Vægt/fedt forøgelse-selv med træning og sund kost?


Sherlock
 Share

Recommended Posts

Hej alle - håber i kan hjælpe

Jeg skriver (på vegne) af min forlovede.

Hun er 35 og har døjet med en støt vægt forøgelse siden vi mødtes og begyndte på p-piller.

Vi er begge holdt op med at ryge i perioden og det gjorde bare at hun tog flere kilo på.

Hun har prøvet diverse kure, bl.a. den kur hvor man ikke må få kulhydrater, men det gik hun helt ned på.

For omkring 4 måneder siden begyndte hun at løbetræne, dyrke et vægttræningsprogram og hun ændrede sit kost så hun skar væsentlig ned på pasta, ris, kartolfer og hvidt brød, men det har ikke hjulpet. Hun har også skåret ned gennerelt på mængden af mad.

Hun er nu begyndt at træne i et center, men det har heller ikke givet resultat endnu.

Hun er på Yasmin p-piller som ellers passer fint til hende. Det er ikke bare at droppe dem, for hun har også endomatriose, som bliver holdt stangen af p-piller.

Kan p-piller virkelig have en så stor indflydelse så man kan løbetræne og spise sundt, men stadig tage kilo på?

Hvem skal man have fat i for at få en forklaring?

En diatist, læge eller hvad?

Håber virkelig i kan hjælpe her :confused:

Link to comment
Share on other sites

Hej alle - håber i kan hjælpe

Jeg skriver (på vegne) af min forlovede.

Hun er 35 og har døjet med en støt vægt forøgelse siden vi mødtes og begyndte på p-piller.

Vi er begge holdt op med at ryge i perioden og det gjorde bare at hun tog flere kilo på.

Hun har prøvet diverse kure, bl.a. den kur hvor man ikke må få kulhydrater, men det gik hun helt ned på.

For omkring 4 måneder siden begyndte hun at løbetræne, dyrke et vægttræningsprogram og hun ændrede sit kost så hun skar væsentlig ned på pasta, ris, kartolfer og hvidt brød, men det har ikke hjulpet. Hun har også skåret ned gennerelt på mængden af mad.

Hun er nu begyndt at træne i et center, men det har heller ikke givet resultat endnu.

Hun er på Yasmin p-piller som ellers passer fint til hende. Det er ikke bare at droppe dem, for hun har også endomatriose, som bliver holdt stangen af p-piller.

Kan p-piller virkelig have en så stor indflydelse så man kan løbetræne og spise sundt, men stadig tage kilo på?

Hvem skal man have fat i for at få en forklaring?

En diatist, læge eller hvad?

Håber virkelig i kan hjælpe her :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Sherlock,

P-piller ved jeg ikke noget om, så det kan jeg ikke rigtig udtale mig om.

Det er meget normalt at tage på, når man begynder at træne. Prøv fx at læse denne her artikel: Samspillet mellem motion og vægttab

Din forlovede skal selvfølgelig ikke spilde tiden på tåbelige slankekure, hvor hun spiser en masse ting, hun ikke kan holde ud. Helt at undlade kulhydrater er direkte dumt. Især hvis man er fysisk aktiv!

Spis gerne en MASSE grønssager, noget frugt, grove kulhydrater, magert kød, fisk og nogle nødder+sunde olier. Sker der stadigvæk ikke noget med vægten, kan det være en rigtig god idé at tælle kcal.

En anden god idé kunne være at se på træningen - om den kan optimeres? Du kan jo evt prøve at poste den her på MOL :smile:

Link to comment
Share on other sites

Træning /løbe program:

Mandag:

Styrketræning.

12 min kondi opvarmning. Cykel, step eller romaskine.

45 min styrketræning. Ben, arme, ryg, mave.

Tirsdag:

Fri

Onsdag:

30 min løbetur.

Torsdag:

Styrketræning.

12 min kondi opvarmning. Cykel, step eller romaskine.

45 min styrketræning. Ben, arme, ryg, mave.

Fredag:

30 min løbetur

Lørdag:

Fri

Søndag:

30 min pilatestræning.

Nogle forslag til hvordan hun kan øge sit vægttab?

Hun er også begyndt at spise 5 gange om dagen. Moderate sunde måltider. Hun holder sig så fra simple kulhydrater på lidt frugt.

Link to comment
Share on other sites

Kosten ser typisk ud som dette:

(Hun er 170 cm)

Morgenmad (7:00):

1 stk rugbrød, med mager ost.

eller

250g Gayo Naturel

Mellemmåltid (10:00):

Et æble, fersken eller ½ rugbrød med hytteost

Frokost (12:00):

100g grønt med fedtfattig dresign

1 stk rugbrød med magertkødpålæg

Mellemmåltid (15:00):

Et æble, fersken eller ½ rugbrød med hytteost

(Ikke det samme som 1. mellem måltid)

Aftensmad (19:00):

2 tacoskaller med grønt og kød

eller

Steak/kylling med salat

Aften (22:00):

En håndfuld peanuts

Link to comment
Share on other sites

Som DBM skriver, ville det være en rigtig god idé at begynde og tælle kcal (kalorier). Men først skal hendes ligevægtsindtag findes. dette kan til dels gøres i stofskifteberegneren.

Bregneren er ikke præcis, men giver et godt bud. Så er det ellers 'bare', at sørge for at spise omkring 500 kcal mindre end det beregneren fortæller dagligt. taber hun sig ikke af det, skal du blot sænke antallet af kcal med yderligere 500 kcal.. Jeg ville ikke anbefale et vægttab på mere end 500 gr. om ugen.. Og hun skal fortsat sørge for at få rigeligt med protein gerne 1½-2 gr. pr kg legemsvægt dagligt. Og selvfølgelig dyrke motion.

Med hensyn til hendes træning, har jeg lige et par bemærkninger.

Hvorfor træner hun ikke brystmuskulaturen?

Hvor mange kcal man forbrænder under sin træning afhænger af intensiteten, alt for mange sidder på cyklen i centrene og tager sig en 30 minutters søndagstur og tror de forbrænder en masse..! Jo højere intensitet desto bedre! :bigsmile: 30 min løbetur er fint, men intensiteten skal være så høj som muligt.. dvs. ikke stavgangstempo..! :wink:

Jeg ville nok anbefale at skifte pilates ud med evt spinning eller en anden slags holdtræning med høj intensitet! evt, kan hun inddrage en af sine fridage og køre en spinningstime der..! :bigsmile:

Håber det hjælper..! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kosten ser typisk ud som dette:

(Hun er 170 cm)

Morgenmad (7:00):

1 stk rugbrød, med mager ost.

eller

250g Gayo Naturel

Mellemmåltid (10:00):

Et æble, fersken eller ½ rugbrød med hytteost

Frokost (12:00):

100g grønt med fedtfattig dresign

1 stk rugbrød med magertkødpålæg

Mellemmåltid (15:00):

Et æble, fersken eller ½ rugbrød med hytteost

(Ikke det samme som 1. mellem måltid)

Aftensmad (19:00):

2 tacoskaller med grønt og kød

eller

Steak/kylling med salat

Aften (22:00):

En håndfuld peanuts

<{POST_SNAPBACK}>

Det ville være en rigtig god idé at veje maden, på den måde er det meget nemt at tælle kcal.. Det er svært at se ud fra ovenstående hvor meget hun spiser..! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg vil da også lige give mit besyv med.

Det er rigtigt at man godt kan tage på af at tage p-piller. Det skyldes det ændrede (som regel let forhøjede) niveau af østrogen i kroppen. Østrogen er et af de kvindelige kønshormoner og er det der giver kroppen kvindelige former, kønsbehåring osv. Det er også de hormon der får kroppen til at lagre fedt, især omkring hofter og lår, så det gør kvindekroppen klar til at bære et foster.

Men, det betyder altså ikke at man behøver tage noget særligt på af at tage p-piller. En mulighed er at din kæreste beder lægen om at lade hende prøve et andet mærke med mindre mængde hormon i, evt en trefasepille.

Jeg tager selv trefasepiller og har gjort det i 8 år, og jeg har altså ikke taget på af dem, højest fået lidt større bryster.

Angående træningen, så er jeg enig med Anders i at hun bør have så meget høj-intensitetstræning som muligt med i sin træningsplan.

Og husk så at for at få noget ud af styrketræningen, så skal vægtene altså føles forholdsvis tunge!

Håber det hjælper

-Camilla :smile:

Link to comment
Share on other sites

Køb en elektronisk vægt og begynd at kalorietælle. Det er mit råd. :smile:

Indtag derefter 300-500 kcal mindre end ligevægtsindtaget, og fedtet burde forsvinde. Hvis man ikke synes det går hurtigt nok, kan man skrue lidt ned for sit indtag. Bare ikke for drastisk, da det da kan tære enormt på musklerne hvis man får alt for lidt, og det kan give bagslag i sidste ende. Masser af protein skal der til, og vær ikke bange for kulhydrater, som kroppen skal bruge både under muskelopbygning, og til intens træning.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Måske et lidt dumt spørgsmål :blush: : Har hendes proportioner ændret sig? Jeg har ikke overblik over hvor lang tid det har været et problem, men kunne det tænkes at fedt tilbagegang og muskelfremgang følges ad rent vægtmæssigt? Dette kan især være tilfældet hvis hun ikke har været vanvittigt overvægitg til en start. Prøv at supplere vægten med målebåndet...

Ellers er en snak med lægen altid en god ide til at blotlægge alt det der hormonelle og stofskiftemæssige, som vi andre ikke rigtig kan se... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er os muligheden for at hun snyder. Personligt vil jeg aldrig stole på en kvinde og hendes diæt lige meget hvad.

Har du selv prøvet at træne sammen med hende? Hvis ikke, så prøv og få hende til at træne så hårdt som muligt. Jeg oplever ofte at kvinder sidder og læser Se og Hør og dyrker cardio eller sidde og chit chatte på den samme benmaskine i 20 minutter med 5kg vægt.

Link to comment
Share on other sites

Mjaa...vi har tænkt på det med måle båndet, men resultatet er givet, for hun kan ikke længere passe bukser hun tidligere kunne komme ned i:(

Jeg ved hun træner/løber, for hun gør det med sin bror og hun er i DEN grad motiveret til at tabe sig. Det er virkelig noget der betyder meget for hende.

De gode nyheder er at hun sidste gang hun var på vægten ikke havde taget på, men holdt skansen.

Hun kan også løbe meget længere end da hun startede. I starten kunne hun knapt løbe 1 km. Idag ligger det på 4,2 km, så det går fremad med konditionen, bare ikke nedaf med vægten :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om mit besyv kan hjælpe - men jeg prøver selv at tabe mig via kost og motion (ingen slankekure - men "livsstilsændring")

De første 2 mdr hvor jeg trænede, tabte jeg mig ikke et gram! Men jeg har så senere fået at vide at de første 2 mdr man træner skal man overhovedet ikke veje sig.

Når man begynder at træne - og får liv i musklerne - så begynde de at suge vand til sig. Man smider altså noget fedt som så bliver erstattet af vand - så reelt taber man sig - man kan bare ikke se det på vægten. Nu er der gået ca. 9 uger - og nu er der begyndt at ske noget med vægten.

Kan det evt. være det samme som sker for din veninde?

Hvis man pludselig holder op med at træne - så vil man også opdage at man taber sig et par kilo nogle uger efter - og det er jo så nok fordi musklerne bliver inakitiveret og derved slipper vandet.

Jeg skriver så også kostdagbog - det kunne måske også være en ide?

.... og så skal man selvf. være ærlig når man skriver kostdagbog - det er jo kun een selv man snyder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

hvis I har på fornemmelsen af p-pillerne har en del af skylden bør hun besøge sin læge og eventuelt prøve et andet mærke. Jeg vil sige som Camilla, at jeg har taget p-piller i mange år og hvis jeg er blevet større kan jeg ikke skyde skylden på dem :tongue: Men jeg måtte også prøve mig frem før jeg fandt et mærke, der passede mig (ikke på grund af vægten men for at få kroppen til at fungere normalt). Som Camilla fandt jeg mig også til rette med 3-fase-piller.

Link to comment
Share on other sites

Træning /løbe program:

Mandag:

Styrketræning.

12 min kondi opvarmning. Cykel, step eller romaskine.

45 min styrketræning. Ben, arme, ryg, mave.

Tirsdag:

Fri

Onsdag:

30 min løbetur.

Torsdag:

Styrketræning.

12 min kondi opvarmning. Cykel, step eller romaskine.

45 min styrketræning. Ben, arme, ryg, mave.

Fredag:

30 min løbetur

Lørdag:

Fri

Søndag:

30 min pilatestræning.

Nogle forslag til hvordan hun kan øge sit vægttab?

Hun er også begyndt at spise 5 gange om dagen. Moderate sunde måltider. Hun holder sig så fra simple kulhydrater på lidt frugt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville nok øge mængden af cardio, evt. i starten på bekostning af styrketræningen. Der skal en forholdsvis stor mængde højintensitets cardio til at tabe sig. Jeg har selv haft gode erfaringer med et niveau på 4 x 1 times spinning om ugen (-10 kg på 3 måneder uden slankekur), men den samme mængde løb i hurtigt tempo er nok lige så, om ikke mere, effektiv. I løbet af 1 times spinning skulle man, iflg. kalorietælleren på mit pulsur , forbrænde imellem 450 - 700 kcal, og på 1 times tempo løb lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

Det med vandet vil jeg lade gå videre :4thumbup:

Hun kan desværre ikke skifte p-pille mærke da hun ikke alene skal tage hensyn til hvordan det påvirker hendes humør, men også fordi hun har endomatriose. Det har taget flere mærker at finde frem til et som hjælper på begge dele.

Jeg vil også lade rådet om flere spinning sessions gå videre

Tak for hjælpen!

Jeg skal nok lade jer vide hvordan det går. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Det med vandet vil jeg lade gå videre  :4thumbup:

Hun kan desværre ikke skifte p-pille mærke da hun ikke alene skal tage hensyn til hvordan det påvirker hendes humør, men også fordi hun har endomatriose. Det har taget flere mærker at finde frem til et som hjælper på begge dele.

Jeg vil også lade rådet om flere spinning sessions gå videre

Tak for hjælpen!

Jeg skal nok lade jer vide hvordan det går. :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Vandet er det vidst ikke for hun hæver i ledene hvis hun har meget vand i kroppen, men lad os nu se.

Det gode er at hun ikke længere tager på. Hun kan også løbe 4,2 km på ca. 30 min nu. Tidligere kunne hun kun løbe ca 1 km.

Alt andet lige er hun i den bedste form nogensinde, men det hjælper desværre ikke hvis det er vægttab hun leder efter :(

Link to comment
Share on other sites

lige at spørgsmål til jer alle og specielt henrikF

du skriver:

iflg. kalorietælleren på mit pulsur , forbrænde imellem 450 - 700 kcal

jeg ligger på ca 1000- 1200 kcal for en time spinning er det vild meget eller hva. eller presser jeg mig bare mere end dig :bigsmile: tænker bare mere på om jeg ikke kan regne med mit pulsur, i starten var jeg på omkring 800 kcal men det er så steget hen over de sidste par måneder...

Link to comment
Share on other sites

Det med kalorietæller på pulsuret, har jeg altid betragtet som fub. Jeg kan forestille mig at beregningen sker ud fra puls x tid x en eller anden faktor, men uret kan da ikke vide, hvor meget de forskellige skal bruge af kræfter til at få pulsen i vejret. Glem alt om kalorietælleriet.

Om det er løb eller spinning der tæller mest, er også irelevant. Det der betyder noget er, at det er noget der passer til en - noget der kan få en til at blive ved, noget man synes er sjov.

God træning, hilsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share