Håndvægte


Roger Wilco
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at begynde på noget styrketræning med håndvægte. Ikke noget med motionscenter, men bare nogle øvelser derhjemme for at få noget styrke i overkroppen. Jeg cykler meget, så benene er der ikke noget i vejen med. :-)

Jeg har fundet nogle forskellige øvelser rundt omkring på nettet, men jeg kan ikke rigtigt finde nogle oplysninger om, hvor meget sådan nogle håndvægte bør veje. Jeg har aldrig lavet sådanne øvelser før, så man skal vel lægge blidt ud?

Øger man vægten efterhånden som man opbygger styrke, eller hva'?

Link to comment
Share on other sites

hvad er grunden til at du vil træne hjemme frem for motionscenter?

man kan sagtens træne hjemme og der er da medlemmer herinde med rigtig goe resultater du skal jo bare være klar over at du for løbende at opbygge muskelmasse vil skulle øge vægten. Hvis du træner hjemme vil det betyde at der skal investeres et par kroner i vægte for at kunne følge med udviklingen i dine muskler.

alt afhængigt af hvor udviklede muskler du har på nuværende tidspunkt skal du nok ikke starte ud med fx 2x20 kg håndvægte til fx flies men derimod noget lavere meeen heller ikke for lavt for så vil resultatet være til at overse.

Ved ikke om du har tjekket disse links ud ellers er der go inspiration at hente:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/

http://www.motion-online.dk/styrketraening...gte_-_oevelser/

Link to comment
Share on other sites

Jo, de links har jeg godt set. Det var sådan noget jeg havde i tankerne.

Grunden til at jeg helst vil træne hjemme, er bare fordi det passer mig bedst. Jeg har ikke rigtig plads til at afsætte bestemte ugedage og tidspunkter til det. Jeg cykler nogle lange ture, når jeg har lyst/tid til det, og så ville jeg også gerne kunne lave noget vægttræning, når jeg har lyst/tid til det. Det er ikke fordi jeg skal være Supermand, jeg vil bare gerne i lidt bedre form, og der er også en mave, der bør reduceres i omfang (den er på rette vej).

Du siger at 2x20 kilo er for meget (det er jeg glad for at høre :smile:), men hvad starter man så med? 2x5 eller 2x10? og hvor lang tid bør man træne ad gangen?

Jeg regner med, at det nok giver sig selv på et tidspunkt, når man har lært vægtene og kroppen at kende. Jeg er mere bange for, at jeg måske lægger for hårdt ud, og overbelaster et eller andet.

Link to comment
Share on other sites

ok her er hustler måden til at finde ud af hvor du skal starte ud rent vægtmæssigt med håndvægtene:

de fleste fitness centre tilbyder gratis prøvetime - benyt dig af et sådant tilbud og tag derhen og find ud af hvor tunge dine håndvægte skal være. så har du fuldstændig mulighed for at afprøve de forskellige vægttyper på de forskellige øvelser du ønsker at udføre.

du skal jo kunne lave ca. 8 - 12 gentagelser hvis du kan lave mere så skal du have tungere håndvægte og hvis du ikke kan lave mindst 8 skal du have lettere håndvægte.

Desuden kan du højst sandsynligt få gode råd med hensyn til udførelsen af de forskellige øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart at man som nybegynder starter ud med lav vægt.

De dumbbells man kan købe i kvickly og netto er egentligt ganske udemærket til dette.

Jeg startede på denne måde med to dumbbells med 17kg til hver. Mit gæt vil være at 15kg i starten (de første par måneder) vil være nok, men hvis du begynder at køre bryst øvelser på bænk så SKAL du efterhånden op i vægt, hvis du vil undgå at lave 150reps hver gang, bare for at kunne mærke LIDT!!

Smut du ud og køb nogle gode dumbbells i en sportsforretning, eller som sagt kvickly, netto el., på omkring de 15kg og begynd at kyle rundt med dem der hjemme. I løbet af noget tid vil du se resultater (du vil føle dem hurtigere end du ser dem :wink: ) og efter noget tid skal de skiftes ud/købes flere eller tungere vægtskiver.

Håber du kommer igang med det og får noget ud af det.

-Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share