Mikrovnsopskrifter


sune18
 Share

Recommended Posts

Ved der allerede er et pinnedopskriftsemne, men kunne godt tænke mig at denne tråd kunne blive inspiration til alle os der er ejer af en mikroovn. Jeg har selv lige anskaffet mig en. Så kom med alle de gode, velsmagende opskrifter.

Det kune være fedt hvis det primært var til diæt. Jeg selv den er genial til diverse slags grød, som er velegnet til diæt. Bl.a. havregrød, øllebrød osv.

Så smid dem ud hvis i har nogle gode ideer..

Link to comment
Share on other sites

Ved der allerede er et pinnedopskriftsemne, men kunne godt tænke mig at denne tråd kunne blive inspiration til alle os  der er ejer af en mikroovn. Jeg har selv lige anskaffet mig en. Så kom med alle de gode, velsmagende opskrifter.

Det kune være fedt hvis det primært var til diæt. Jeg selv den er genial til diverse slags grød, som er velegnet til diæt. Bl.a. havregrød, øllebrød osv.

Så smid dem ud hvis i har nogle gode ideer..

<{POST_SNAPBACK}>

Tunting

1 ds. hakkede tomater gerne med krydderier

1 ds. tun i vand

1 løg

1 fed hvidløg

2 æg

salt - peber

Løget snittes i små tern - vandet presses fra tunen, som findeles - alt blandes godt sammen og hældes i en tærteform (ø ca. 30 cm.), som ikke behøver at smøres - “bages” i ovnen ved 175 C i ca. 40 min. til overfladen er lysebrun eller ca. 11 min. i mikrobølgeovn v/800W.

Der serveres groft brød eller flutes til og evt. syrnet fløde/Creme fraiche 9%.

Billigt - magert - sundt - hurtigt og smager utroligt godt - kan også serveres koldt.

Link to comment
Share on other sites

Her er en lækker mikroovnsopskrift med få kalorier samt et højt indhold af jern:

Ingredienser;

1 mikroovn

50 g smør

½ tsk groft salt

friskkværnet peber

2 dl piskefløde

1 tsk kulør

¾ dl friskpresset appelsinsaft

½ tsk groft salt

friskkværnet peber

320 g løse ris, parboiled

Smørret gyldnes i en gryde, hvori mikroovnen brunes lidt. Krydres med salt og peber. Mikroovnen tages op af gryden. Piskefløden kommes i gryden sammen med kulør og smages til med appelsinsaft, salt og peber. Saucen gives et opkog, inden mikroovnen igen lægges tilbage i gryden, og det hele steger under låg i ca. 20 min.

Ved serveringen: Mikroovnen skæres i skiver, lægges i et dybt fad og overhældes med saucen.

Peter :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Er der egentlig ikke noget om at mange af vitaminerne osv.. dvs alt det sunde går tabt når man smider det i mikroovnen? eller er det en skrøne? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror det må være en skrøne. Det som en mikrobølgeovn gør er at bringe vandmolekylerne i bevægelse og det skaber en varme som opvarmer fødevaren.

Generelt tror jeg at du kan sige at alle fødevarer, f.eks grøntsager, vil miste vitaminer hvis du opvarmer det, f.eks ved at koge det i en gryde

Vil du gerne have flest mulige vitaminer så skal du behandle fødevaren skånsomt - altså æde den rå :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Er der egentlig ikke noget om at mange af vitaminerne osv.. dvs alt det sunde går tabt når man smider det i mikroovnen? eller er det en skrøne? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

nuppede lige noget fra netdoktor.dk

Svar:

Kære R,

Det er ikke korrekt, at maden ernæringsmæssigt bliver ødelagt af opvarmning i mikrobølgeovn, og dine børn bliver absolut ikke federe af at spise mad opvarmet i mikroovn.

Opvarmningen i mikrobølgeovn er i mange henseender mere skånsom end opvarmning i gryde eller ovn. Men alle former for opvarmning har indflydelse på næringsstofferne. Visse vitaminer nedbrydes, mens andre næringsstoffer bliver mere tilgængelige for udnyttelse i kroppen.

Du kan roligt forsætte din anvendelse af mikrobølgeovn.

Med venlig hilsen

Arne Astrup,

Head Professor, MD, Dr.Med.Sci.

Ernæringsekspert.

Link to comment
Share on other sites

Er der egentlig ikke noget om at mange af vitaminerne osv.. dvs alt det sunde går tabt når man smider det i mikroovnen? eller er det en skrøne? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror det må være en skrøne. Det som en mikrobølgeovn gør er at bringe vandmolekylerne i bevægelse og det skaber en varme som opvarmer fødevaren.

Generelt tror jeg at du kan sige at alle fødevarer, f.eks grøntsager, vil miste vitaminer hvis du opvarmer det, f.eks ved at koge det i en gryde

Vil du gerne have flest mulige vitaminer så skal du behandle fødevaren skånsomt - altså æde den rå :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Okay... Det er nok rigtigt nok... :) hehe... :innocent:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ved der allerede er et pinnedopskriftsemne, men kunne godt tænke mig at denne tråd kunne blive inspiration til alle os  der er ejer af en mikroovn. Jeg har selv lige anskaffet mig en. Så kom med alle de gode, velsmagende opskrifter.

Det kune være fedt hvis det primært var til diæt. Jeg selv den er genial til diverse slags grød, som er velegnet til diæt. Bl.a. havregrød, øllebrød osv.

Så smid dem ud hvis i har nogle gode ideer..

<{POST_SNAPBACK}>

Tunting

1 ds. hakkede tomater gerne med krydderier

1 ds. tun i vand

1 løg

1 fed hvidløg

2 æg

salt - peber

Løget snittes i små tern - vandet presses fra tunen, som findeles - alt blandes godt sammen og hældes i en tærteform (ø ca. 30 cm.), som ikke behøver at smøres - “bages” i ovnen ved 175 C i ca. 40 min. til overfladen er lysebrun eller ca. 11 min. i mikrobølgeovn v/800W.

Der serveres groft brød eller flutes til og evt. syrnet fløde/Creme fraiche 9%.

Billigt - magert - sundt - hurtigt og smager utroligt godt - kan også serveres koldt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er i gang med at teste ovn udgaven af det her... så pænt vammelt ud inden det røg i ovnen, men nu må vi se om 35 min...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share