have mulighed for eventuelt at overnatte i en rigtig nat ved "meteordalen's sø" - Det er virkelig et dejligt sted!!!

Jeg skal måske også selv op på Skåneleden og gå i Kristihimmelfartsferien, det har jeg ihvertfald talt med en ven om.

Held og lykke med jeres tur, den skal nok blive meget god - Husk kamera og masser film, der er mange flotte billeder at tage der oppe, specielt oppe fra kopperhatten!

Mvh. Niels Weldingh - Gammel Folehaver(DDS(Øresunds Divisionen)) :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

God fornøjelse. Jeg gik turen med en kammerat forrige år.

Vi drak vandet fra pumperne uden at koge det, og ingen af os havde maveproblemer. Har dog hørt noget om at sidst på sæsonen kan det være en god ide at koge det pga bakterier.

Mht mad.

Vi havde rugbrød og dåseleverpostej/makrel med, til aften spiste vi noget Beauvais dåsemad (slemme associationer til feltrationer!!) og så havde vi lidt ekstra kiks med.

Turen er ikke specielt hård. I skal da nok nå at blive trætte, men man behøver ikke være i mere end normal kondition for at gå turen uden problemer.

I øvrigt slæbte vi 1 kasse bajere og et par flasker vin med som vi drak første aften. Gav godt nok lidt tømmermænd næste morgen da vi skulle ud og gå, men damn det var hyggeligt.

Du skal nok få en god oplevelse der.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Selvom Niels har givet en god beskrivelse/tips til turen, skal i da ikke spares for mine :smile:

I har valgt den mest overendte del af Skåneleden, men bare rolig naturen er stadig flot. Om det så er den flotteste på hele Skånelden er der vist mange meninger om. Hele Skåneleden er ca. 900 km lang fordelt på 4 ruter, hvor Söderåsen er første del på Ås-til-Ås leden.

I bør altid tjekke på http://www.skaneleden.org før i tager afsted, da der fra år til år kan være ændringer i rute, sheltere og/eller vand.

Vedr. vand vill jeg aldrig på en så overrendt rute drikke vandet uden rensning, dvs. kogning, tabletter eller et rigtigt vandfilter.

Måske også lige en præcisering af to ting: Når Niels skriver "meteordalen" går jeg ud fra han mener Odensjö eller Neckarpsdalen uden for Röstunga, hvis i skal finde det på kortet.

Desuden er Kopparhatten ikke det højeste sted på ruten; det er Höjehall på 210 m.

Vær iøvrigt opmærksom på at der gælder andre regler end "Allemandsretten" i den del som er Nationalpark Söderåsen ved Skäralid.

Vedr. mad plejer jeg at bruge havregryn eller -grød til morgenmad, rugbrød med ost eller tun til frokost og frysetørret til aften, evt. Knorr pastaretter med ekstra bacon.

I mellemmåltider supplerer jeg med nødder, chokolade og energi/proteindrik.

God tur og husk, det eneste man tager med fra naturen er oplevelser og det eneste man efterlader er fodspor :4thumbup:

mvh Jan

Edited by JJ1
Link to comment
Share on other sites

Måske også lige en præcisering af to ting: Når Niels skriver "meteordalen" går jeg ud fra han mener Odensjö eller Neckarpsdalen uden for Röstunga, hvis i skal finde det på kortet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeps det er Odensjön jeg mener, jeg kunne ikke huske navnet og det stod ikke på mit kort... :dry:

Desuden er Kopparhatten ikke det højeste sted på ruten; det er Höjehall på 210 m.

Jeg fik også lige søgt lidt på nettet og fandt ud af at du har ret, godtnok er Höjehall 212,2meter :tongue:

---

Jeg havde helt glemt at anbefale jer at tage en masse chokolade med, hvis I kommer med færgen til sverige kan man nogen gange få meget billig chokolade der.

Link to comment
Share on other sites

Vær iøvrigt opmærksom på at der gælder andre regler end "Allemandsretten" i den del som er Nationalpark Söderåsen ved Skäralid.

Hvilke regler gælder så der...? Samme som i de danske skove...?

MVH Pelle :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel nok ikke så langt fra de danske. Du kan læse det mere præcist på det link jeg tidligere angav. Bl.a er teltslagning og bål forbudt.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til vand... Tror i at vi skal kunne regne med at finde vand hver dag?

Jeg tænkte på hvor mange vandflasker vi skal medbringe?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror ikke I vil have noget problem med at finde vand hvis I holder jer ved shelterene.

1-2Liter pr. mand til vandreturen og en vandpose på 10 liter til transport fra vandpumpen til shelteren.

Link to comment
Share on other sites

Det er et helvede at rode med mad og andre ting, især på 3. dag.. så jo enklere i kan gøre det f.x. med rengøring og klargøring af taske ved lejren, jo bedre en tur vil det blive! :smile:

Og husk nu at tænke positivt og hold hinandens humør oppe, når det ikke er så sjovt..

Nu ved jeg sføli ikke om i træner med tung rygsæk og i støvler, eller bare for at nyde den vidunderlige natur.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share