udo´s Choice


jfk
 Share

Recommended Posts

Vi kan vel alle blive enige om at fiskeolie af en lødig kvalitet er et godt supplement.

I Fakta har jeg set at man kan købe 500ml flasker ren fiskeolie uden fiskesmag (ifølge etiketten) til ca. 70 kr. Det er jo noget billigere end fiskeoliekapsler eller Udo's for den sags skyld. Nogen der har smagt den, og er den til at få ned?

Et bi-spørgsmål: Levertran af torskelever som vore forældre har spist (nogle har) i en menneskealder. Indeholder det ret meget Omega 3 dvs. EPA og DHA ?

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Doc-

Stubbe> Jeg synes jeg får mange forskellige anbefalinger og tal hvad angår sundt fedt og den slags. Jeg er begyndt at spise én avocado om dagen (den vejer 200 gram uden stenen) - hvor "godt" er jeg dækket ind med den avocado hvis jeg må spørge så...hm ja simpelt  :blush:  (jeg kan dog forstå der er en pæn mængde mættet fedt i avocado?  :raisebrow:  )
Der er ca 1,5g mættet fedt - 10g monoumættet fedt - 1g flerumættet fedt hvoraf stort set det hele er N-6 pr 100g avocado. Med hensyn til essentielle fedtsyrer er du derfor dårligt dækket ind. Som supplement er det en ganske fornuftig kilde pga det store indhold af monoumættet.

Angel-

Jo det vil.... så længe det er en sponsoreret person der skriver - i det jeg henviser til et kosttilskud som jeg har økonomisk interesse i!
Hvis man starter med popsmarte bemærkning eller egne beretninger er det klart man mister den faglige troværdighed indenfor det emne. Derudover mindes jeg ikke at have set et fagligt indlæg blive kaldt utroværdigt, men du har måske eksempler? Problemet i dette tilfælde er snarere at der ikke findes nogen faglig begrundelse på at indtage udo frem for andre produkter.
Link to comment
Share on other sites

Jeg selv indtager også Nutridan, da jeg ikke er den store fiskespiser.

På salaten med det eller ned i shaken, så er man hurtigt dækket ind.

Jeg er heller ikke en af dem, der gider at bruge enorme summer på olier, hvor der ikke en gang kan dokumenteres nogen effekt i forhold til de billigere alternativer. 40 kroner for en halv liter er nok, specielt når man er på SU.

Link to comment
Share on other sites

Angel-
Jo det vil.... så længe det er en sponsoreret person der skriver - i det jeg henviser til et kosttilskud som jeg har økonomisk interesse i!
Hvis man starter med popsmarte bemærkning eller egne beretninger er det klart man mister den faglige troværdighed indenfor det emne.

<{POST_SNAPBACK}>

Slet skjult sviner?

Derudover mindes jeg ikke at have set et fagligt indlæg blive kaldt utroværdigt, men du har måske eksempler?  Problemet i dette tilfælde er snarere at der ikke findes nogen faglig begrundelse på at indtage udo frem for andre produkter.

Der er ikke givet nogen! Hvis du læser de foregående posts er det tydeligt at der IKKE nævnes videnskabelige referencer, men kun personlige erfaringer. Hvordan enekelte vælger at tolke dem må stå for egen regning.

Det undrer mig du fortsætter argumentationen for din agenda, når modparten ikke kan være med af etiske årsager. Især når der er en så tydelig negativ undertone, virker det ganske usmageligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv benyttet mig af UDO's og er senere gået over til omega 3 kapsler fra netto suppleret med solsikkolie og jeg kan ikke mærke nogen forskel.

Jeg er måske heller ikke så godt et eksempel da min træningserfaring ikke er så lang (et par år) og har derfor svært ved at bemærke små udsving da jeg stadig har fremgang.

Jeg tror først at det er når man kommer på et niveau som Angel, altså et nivaeu hvor man skal analysere alle aspekterne i ens kost for at fortsætte den optimale fremgang at UDO's kan gå ind og være en vigtig faktor. Jeg mener dog at det er penge ud af vinduet hvis man er på et niveau hvor man stadig oplever stor fremgang. Her kan man "bare" benytte sig af omega 3 kapsler og en eller anden kvalitetsolie.

Hvis man endelig skal benytte sig af UDO's, ville jeg gøre det under cuttingfasen, da jeg selv har oplevet at et stort fedtindtag har et positivt resultat i kampen om at bibeholde styrken.

Dette er min egen erfaring og er ikke dokumenteret.

Link to comment
Share on other sites

Slet skjult sviner?
Næ. Det er en konstatering som, i hvertfald i min verden, er gældende for alle, jeg selv inklusiv.
Der er ikke givet nogen! Hvis du læser de foregående posts er det tydeligt at der IKKE nævnes videnskabelige referencer, men kun personlige erfaringer. Hvordan enekelte vælger at tolke dem må stå for egen regning.

Det undrer mig du fortsætter argumentationen for din agenda, når modparten ikke kan være med af etiske årsager. Især når der er en så tydelig negativ undertone, virker det ganske usmageligt.

:laugh: Jeg er desværre bange for at du mener det seriøst, så jeg må hellere svare.

1. Det er en diskution om en person der får et produkt sponseret kan komme med en faglig understøttet udtalelse uden at det tages som reklame. Det ser jeg ingen grund til at det ikke skulle kunne, hvis man holder en faglig tone.

2. Personen får produktet til at fremstå positivt og påstår der sker markante ændringer ved indtagelse, uden at ville komme ind på hvad eller hvorfor. Det er ikke særlig længe siden samme person roste et andet produkt højt og kom med fysiologiske mekanismer til dets funktion, igen uden at kunne/ville dokumentere disse påstande. Det er usmageligt, (igen) i min verden, men der er vi jo så forskellige.

Link to comment
Share on other sites

Slet skjult sviner?

Næ. Det er en konstatering som, i hvertfald i min verden, er gældende for alle, jeg selv inklusiv.

Der er ikke givet nogen! Hvis du læser de foregående posts er det tydeligt at der IKKE nævnes videnskabelige referencer, men kun personlige erfaringer. Hvordan enekelte vælger at tolke dem må stå for egen regning.

Det undrer mig du fortsætter argumentationen for din agenda, når modparten ikke kan være med af etiske årsager. Især når der er en så tydelig negativ undertone, virker det ganske usmageligt.

:laugh: Jeg er desværre bange for at du mener det seriøst, så jeg må hellere svare.

1. Det er en diskution om en person der får et produkt sponseret kan komme med en faglig understøttet udtalelse uden at det tages som reklame. Det ser jeg ingen grund til at det ikke skulle kunne, hvis man holder en faglig tone.

2. Personen får produktet til at fremstå positivt og påstår der sker markante ændringer ved indtagelse, uden at ville komme ind på hvad eller hvorfor. Det er ikke særlig længe siden samme person roste et andet produkt højt og kom med fysiologiske mekanismer til dets funktion, igen uden at kunne/ville dokumentere disse påstande. Det er usmageligt, (igen) i min verden, men der er vi jo så forskellige.

<{POST_SNAPBACK}>

Så længe der i dette tilfælde ikke tales om dokumenterede fakta, forstår jeg virkeligt ikke hvorfor det generer dig så voldsomt?

Dette er et board der også huser fitness og bodybuilding folk, der ofte vil være progressive i deres tilgang til brug af kosttilskud.

Man kan så tage del i den eksperimentering og dermed give enkeltindividers erfaring betydning. Eller lade være og holde sig til videnskaben, vente på den undersøger de produkter der kan tænkes at have effekt. Dette kan betyde at man er årtier bagud, men til gengæld spare en for mange penge på værdiløse tilskud.

Debatten behøver i mine øjne ikke at blive grim, bare fordi en gruppe kun udtaler sig på baggrund af direkte in vivo studier eller man tillader sig at spekulere ud fra stoffers kendte mekanismer/erfaringer.

Der kan samles stærk praktisk viden hvor videnskaben møder erfaring. Den chance forspilder du med din mavesure facon.

Din evne er at være traditionalisten der får hypen omkring ubrugelige produkter skudt ned, men det hjælper ikke hvis halvdelen af boardet sætter dig på ignore pga. pinlige slet skjulte personangreb.

Link to comment
Share on other sites

laugh.gif Jeg er desværre bange for at du mener det seriøst, så jeg må hellere svare.
Se, der er ingen der stiller spørgsmålstegn vil din viden. hvorfor så gøre det til en pisse konkurrence og forsøge at få mig til atse dum ud?
1. Det er en diskution om en person der får et produkt sponseret kan komme med en faglig understøttet udtalelse uden at det tages som reklame. Det ser jeg ingen grund til at det ikke skulle kunne, hvis man holder en faglig tone.

Tolkningen af det tilgængelige materiale vil altid kun betvivles pga. det førnævnte sponsorat. Forstår ikke hvorfor du ikke vil repektere at Angel ikke ønsker at deltage i debatten?

Eller du føler du bedre kan vurdere om hun burde deltage end hende selv?

Der er klare anti reklame regler på MOL, jeg kan sagtens forstå et ønske om at repektere dette.

2. Personen får produktet til at fremstå positivt og påstår der sker markante ændringer ved indtagelse, uden at ville komme ind på hvad eller hvorfor. Det er ikke særlig længe siden samme person roste et andet produkt højt og kom med fysiologiske mekanismer til dets funktion, igen uden at kunne/ville dokumentere disse påstande. Det er usmageligt, (igen) i min verden, men der er vi jo så forskellige.

*

Hvis du har et generelt problem med Angel kunne du jo tage dig af dette via PM, i en debat med åbne motiver eller lignende, stikpiller og nedladende tone (som du også finder nødvendig over for mig?) er pinlig og det modsatte af det du er foretaler for. Saglighed og Faglighed. Ikke svært at skyde vedkommendes argumnter ned med referencer, og en faglig debat, der er ingen der skulle være bedre udrustet til dette end dig. Hvorfor så ikke bidrage med det? Vi ville alle lære noget af det. Negative personlige angreb trækker bare boardet ned..

Link to comment
Share on other sites

Bør man forresten opbevare sin olie i køleskabet i når den er blevet åbnet?

<{POST_SNAPBACK}>

fryser

<{POST_SNAPBACK}>

Seriøst? Jeg troede at opbevaring ved stuetemperatur, dog mørkt og tørt var nok.

Edited by humseper
Link to comment
Share on other sites

Hvis personen har været så stødt over mit indlæg, som du giver udtryk for, regner jeg med at have fået det af vide af personen selv, i et indlæg eller over pm. I så fald ville jeg tage det til efterretning og se om jeg havde været for grov, at man har en anden person til det og det sker i den tone, kan jeg ikke tage seriøst.

ptpoul:

Så længe der i dette tilfælde ikke tales om dokumenterede fakta, forstår jeg virkeligt ikke hvorfor det generer dig så voldsomt?
Personen får produktet til at fremstå positivt og påstår der sker markante ændringer ved indtagelse, uden at ville komme ind på hvad eller hvorfor. Så skulle man enten lade være at påstå dette, eller gøre det klart at det er ens egen observationer.

Jeg synes det er godt med både videnskabelig evidens og personlige erfaringer, når blot man kan finde ud af at adskille disse og gøre det klart for andre.

ptpoul:

Tolkningen af det tilgængelige materiale vil altid kun betvivles pga. det førnævnte sponsorat. Forstår ikke hvorfor du ikke vil repektere at Angel ikke ønsker at deltage i debatten?

Eller du føler du bedre kan vurdere om hun burde deltage end hende selv?

Der er klare anti reklame regler på MOL, jeg kan sagtens forstå et ønske om at repektere dette.

Jeg tror stadig ikke på at der ville være en eneste der sagde noget hvis en sponseret person kom med en faglig dokumenteret påstand, men det vil kun tiden vise.

Desuden har personen vel ikke aktier i udo, hvorved der ikke er økonomiske interesser i det enkelte produkt, men derimod i at blive sponseret bredt indenfor kosttilskud? Så hvis det i siger er korrekt, kan vi ikke tage noget fagligt hun siger om kosttilskud seriøst da hun har en bred økonomisk interesse heri?

PS. egne positive oplevelser kan og er tidligere betragtet som reklame, så hvis man er så bange for at fremstå som sælger af et produkt, giver det ikke mulighed for at deltage i tråde der omhandler dette produkt, hverken fagligt som personligt. Det var da en trist konklusion.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Bør man forresten opbevare sin olie i køleskabet i når den er blevet åbnet?

<{POST_SNAPBACK}>

fryser

<{POST_SNAPBACK}>

Seriøst? Jeg troede at opbevaring ved stuetemperatur, dog mørkt og tørt var nok.

<{POST_SNAPBACK}>

helt seriøst :wink: Olien holder sig længere, og den skal blot stå på køkkenbordet et par minutter, før man kan begynde at hælde op af den.

Link to comment
Share on other sites

Bør man forresten opbevare sin olie i køleskabet i når den er blevet åbnet?

<{POST_SNAPBACK}>

fryser

<{POST_SNAPBACK}>

Seriøst? Jeg troede at opbevaring ved stuetemperatur, dog mørkt og tørt var nok.

<{POST_SNAPBACK}>

helt seriøst :wink: Olien holder sig længere, og den skal blot stå på køkkenbordet et par minutter, før man kan begynde at hælde op af den.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Jeg har desværre ikke ikke en fryser til rådighed. Så vil det mest optimale vel være at opbevare den i køleskabet i forhold til stuetemp.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ikke, uden at vide det med sikkerhed, olien er jo kapslet inde.

Men prøv da at skære en kapsel over og lugt, om den er harsk. I givet fald kunne jeg ikke drømme om, at nedsvælge substansen.

Edited by JesperT
Link to comment
Share on other sites

Personen får produktet til at fremstå positivt og påstår der sker markante ændringer ved indtagelse, uden at ville komme ind på hvad eller hvorfor. Så skulle man enten lade være at påstå dette, eller gøre det klart at det er ens egen observationer.
- men hvis man finder et godt produkt som er konsistent i sin kvalitet samt man oplever løbende forbedringer i forhold til dengang hvor man selv lavede sin egen blanding, så er en del af svaret nok der 

Den billige løsning har aldrig præsteret at give mig de samme glæder jeg har fået af Udos

Det er da rimeligt klart, at der er tale om personlige erfaringer...

Link to comment
Share on other sites

Nu er det også rimeligt klart at du piller et indlæg ud hvor der nævnes personlige erfaringer. Dårlig stil. Hvis du er i tvivl om hvad jeg har hentydet til burde du spørge.

Der nævnes f.eks. at man efter + 3 mdr kan mærke markante ændringer. Hvilke markante ændringer? Hvorfor? Hvordan sker det? Kan alle mærke de ændringer?

Hvis dette var skrevet af en person du ikke kendte personligt, havde du nok også kommenteret det.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

1. TROVÆRDIGHED:

Jeg tjener ingen penge på at anbefale eller fraråde bestemte produkter.

2. "INTENSE" SPORTSFOLK:

Humseper skriver: "Jeg tror først at det er når man kommer på et niveau som Angel, altså et niveau hvor man skal analysere alle aspekterne i ens kost for at fortsætte den optimale fremgang at UDO's kan gå ind og være en vigtig faktor".

Der tror jeg, at Humseper har en vigtig pointe. Jeg har ikke forstand på ernæring til folk, der dyrker "intens" sport. Så når jeg udtaler mig, er det til folk i almindelighed.

3. "UDOS CHOICE" VERSUS "BECEL FLYDENDE MARGARINE"/RAPSOLIE:

500 ml Udos Choice koster 149 kr hos en producent. Dertil skal vel lægges fragt(?).Til sammenligning koster 500 ml "Becel Flyende"-margarine ca. 8 kr i en tilbudsavis.

Med andre ord er der 141 kr forskel på disse 2 produkter.

Jeg kender ikke normalprisen på "Becel Flydende"-margarine. Men selv hvis vi køber Udos Choice i den billigste butik - og selv hvis vi køber "Becel Flydende"-margarine i den nyeste butik - vil der højst sandsynlig være en prisforskel på over 100 kroner på disse 2 "500 ml"-flasker.

Så for de penge, som man bruger på "Udos Choice", vil man kunne få både "Becel Flydende"-margarine og "Pikasol"-fiskeoliekapsler og "Bioflax"-hørfrøoliekapsler.

Ved et forbrug på 20 ml pr. dag, er prisfoskellen på minimum 4 kr. Det vil sige 120 kr pr. måned. For disse 4 kroner kan man som sagt få "Pikasol"-fiskoliekapsler eller "Bioflax"-hørfrøoliekapsler.

Så man skal egentlig ikke sammenligne Udos Choice med "Becel Flydende"-margarine. Man skal derimod sammeligne "Uos Choice"med "Becel Flydende" margarine + fiskeolie + hørfrøolie.

Et lignende regnestykke kan man lave mellem den dyre "Udos Choice" og den billige rapsolie.

Derfor synes jeg, at det er værd at undersøge, om "Udos Choice" vitterlig er så meget bedre end "Becel Flydende"-margarine og rapsolie.

Jeg er derfor ved at undersøge kvaliteten af "Becel Flydende"-margarine. Producenten har ikke villet svare mig, men jeg prøver igen. På nuværende tidspunkt kan jeg oplyse, at "Becel Flydende"-margarine indeholder 14 gram n-6-fedtsyrer og 7 gram n-3-fedtsyrer pr. 100 gram. Selvom den indeholder hærdet fedt, skulle den være uden transfedtsyrer.

Personligt vil jeg ikke bruge "Udos Choice". Jeg mener, at det er et opreklameret og alt for dyrt produkt. Istedet for bruger jeg "Becel Flydende"-margarine, "Pikasol"-fiskeoliekapsler og "Bioflax"-fiskeoliekapsler.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det også rimeligt klart at du piller et indlæg ud hvor der nævnes personlige erfaringer. Dårlig stil. Hvis du er i tvivl om hvad jeg har hentydet til burde du spørge.

Der nævnes f.eks. at man efter + 3 mdr kan mærke markante ændringer. Hvilke markante ændringer? Hvorfor? Hvordan sker det? Kan alle mærke de ændringer?

Hvis dette var skrevet af en person du ikke kendte personligt, havde du nok også kommenteret det.

<{POST_SNAPBACK}>

Der står ingen steder at der er tale om noget der hviler på et videnskabeligt grundlag. At du vælger at tolke det sådan skyldes måske at du også kender vedkommende via MOL?

Kritisk spørgen er fint, små stikpiller og at latterliggøre andre (i dette tilfælde mig) er pinligt.

Du har ondt i røven over et eller andet, fair nok, klar det va PM's.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en (for mig) ganske spændende debat, da jeg den anden dag var ved at bruge 149 kr. på noget Udos. Men hvis man kan "nøjes" med at købe noget til en brøkdel af prisen som stort set er lige så godt, tror jeg da jeg udsætter indkøb af Udos. Er der ikke nogle flere af de mere hardcore som har trænet i lang tid, som kan komme med noget indput?

Og kan de to debatører som åbenbart ikke er helt enige (hvem kan det mon være??) ikke smide mudder efter hinanden over PM? :poking:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det også rimeligt klart at du piller et indlæg ud hvor der nævnes personlige erfaringer. Dårlig stil. Hvis du er i tvivl om hvad jeg har hentydet til burde du spørge.

Der nævnes f.eks. at man efter + 3 mdr kan mærke markante ændringer. Hvilke markante ændringer? Hvorfor? Hvordan sker det? Kan alle mærke de ændringer?

Hvis dette var skrevet af en person du ikke kendte personligt, havde du nok også kommenteret det.

<{POST_SNAPBACK}>

Der står ingen steder at der er tale om noget der hviler på et videnskabeligt grundlag. At du vælger at tolke det sådan skyldes måske at du også kender vedkommende via MOL?

Kritisk spørgen er fint, små stikpiller og at latterliggøre andre (i dette tilfælde mig) er pinligt.

Du har ondt i røven over et eller andet, fair nok, klar det va PM's.

<{POST_SNAPBACK}>

For mig virker det som om at du farer mere i flæsket på Stubbe, end Stubbe gør på Angel. Nu er du, såvidt jeg indtryk af, heller ikke lige Kongen-af-god-tone her på mol. Jeg synes, alt andet lige, at Stubbes pointe er bedre end din - selvom intriger altid er sjove :laugh: Det kunne da være rart med nogle fagligt underbyggede udtalelser. Og selvom jeg selv sætter ret stor lid til praktiske erfaringer - især når det er en ægte træningsentusiast/-nørd som Angel, så er Udos er jo trods alt rimeligt pebret.

Edited by jhax
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share