Konditionstræning


rikke t
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er lige begyndt at træne 2 dages splitprogram og er i tvivl om, hvornår jeg skal lægge koditionstræningen ind. Lige nu varmer jeg op ved at løbe 15 min. i højt tempo og kører derefter splitprogrammet igennem.

Jeg overvejer så at køre konditionstræningen på mine fridage fra splittræningen, men så bliver der jo reelt ingen træningsfrie dage i løbet af ugen, hvilket heller ikke er optimalt. Hvordan gør I andre der kører splitprogram, kører i konditionstræning før splitprogrammet eller hvad?

Pft

v.h. Rikke

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg er lige begyndt at træne 2 dages splitprogram og er i tvivl om, hvornår jeg skal lægge koditionstræningen ind. Lige nu varmer jeg op ved at løbe 15 min. i højt tempo og kører derefter splitprogrammet igennem.

Jeg overvejer så at køre konditionstræningen på mine fridage fra splittræningen, men så bliver der jo reelt ingen træningsfrie dage i løbet af ugen, hvilket heller ikke er optimalt. Hvordan gør I andre der kører splitprogram, kører i konditionstræning før splitprogrammet eller hvad?

Pft

v.h. Rikke

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke vil dyrke konditionstræning på dine træningsfridage, så er der jo kun træningsdagene tilbage. Jeg ville vælge at placere konditionstræningen efter styrketræningen, da det er min erfaring at konditionstræningen gør benene mindre effektive til styrketræningen lige efter end omvendt.

<{POST_SNAPBACK}>

tak for svaret, vil prøve at lægge konditionstræningen efter styrkeprogrammet, synes nemlig heller ikke at styrketræningen fungerer optimalt efter 45 min. konditionstræning

v.h. Rikke

Link to comment
Share on other sites

Cardio før styrke giver en "svag" styrketræning.

Cardio efter styrke ødelægger din restitution.

Der er da ikke noget i vejen med at køre styrke den ene dag og cardio den næste. At du ikke har nogen træningsfrie dage burde ikke være et problem hvis du ellers sover et par timer om natten. Hvis du foretrækker at træne begge dele samme dag så cardio om morgenen og styrke om aftenen. Bare der er 6-12 timer imellem.

Link to comment
Share on other sites

Cardio før styrke giver en "svag" styrketræning.

Cardio efter styrke ødelægger din restitution.

Der er da ikke noget i vejen med at køre styrke den ene dag og cardio den næste. At du ikke har nogen træningsfrie dage burde ikke være et problem hvis du ellers sover et par timer om natten. Hvis du foretrækker at træne begge dele samme dag så cardio om morgenen og styrke om aftenen. Bare der er 6-12 timer imellem.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa

Tak for svaret. Var bare "bekymret" for at komme til at overtræne, hvis ikke der blev lagt hviledage ind i træningen, tror så det er nok en bedre løsning for mig at køre cardio om morgenen og styrketræning om aftenen.

Synes nemlig jeg ofte føler mig træt og energiforladt og får smerter i led og muskler, når der ingen hviledage er.

Så har jeg lige et andet spørgsmål, hvis du altså gider :smile: Jeg har før konditionstrænet ca 8 timer om ugen og det sagde instruktøren at jeg helst skulle skære kraftigt ned på, da det ødelagde min effekt af styrketræningen, når jeg gerne ville have mere muskelmasse. Nu kører jeg så mit split program 5 dage om ugen, men er i tvivl om hvor meget jeg "må" konditionstræne for ikke at ødelægge effekten af styrketræningen?

v.h. Rikke

Link to comment
Share on other sites

Det kommer lidt an på hvad det er du vil.

Hvis du gerne vil have mere muskelmasse, er det jo styrke fremfor kondition du skal lave.

Konditionstræning sikrer et godt kredsløb, SAMT brænder en del energi, hvilket gør det sværrere at være i energioverskud som det netop kræves man er for at tage muskelmasse på..

Det vigtigste er i hvert fald du er i energi overskud hvis du vil tage muskelmasse på - konditionstræningen kan gøre dette problematisk, men udelukker på ingen måde muligheden.

Hvis du forstår hvad jeg mener ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share