Køb af cykel - Hvad skal man vælge ?


gln
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

er blevet bidt af en gal cykel. Jeg træner hver dag og cyklen (den jeg har nu) anvendes og (den nye) skal anvendes til flg.:

mest landevej, en del offroad og lang turs cykling. Har planer om at skulle cykle jorden rundt.

Til det formål mener jeg cyklen skal være relativt simpel og let at reparere. Har kigget på MTB og trekking cykler. Men kan ikke finde nogen uden affjedring i forgaffelen. Er det umuligt at opdrive ?

Jeg har kig på en Cube Outback, men der er fjedre forgaffel. Er der nogen der har nogel fremragende forslag tages i mod med kyshånd :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du køber en Cannondale MTB kan du slå støddæmpning fra ved at dreje på en knap (kan gøres mens du cykler). Jeg har selv brugt en sådan til at cykle gennem Sydamerika. Jeg kan ikke anbefale at køre mange timer på dårlige veje uden støddæmpning! Skal du have bagage med, så overvej en trailer frem for tasker. Det virker meget bedre off road.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor du ikke vil have støddæmpning???

Specielt ikke hvis du skal køre langt off road flere dage i træk...

Men jeg vil tillade mig at gætte på, at du har prøvet nogle cykler, hvor støddømperen har "boppet" op og ned når man træder i pedalerne med tab af kraft til følge...

Som sagt er der mange modeller, hvor man kan låse dæmperen - lock out - og justere hårdheden af dæmperen. Desuden er det vigtigt, at fjederen (hvis ikke det er en luft model) i dæmperen passer til din vægt.

Det er som regel en mellem-hård fjeder der sidder i når man køber cyklen, og den kan nemt være alt for blød, hvis man er tungere end 75-80 kg.

mvh. Krede

Link to comment
Share on other sites

Hej,

og tak for input. Nej, hvorfor jeg ikke er vild med dæmpning skyldes nok mere at jeg er nervøs for om det holder. Der er ikke meget ved at stå i øde marken og cyklen ikke kan bruges hvis gaflen går i stykker. Cube outback har det samme system med at du kan slå dæmpningen fra. Men måske er en mtb ligeså god, bare med smallere dæk

Det er meningen jeg skal have en yak trailer bagefter.

Denali: hvor langt cyklede du og havde du nogen problemer med cyklen ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg cyklede omkring 4000 km, det meste på grusveje og i meget hårdt terræn. Jeg havde ingen problemer med cyklen overhovedet, men kom dog til at mangle bremseklodser, så husk mere end et sæt! Den kører iøvrigt stadig fint på 6. år. Tour cykling er altså ikke så hårdt for cyklen som at give den gas i skoven - specielt ikke hvis du vælger yak traileren. Så vælger du en ordentlig cykel, med en ordentlig gaffel så behøver du ikke bekømre dig om det holder. Jeg vejer over 100 kg, og slider derfor hårdt på grejet, men det gik fint i Sydamerika. Det som oftest går itu er øjerne på stellet til montering af bagagebærere, men det problem er du jo ude over. Mht til dæk, så vælg nogle der har semislick på midten, men som kan gribe fat ude i kanten. Så er du kørende.....

Hej,

og tak for input. Nej, hvorfor jeg ikke er vild med dæmpning skyldes nok mere at jeg er nervøs for om det holder. Der er ikke meget ved at stå i øde marken og cyklen ikke kan bruges hvis gaflen går i stykker. Cube outback har det samme system med at du kan slå dæmpningen fra. Men måske er en mtb ligeså god, bare med smallere dæk

Det er meningen jeg skal have en yak trailer bagefter.

Denali: hvor langt cyklede du og havde du nogen problemer med cyklen ??

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Du bliver nød til at fortælle hvor meget du vil give for den, da det er et ret afgørende parameter :wink: men så skal vi nok også finde noget lækkert frem til dig :4thumbup: På mtb.dk er der mange gode, billige brugte mtb'ere til salg. Prisniveauet er nogle gange sindssygt lavt :devil:

Link to comment
Share on other sites

Denali: Det lyder godt. Så er jeg mere tryg. Jeg vejer kun 60 kg, så jeg slider ikke så hårdt på cyklen :bigsmile:

Jeg har tænkt mig at ofre ca. 10 kilo på en cykel. Så hvis du (Denali) har kørt på en mtb, er udvalget jo blevet udvidet en del. Cube tiltaler mig fordi den er relativt simpel uden for mange finurligheder. Men har også kigget lidt på Ghost og specialized. En Canondale koster vel kassen eller ??

Link to comment
Share on other sites

Cannondale er bestemt ikke et billigt mærke, men andre mærker er også dyre hvis man skal have noget ordentligt. De laver bare også billige cykler. Da jeg i sin tid skulle afsted, tog jeg via Miami hvor jeg købte min cykel. Så var det ca. halv pris af DK og klart under 10000,- Du kan sikkert finde noget brugt. Grunden til at jeg dengang valgte Cannondale var, at jeg skulle have et stort stel, og det kan godt værte svært at finde i ordentlig kvalitet. Forresten vil jeg nok holde mig fra skivebremser hvis jeg var dig, for de kan være svære at reparere og justere. Især hvis de ikke er af ordentlig kvalitet.

God fornøjelse med det!

Denali: Det lyder godt. Så er jeg mere tryg. Jeg vejer kun 60 kg, så jeg slider ikke så hårdt på cyklen :bigsmile:

Jeg har tænkt mig at ofre ca. 10 kilo på en cykel. Så hvis du (Denali) har kørt på en mtb, er udvalget jo blevet udvidet en del. Cube tiltaler mig fordi den er relativt simpel uden for mange finurligheder. Men har også kigget lidt på Ghost og specialized. En Canondale koster vel kassen eller ??

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Denali: Det lyder godt. Så er jeg mere tryg. Jeg vejer kun 60 kg, så jeg slider ikke så hårdt på cyklen :bigsmile:

Jeg har tænkt mig at ofre ca. 10 kilo på en cykel. Så hvis du (Denali) har kørt på en mtb, er udvalget jo blevet udvidet en del. Cube tiltaler mig fordi den er relativt simpel uden for mange finurligheder. Men har også kigget lidt på Ghost og specialized. En Canondale koster vel kassen eller ??

<{POST_SNAPBACK}>

Både Ghost, Cube, Specialized og Cannondale er fornuftige cykler. Som du selv nævner er Cannondale generelt rimelig dyre. Men også de andre mærkers topmodeller koster kassen.

Det du skal være opmærksom på er at lægge pengene i godt stel og gode hjul og dæk. Geargruppen er selvfølgelig også vigtig men stel og hjul skal have første prioritet. Ghost stel skal du lidt op i hirakiet før stellene er rigtig gode. Cube er brætstiv, hvilket tiltaler mig meget. Specialized og cannondale er store anerkendte mærker som også leverer gode stel.

Med et af de mærker skal du nok få en god mtb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal cykle jorden rundt, skal du nok overveje at bruge mere end 10K på dit transportmiddel. Koga Miyata laver rendyrkede top-end trekkingcykler, men de koster.

Inden du kaster dig ud i verden, kan jeg anbefale at læse "Verdens værste tour" af Jens Alstrup og første del af "8000+" af Göran Kropp.

Go tur

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal cykle jorden rundt, skal du nok overveje at bruge mere end 10K på dit transportmiddel. Koga Miyata laver rendyrkede top-end trekkingcykler, men de koster.

Inden du kaster dig ud i verden, kan jeg anbefale at læse "Verdens værste tour" af Jens Alstrup og første del af "8000+" af Göran Kropp.

Go tur

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

Si t´es un grimpeur qui aime courir ou l´inverse! :wink:

Pourquoi le francais dans la signature?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share