Væskeophobning ved brug af kreatin


SYDE
 Share

Recommended Posts

Jeg er så sent som i dag blevet færdig med min loadingperiode med kreatin - indtil nu synes jeg at jeg kan mærke en lille styrkeændring (måske er det bare psykisk?!), men det lader ikke til at væske binder sig i min krop. Min vægt er den samme som den har været det sidste stykke tid. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, hvornår væsken burde begynde at blive bundet i kroppen??

Og lige en anden ting. Når loading perioden er ovre, hvilket den jo er.. hvor meget skal jeg så indtage og hvornår på dagen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv i min loading periode, som for mit vedkommende slutter i morgen (6 dage) hvor jeg har taget 4 - 5 x 5g om dagen. Og efter min research så skal man efter loading perioden tage ca. 5g om dagen i 6 - 8 uger, og så holde en pause lige så længe.

Hvornår man skal tage det? Der er sikkert flere råd der siger noget forskelligt, men jeg læste at umiddelbart efter træning skulle være bedst. Og det har jeg tænkt mig at holde mig til da det lyder fornuftigt. Selvom lige før træning lyder heller ikke helt forkert hmm :raisebrow:

hehe du er da heldig hvis du kan mærke en styrkeændring allerede, jeg troede ikke effekten var så hurtig, jeg kan i hvert fald ikke mærke noget, men måske er det bare psykisk som du siger :)

Må jeg spørger om hvor længe din loading periode har været, siden du snakker om vægt.. som da ikke burde ændres i løbet af en uges loading hmm :confused:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv i min loading periode, som for mit vedkommende slutter i morgen (6 dage) hvor jeg har taget 4 - 5 x 5g om dagen. Og efter min research så skal man efter loading perioden tage ca. 5g om dagen i 6 - 8 uger, og så holde en pause lige så længe.

Hvornår man skal tage det? Der er sikkert flere råd der siger noget forskelligt, men jeg læste at umiddelbart efter træning skulle være bedst. Og det har jeg tænkt mig at holde mig til da det lyder fornuftigt. Selvom lige før træning lyder heller ikke helt forkert hmm  :raisebrow: 

hehe du er da heldig hvis du kan mærke en styrkeændring allerede, jeg troede ikke effekten var så hurtig, jeg kan i hvert fald ikke mærke noget, men måske er det bare psykisk som du siger :)

Må jeg spørger om hvor længe din loading periode har været, siden du snakker om vægt..  som da ikke burde ændres i løbet af en uges loading hmm  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har loadet i 6 dage med 4x5g om dagen. I dag tog jeg så 4 gram.. Jamen det er det jeg spørger om - hvornår bør man kunne se væskeophobningerne?!

Jeg vil umiddelbart tro at det burde kunne ses meget snart, hvis det kommer! Mht. effekt så har jeg fået lidt mere overskud i mine sæt, så jeg kan have mere fokus på teknik og korrekt udførelse..

Link to comment
Share on other sites

Mht til indtagelsen af kreatinen skal den tages før workout, helst kombineret med kulhydrater da dette gir et boost til optagelsen af kreatinet i cellen.

Grunden til at tage det før workout er at dette også øger kreatinoptagelsen, fx hvis du tager kreatin og hopper på et ben, vil det ben du har hoppet på, optage mere kreatin end det andet.

Link to comment
Share on other sites

Mht til indtagelsen af kreatinen skal den tages før workout, helst kombineret med kulhydrater da dette gir et boost til optagelsen af kreatinet i cellen.

Grunden til at tage det før workout er at dette også øger kreatinoptagelsen, fx hvis du tager kreatin og hopper på et ben, vil det ben du har hoppet på, optage mere kreatin end det andet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva? :blink:

Prøv lige at læse Kreatin indtaget lige efter traening er mest effektivt

fx hvis du tager kreatin og hopper på et ben, vil det ben du har hoppet på, optage mere kreatin end det andet.

Har du noget stof der underbygger den påstand?

Edited by Kander
Link to comment
Share on other sites

translokationen af glut4transportører sker under træning så det hjælper sikkert fint at tage det lige inden også. Dette optag forhøjes så vidt jeg er orienteret lokalt i de muskler der er aktive.

Dog tror jeg ikke på at muskelkoncentrationen kan øges lokalt når der almindeligvis skal en 5-7dages loadingperiode til før man kan mærke nogen effekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her

Det giver jo også en hvis form for mening, rent logisk. Hvornår har vi brug for effekten af kreatin, under træningen, hvorfor så tage det efter træning, hvor behovet ikke er der?

Desuden står der ikke noget om, i den artikel du linkede til, om at de havde lavet forsøg lige før træningen.

Det jeg siger her er ikke hvad jeg har linket til, der står der langt bedre beskrevet af en physiolog som har forsket i træning det meste af sit liv.

Link to comment
Share on other sites

translokationen af glut4transportører sker under træning så det hjælper sikkert fint at tage det lige inden også. Dette optag forhøjes så vidt jeg er orienteret lokalt i de muskler der er aktive.

Hvad skal man så tro?

Jeg synes ellers der er bred enighed om at kreatin skal tages efter endt træning.

Link to comment
Share on other sites

Her

Det giver jo også en hvis form for mening, rent logisk. Hvornår har vi brug for effekten af kreatin, under træningen, hvorfor så tage det efter træning, hvor behovet ikke er der?

Desuden står der ikke noget om, i den artikel du linkede til, om at de havde lavet forsøg lige før træningen.

Det jeg siger her er ikke hvad jeg har linket til, der står der langt bedre beskrevet af en physiolog som har forsket i træning det meste af sit liv.

<{POST_SNAPBACK}>

optaget sker over tid, desuden kan per Ågaard tørre røv med Haycock og Blade på det akademiske plan :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så uenig. Ikke at jeg på den måde siger at jeg er klogere og ved mere om det end ågaard. Men hvis du kigger på HST's hjemmeside, hvilket du vel har gjort, så bliver der bl.a. skrevet mere detaljeret om forsøgende, godt nok ikke det her :dry: , men generelt.

Desuden, jeg tror du har ret, Min personlige opfattelse er bare at det er bedre at tage det pre-workout. men den helt store forskel er der nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så sent som i dag blevet færdig med min loadingperiode med kreatin - indtil nu synes jeg at jeg kan mærke en lille styrkeændring (måske er det bare psykisk?!), men det lader ikke til at væske binder sig i min krop. Min vægt er den samme som den har været det sidste stykke tid. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, hvornår væsken burde begynde at blive bundet i kroppen??

Og lige en anden ting. Når loading perioden er ovre, hvilket den jo er.. hvor meget skal jeg så indtage og hvornår på dagen?

<{POST_SNAPBACK}>

Stigningen er typisk på 0.5-2 kg i forbindelse med den initielle loadingfase (20-25 g kreatin/dag, 5-7 dage), og i den efterfølgende fase med med lavere doser (5-10 g/dag, 30-60 dage) kan der optræde stigninger på 1-7 kg

PS. er hugget fra http://www.motion-online.dk/kost_og_tilsku...upplementering/ :4smartass:

At du ikke er gået op i vægt, kan tyde på at du ikke responderer positivt på kreatinindtagelsen.

Jeg er selv lige blevet færdig med loading fasen og har taget 1.5 kg på i løbet af 5 dage. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nu må væskeophobningen ved at komme hos mig :( Jeg har taget 2 kg på på 2 dage og jeg har faktisk trænet mere end jeg plejer og hårdere så det er ikke bare for meget mad der er skyld i det... Det gode ved det er så at min omkreds omkring maven ikke er blevet større - det eneste der ser lidt større ud er ryg, bryst og arme :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så uenig. Ikke at jeg på den måde siger at jeg er klogere og ved mere om det end ågaard. Men hvis du kigger på HST's hjemmeside, hvilket  du vel har gjort, så bliver der bl.a. skrevet mere detaljeret om forsøgende, godt nok ikke det her :dry: , men generelt.

Desuden, jeg tror du har ret, Min personlige opfattelse er bare at det er bedre at tage det pre-workout. men den helt store forskel er der nok ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

hvorfor taler du eom detaljerede forsøgsbeskrivelser når jeg taler om forfatternes faglige baggrund :wink:

Og nej jeg tror ikke forskellen er værd at skrive hjem om :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

for ikke at starte en ny tråd..

Hvor hurtigt taber man denne væskeophobning efter endt kreatin-kur...?

Har ikke taget det i en uges tid, og har kun tabt et kilo ca. Har dog også et lille samlet kalorieoverskud.. men hvor lang tid vil der ca. gå før man kan regne med alt vandet er ude..?

Link to comment
Share on other sites

Sidder med nogenlunde samme problem, jeg render rundt og ligner en bamse og væskeophobningen vil ikke foretage sig, jeg har taget omkring 4-5 kg væske på og det er nu en uge siden jeg stoppede loading, det er fuldstændig vanvittigt, lavede en tråd om det men fik desværre ikke svar :crybaby:, tråden kan ses her:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev gik der cirka 14 dage sidste gang jeg stoppede foer vaeske (og styrke) var tilbage paa "foer" niveau

Er meningen med kreatin kuren ikke at man får mere styrke når man er igang.. der ved løfte flere kg flere gange.. det skulle gerne give mere styrke.. så er du slet ikke steget? altså i forhold til før du begyndte med kuren..

Link to comment
Share on other sites

Prosendal> Personlig erfaring: Naar jeg begynder kreatin kur, saa ryger min vaegt op omkring 3 kg og styrke med omkring 5% - det ta'r mig cirka en maaned. Naar jeg holder op igen ryger jeg naesten helt tilbage til udgangspunktet.

Den observation gjorde jeg nogle aar tilbage da jeg ikke havde systematisk progression indbygget i mit traeningsprogram. MED progression er det lidt svaerre at faa en ide om hvor meget at styrkefremgangen der skyldes kreatinen.

Jeg har saa valgt den 'nemme' loesning: Kreatin er en del af dagligdagen.. har aldrig oplevet nogle bivirkninger.

Jegt synes heller ikke vaeskeophobningen er SAA slem. Jeg har en relativ lav fedtpct. paa omkring 8 +/- og det eneste jeg kan SE er liiiidt mere vaeske omkring skuldre og bryst. Abs ser fine ud - kreatin eller ej..

Link to comment
Share on other sites

Prosendal> Personlig erfaring: Naar jeg begynder kreatin kur, saa ryger min vaegt op omkring 3 kg og styrke med omkring 5% - det ta'r mig cirka en maaned. Naar jeg holder op igen ryger jeg naesten helt tilbage til udgangspunktet.

Den observation gjorde jeg nogle aar tilbage da jeg ikke havde systematisk progression indbygget i mit traeningsprogram. MED progression er det lidt svaerre at faa en ide om hvor meget at styrkefremgangen der skyldes kreatinen.

Jeg har saa valgt den 'nemme' loesning: Kreatin er en del af dagligdagen.. har aldrig oplevet nogle bivirkninger.

Jegt synes heller ikke vaeskeophobningen er SAA slem. Jeg har en relativ lav fedtpct. paa omkring 8 +/- og det eneste jeg kan SE er liiiidt mere vaeske omkring skuldre og bryst. Abs ser fine ud - kreatin eller ej..

Hvorfor tager du kreatin hvis du ikke føler det giver noget?

Skal selv til at starte min første kreatin kur.. har aftalt en samtale med lægen, for lige at høre hans mening.. havde hørt noget med lever risiko, noget med at der "kunne" ske noget med leveren...

Men godt at høre du ikke har mærket noget bivirkninger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share