Et par spørgsmål om intervaltræning


Weewor
 Share

Recommended Posts

Hej

Der findes jo et hav af artikler om interval træning, men jeg synes at de fleste omhandler beregning af maxpuls og forskellige zoner. Alle synes at have forskellige metoder til dette og forskellige modeller for planlægning af intervaller. Lad det bare hvile i denne omgang.

Det jeg savner svar på er følgende :

1) Er den primære fordel ved intervaltræning at det er en god måde at få banket høj intenstet ind i sin træning uden at gå død (p.g.a. pauserne), eller er fordelen nærmere at kroppen bliver bedre til at h.h.v. "syre til" og "restituere" således at man "skubber" syregrænsen opad (håber I forstår mit amatørsprog).

2) Angående "syregrænsen", den Aerobe Tærskel (AT), Lactate Threshold eller hvad det nu kaldes:

Findes grænsen virkelig ved én bestemt intensitet (puls), og hvordan finder man bedst den grænse (uden labaratorie udstyr)?

Har set følgende metoder:

- Gennemsnitspuls ved 8 min løb med max intensitet

- Løb 30 min med max intensitet. Brug gennemsnitspulsen af de sidste 20 min.

- Føle sig frem efter højeste intensitet man kan holde uden at knække over en given distance

3) Kan man sige noget generelt om horvidt intervallerne skal op over, eller holde sig lige under syregrænsen ?l

Håber der er nogen der vil kommentere på spørgsmålene eller henvise til gode artikler.

Har endnu ikke nogen egne erfaringer da mit første pulsur ikke er ankommet med posten endnu.

.

Link to comment
Share on other sites

2) Angående "syregrænsen", den Aerobe Tærskel (AT), Lactate Threshold eller hvad det nu kaldes:

Findes grænsen virkelig ved én bestemt intensitet (puls), og hvordan finder man bedst den grænse (uden labaratorie udstyr)?

Har set følgende metoder:

- Gennemsnitspuls ved 8 min løb med max intensitet

- Løb 30 min med max intensitet. Brug gennemsnitspulsen af de sidste 20 min.

- Føle sig frem efter højeste intensitet man kan holde uden at knække over en given distance

3) Kan man sige noget generelt om horvidt intervallerne skal op over, eller holde sig lige under syregrænsen ?l

Håber der er nogen der vil kommentere på spørgsmålene eller henvise til gode artikler.

Har endnu ikke nogen egne erfaringer da mit første pulsur ikke er ankommet med posten endnu.

.

<{POST_SNAPBACK}>

AT skulle findes imellem 80-90% intensitet. Den simple måde at beregne intensiteten på er bare at tage procenten af maks-pulsen. Mine egne erfaringer er imidlertid at beregning efter Karvonens formel giver et bedre billede af intensiteten. Se evt. dette link http://exercise.about.com/cs/fitnesstools/g/karvonen.htm

Jeg plejer, når jeg træner intervaltræning, at forsøge at komme op på 90% en kort periode i hvert interval.

Link to comment
Share on other sites

Intervaltræning dækker egentlig bare over at du træner ved at skifte mellem blokke med høj intensitet efterfulgt af en pause (eller træning med lav intensitet) og derefter høj intensitet igen.

Derfor er der som sådan ikke nogle REGLER for hvor høj intensiteten skal være...

"fidusen" er, at du kan træne længere tid ved den samme belastning hvis du splitter høj-intensitetstræningen op i intervaller.

Eksempler:

2x20 min. ved AT med 5 min. RI (Rest Interval)

8x5 min. ved AT med 1 min. RI

6x5 min. ved vo2max med 3 min. RI

5 x 1½-2 min. anaerob kapacitet med 10 min. RI

mikrointervaller:

20x40 sek. med 20 sek. RI

5x12 sek. sprint med 10 sek RI

Som sådan er der ikke noget magisk ved intervaltræning, du kan også få glimrende fremgang ved at køre 40-60 min. ved AT i én sammenhængende blok - den bliver bare MEGET led ved både hovedet og kroppen til sidst...

Link to comment
Share on other sites

OK FastLegs.

Hvis du har ret så er interval-træning altså kun et spørgsmål om at få høj intensitet ind i træningen.

Hmmm. Måske for en "distanceløber".

Men hvad med fodboldspillere? De træner vel også intervaller fordi det netop er sport-specifikt i forhold til fodbold (mange kortere intervaller med høj (anaerob) belastning). De kan vel ikke få det samme ud af at løbe med konstant høj fart på træningsturen, men skal vel netop træne kroppen til at kunne arbejde anaerobt igen og igen? Syre-tolerence eller noget i den dur.....

Men er det ikke også det vi andre har godt af, hvis vi gerne vil være hurtige på f.eks. en 10 km ? Altså netop vekselvirkningen ved at arbejde hårdt og slappe flere gange i træk, fordi det "styrketræner" hjertet bedre end en tur ved konstant intensitet?

Well, måske skulle jeg bare fise ud og løbe en tur i sted for at sidde og spekulere på noget jeg ikke har forstand på. Men jeg er altså stadig i tvivl om hvad det egentlig er der gør intervaltræning effektivt.

.

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke at intervaltræning kun er effektivt pga. højere intensitet. Med intervaltræning flytter man syregrænser samtidig med at det kan give udholdenhed. Min egen erfaring er at intervaltræning hjælper klart bedst hvis det kan mærkes. Når jeg selv har trænet interval har jeg ikke ligefrem lyst til at løbe mere bagefter.

Link to comment
Share on other sites

weewor, hvis du har tid,overskud og lyst, kan du med fordel læse bogen aerob og anaerob træning. Den giver et super godt indblik i forskellige former for interval træning, og de fysiologiske fordele forbundet med det. Desuden giver den et godt indblik i basal træningsfysiologi (ikke styrketræning) - kan anbefales og sproget er forholdsvist enkelt.

Hvis du ikke har tid, overskud og lyst, vil jeg evt gerne vende tilbage til tråden og uddybe dine spørgsmål, orker det dog ikke lige nu :dry::blink:

Link to comment
Share on other sites

weewor, hvis du har tid,overskud og lyst, kan du med fordel læse bogen aerob og anaerob træning. Den giver et super godt indblik i forskellige former for interval træning, og de fysiologiske fordele forbundet med det. Desuden giver den et godt indblik i basal træningsfysiologi (ikke styrketræning) - kan anbefales og sproget er forholdsvist enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tak, den tror jeg at jeg vil kigge nærmere på.

Ville selvfølgelig heller ikke have noget imod dine betragtninger inden jeg får fat på bogen......

.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share