Træningsprogram til cykling


wizoo
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået tilsendt et program for begynder/c-klasse ryttere af en venlig træner uddannet cykelfreak. Mit spørgsmål er dog om det ikke er lidt overkill...?

Ihvertfald i forhold til den kæmpe træningspukkel som ligger tirsdag, onsdag, torsdag, men der kun trænes hårdt en dag i weekenden. Ville det ikke være smartere at køre hårdt på tirsdag, torsdag samt lørdag, søndag, og så have en rulle dag onsdag? For at restituere optimalt, og for i det hele taget at få noget ud af trænigen...?

Træningsprogrammet er vedhæftet

_rsprogram.xls

Link to comment
Share on other sites

Programmet ser rimeligt fornuftigt ud - det vil sikkert give en god fremgang hvis du går frem efter det.

Mht. søndagen, så springer det rigtigt nok i øjnene at man skal holde fri der?

Som jeg ser det, er det mest et spørgsmål om planlægning - skal man passe arbejde/uddannelse er det bedre at køre som du foreslår (altså bytte onsdag og søndag).

Som begynder KAN det blive et problem at den hårde træning ligger i løbet af ugen, idet man får uge "vendt på hovedet" - man skulle jo gerne vende sig til at give den maks. i weekenden - hvor løbene jo ligger.

32 km/t over 110 km. alene - hvis det er om vinteren lyder det af MEGET! Men jeg bor også i Århus hvor der er bakket af h... til.

Link to comment
Share on other sites

Som Fast Legs siger så ser det faktisk ok ud. Om det er overkill? Det er helt op til egne ambitioner og træningshistorie (hvor meget man er vant til at træne og kan holde til), men hvis man har ambitioner ser det bestemt ikke voldsomt ud mht. til tid og intensitet. Man kan selvfølgelig altid diskutere hvor intensivt distancedagene skal være.

Personligt ville jeg nok ligge 2 forholdsvis hårde dage i weekenden, men det hænger også sammen med at jeg skal have min hverdag til at hænge sammen. Mit eget vintertræningsprogram er bygget sådan op at jeg kører intervaller tirsdag torsdag og lørdag, distancetræning onsdag og søndag, ruller mandag og holder fri fredag (evt. ruller en stille tur).

I løbsperioden er det en lidt anden sag da der er løb i weekenden man skal være klar til hvis man kører licens. Der vil jeg nøjes med at køre intervaller tirsdag og torsdag og så få en god gang løbstræning i weekenden.

Link to comment
Share on other sites

Synes også at programmet er fint i forhold til progression, længde på ture og så videre. Måske lidt voldsomt med 32km/t over 110km. Det kan jeg ihvertfald ikke klare lige med det samme.

Det jeg mente med overkill var de tre hårde dage i træk: tirsdag, onsdag, torsdag. Det må da alt andet lige give lidt restitutionsproblemer. Jeg tror at jeg i stedet vil bytte rundt på søndag og onsdag. Tage distanceturen søndag og rulle onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun skimmet programmet kortvarigt, og som det er nævnt af andre, så ser det fint ud mht. timetallet/progression. Hvad angår øvelserne, så så jeg umiddelbart ingen lange intervaller, hvilket der bør være, men jeg kan have overset dem. anyway, min pointe er sådan set bare, at jeg synes du skal overveje at melde dig ind i en væddeløberklub, så du får nogle at træne med. For mange nystartede (det går jeg lige ud fra at du er) er det af stor værdi at træne med andre, både mht. motivation og mht. gode råd og mht. kvaliteten i træningen.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share